حاشیه‌هایی جالب از نخستین مجمع خانه احزاب
مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده خانه احزاب ایران که روز گذشته در وزارت کشور برگزار شد، با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

* مجمع عمومی خانه احزاب از ساعت ۹ صبح  پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه با حضور ۱۲۷ حزب و تشکل سیاسی در سالن غدیر وزارت کشور برگزار شد.

* در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام مرتضوی کیاسری رئیس هیئت اجرایی خانه احزاب ضمن خوشامدگویی به حاضران به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: امروز احزاب آمده‌اند تا بگویند که در کنار دولت و با دولت همدل هستند.

وی با بیان اینکه ما در گذشته سیلی زیادی خوردیم، ادامه داد: خانه ما را بردند و بالاخره احزاب امروز خانه‌دار می‌شوند. برخی حق خانه ما را خورده بودند و اسناد ما را غیرقابل دسترس کردند ولی ما از وزیر کشور انتظار داریم خانه احزاب که دولت گذشته قفل زده بود را به ما بدهد.

رئیس هیئت اجرایی خانه احزاب گفت: اکنون خانه احزاب تعمیر شده در دسترس ما قرار می‌گیرد. امروز دولت حتی برای پرورش بوقلمون هم هزینه و بودجه می‌دهد و ما از دولت انتظار حمایت داریم.

* بعد از ارائه گزارش حجت‌الاسلام کیاسری، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به ارائه سخنرانی در این مجمع پرداخت و در انتهای سخنان خود درخواست عضویت افتخاری در خانه احزاب را مطرح کرد که حجت‌الاسلام کیاسری در خاتمه سخنرانی رحمانی فضلی اعلام کرد که وزیر کشور به عنوان عضو افتخاری خانه احزاب پذیرفته شد.

* محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در این هنگام به پشت تریبون رفت و اعلام کرد که وزیر کشور با محمد باقر قالیباف شهردار تهران مذاکراتی را درباره در نظر گرفتن محلی برای خانه احزاب انجام داده است.

وی ادامه داد: وزیر کشور اعلام کرده که شهردار تهران قبول کرده است تا محل مناسبی را در اختیار خانه احزاب ایران قرار دهد.

* مجمع عمومی و فوق‌العاده خانه احزاب زمانی که قصد داشت انتخابات هیئت رئیسه جدید را برگزار کند به دلیل برخی انتقادات و سخنان برخی از افراد همچون حسین کاشفی عضو حزب منحله مشارکت، با آشفتگی همراه شد. حسین کاشفی به عنوان رئیس دوره‌ای قبل پیشنهادات اصلاح‌طلبان برای برگزاری انتخابات هیئت رئیسه خانه احزاب را مطرح کرد که با آن مخالفت شد. بعد از اظهارات کاشفی جلسه مجمع عمومی بعد از مدتی کوتاهی با سرو صدای احزاب اصلاح‌طلب روبرو شد.

* زمانی که کاندیداهای هیئت رئیسه خانه احزاب انتخاب شدند، حجت‌الاسلام فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات به عدم حضور خود در لیست کاندیداها انتقاد کرد و به زور به پشت تریبون رفت و گفت که من هم می‌خواهم کاندیدا شوم. در این زمان رئیس جلسه اعلام کرد که حزب شما اصلا جزو خانه احزاب نیستید و این خلاف آئین‌نامه است.

فومنی گفت: وزارت کشور چنین منعی نگذاشته است؛ چرا دروغ می‌گویید؛ خانه احزاب باید خودش تصمیم بگیرد. البته من رای نیاورم هم مهم نیست، حقم را بدهید.

* بعد از توزیع برگه‌های رای برخی احزاب همچون محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه نسبت به توزیع برگه‌های رای اعتراض کردند؛ به گونه‌ای که حبیبی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که من در این جلسه رای نمی‌دهم ولی پس از بالا گرفتن اعتراضات هیئت رئیسه اجرایی اسامی تمام احزابی که در جلسه حضور داشتند را خواند تا احراز هویت صورت بگیرد. بر این اساس ۱۲۷ احراز هویت صورت گرفت و با این اقدام تمام دبیران کل احزاب در این رای‌گیری شرکت کردند.

* انتخابات هیئت رئیسه موقت خانه احزاب در ادامه جلسه برگزار شد و مصطفی کواکبیان با ۷۱ رای به عنوان رئیس، محمدحسن غفوری‌فرد با ۳۳ رای به عنوان نایب رئیس، ظفرزاده با ۶۴ رای به عنوان منشی اول، نمازی ۴۹ رای به عنوان منشی دوم، حکمتیان با ۶۴ رای به عنوان ناظر اول و نقیبی با ۴۰ رای به عنوان ناظر دوم انتخاب شدند.

* بعد از اعلام نتایج انتخابات هیئت رئیسه موقت خانه احزاب، محمد حسین غفوری فرد پس از تبریک به کواکبیان برای ریاست، جلسه را ترک کرد و سپس هیئت رئیسه جدید در جایگاه قرار گرفتند.

* در ادامه جلسه قرار بود اصلاح اساسنامه خانه احزاب در دستور کار قرار گیرد ولی با انتقادات برخی احزاب همراه بود؛ نمایندگان احزاب معتقد بودند که باید پیشنهادات در مورد اصلاح اساسنامه توسط آنها ارائه شود و بعد از بررسی رای‌گیری انجام شود. بعد از مدتی که جو جلسه متشنج شد به دلیل تلاقی وقت با اذان و نماز، جلسه تا ساعت ۱۴:۳۰ بعد از ظهر تعطیل شد.

* جلسه بعدی مجمع فوق‌العاده خانه احزاب ساعت ۱۴:۳۵ با حضور برخی احزاب تشکیل شد و بعد از نطق برخی اعضا قرار شد که احزاب پیشنهادات خود درباره اصلاح اساسنامه خانه احزاب را تا ۱۰ خرداد به هیئت رئیسه اعلام کنند و پس از وقفه سه هفته‌ای مجمع فوق‌العاده خانه احزاب در ۲۱ خردادماه با حضور اعضای این خانه برگزار شود.

 


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com