پاسخ به حاشیه عربی هندوانه‌ های ایرانی
نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: مطرح شدن مباحث مبنی بر سوراخ و سمی بودن هندوانه‌های ایرانی صادرشده به کشورهای عربی ریشه در مسایل سیاسی دارد.

مجتبی شادلو در مورد مباحث مطرح شده از سوی برخی رسانه های عربی منطقه مبنی بر وجود سوراخ‌هایی در هندوانه های صادراتی ایران به کشورهای عربی جنوب خلیج فارس و اینکه ممکن است از طریق این سوراخ‌ها به داخل هندوانه‌ها سم تزریق شده باشد، اظهارداشت: ریشه این مسائل بیشتر مربوط به مباحث سیاسی است و آنان قصد دارند با عناوین مختلف به اقتصاد کشور ما ضربه وارد کنند.وی با بیان اینکه از حدود دو ماه قبل تاکنون کشور ترکیه هندوانه ایران را خریداری می‌کند، گفت: کشور ترکیه حتی اقدام به صادرات مجدد محصول ایرانی نیز می‌کند.

شادلو با اشاره به اینکه سوراخ کردن هندوانه و تزریق سم به آن مطابق با اعتقادات و اولویت‌های اقتصادی کشور نیست، افزود: کدام منطق می‌تواند این موضوع را توجیه کند که ما اقدام به انجام چنین عملی کنیم، با توجه به اینکه چنین امری به اقتصاد کشور در کوتاه مدت و همچنین در بلند مدت ضربه می‌زند ضمن اینکه در بحث معاملات تجاری مسائل شرعی برای ما بسیار مهم است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه اگر سوراخی در هندوانه‌های صادراتی وجود دارد، به طور حتم در مقاصد صادراتی بر روی این محصولات ایجاد شده است، گفت: در کشور ما هندوانه سوراخ‌دار وجود ندارد.

شادلو در پاسخ به این پرسش که ممکن است این سوراخ‌ها توسط آفتی ایجاد شده باشند؟ اضافه کرد: اگر حالتی شبیه به کرم‌زدگی وجود داشته باشد، طبیعی است، ضمن اینکه چنین هندوانه‌ای اصلا نباید صادر شود، این محصول جزو ضایعات مزرعه است و عرضه آن در سیستم صادراتی و عرضه به بازار کشور بسیار محدود است.

وی ادامه داد: متاسفانه مطح شدن مسایل این چنینی لطمه زیادی به بازار محصولات وارد می‌کند. به عنوان مثال، مطرح شدن آلودگی سیب‌ قرمز به واکس که طی سال گذشته اتفاق افتاد، علی‌رغم اینکه این موضوع توسط مسئولان مختلف رد شد، به دغدغه بازار این میوه تبدیل شد و از پاییز سال گذشته تاکنون محدودیت فروش و مشکل بازار برای سیب قرمز به وجود آمده است.

به گزارش مهر، در روزهای اخیر برخی رسانه‌های عربی منطقه از وجود سوراخ‌هایی در هندوانه‌های صادراتی ایران به کشورهای عربی جنوب خلیج فارس خبر داده و مدعی شده‌اند ممکن است از طریق این سوراخ‌ها به داخل هندوانه‌ها سم تزریق شده باشد.

گفته شده است برخی کشورهای عربی در واکنش به این اخبار تصمیم گرفته‌اند مقادیر زیادی از هندوانه‌های صادراتی ایران را پس بفرستند.

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com