به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در روزگار نه چندان دور حتی رفتن به پارک محل می‌توانست اوقات فراغت جوانان را پر کند اما امروزه گروهی از نسل جوان با روی آوردن به سرگرمی‌های گران قیمت از جمله دور دور بازی در خیابان با ماشین‌های لوکس و یا ورود به فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وقت خود را سپری می‌کنند در حالی که اوقات فراغت هیچ گاه به معنی زمانی بیهوده و بدون مسئولیت...


* ذهن بیکار کارگاه شیطان است


اوقات فراغت مقوله‌ای است که زمان آسایش فرد را دربر می‌گیرد، اما برخی از افراد تصور می‌کنند می‌توانند به هر شکل، این اوقات را سپری کنند.


اهمیت این قضیه زمانی است که وقتی ذهن بیکار باشد به بستری برای آسیب‌ها و مشغولیت‌های منفی تبدیل می‌شود و در حقیقت اگر افکار ما، دارای مدیریت مناسب نباشد ممکن است به سمت منفی‌گرایی برود.


مصطفی فروتن روانشناس در این خصوص معتقد است: اوقات فراغت باید ایجاد رفع خستگی کرده و حال روانی ما را خوب کند. از آن جایی که در جامعه، یکنواختی معضل بزرگی شناخته می‌شود باید فضایی برای جوانان ایجاد شود که موجب شکل گیری شخصیت فرد شده تا در نهایت شخص به یک تعادل روانی برسد.


* وقت‌گذرانی با دور دورهای بی‌هدف


در این میان، عده‌ای از جوانان نیز دور دور کردن با ماشین‌های لوکسی مثل بوگاتی، پورشه، کاپرا، مازراتی و... را بهترین تفریح خود می‌دانند و در ساعات پایانی شب خودروهای خود را به نمایش می‌گذارند و با حرکاتی غیرعادی ناامنی و از بین رفتن آسایش را برای اطرافیان ایجاد می‌کنند.


* فضای مجازی دنیای حقیقی خیلی‌ها را نابود می‌کند


خیلی از جوانان نیز برای گذراندن اوقات فراغت خود استفاده از فضاهای مجازی از جمله واتساپ، لاین، وایبر و سایر فضاها را انتخاب می‌کنند تا جایی که به استفاده از آن محتاج یا معتاد هستند، غافل از این که با این رفتار افراد یک خانواده به مرور از هم دور شده‌اند، در صورتی که این موضوع با اصول اخلاقی و فرهنگ ایرانی – اسلامی سازگار نیست.


* اوقات فراغت نیاز به برنامه‌ریزی دارد


اولین قدم برای استفاده بهینه از اوقات فراغت، داشتن برنامه‌ای منظم و کارآمد است. بسیاری از استعدادهای انسان می‌تواند در اوقات فراغت تبدیل به رفتارهای مفید شود و به رشد اجتماعی او کمک کند و این زمانی محقق می‌شود که فرد برای گذراندن اوقات فراغت خود مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشد، چرا که فقدان برنامه‌ریزی در اوقات فراغت نه تنها برای فرد سودمند نیست، بلکه گاهی اوقات اثرات سوء و زیان‌باری را به دنبال خواهد داشت.

گزارش از زهرا حسینی‌سرشت

منبع: باشگاه خبرنگاران/