به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران ، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در اصفهان اظهار کرد: با گذشت حدود 20 ماه از عمر دولت یازدهم، اتفاقات مهمی در سیاست‌گذاری و نگرش‌ها در حوزه محیط زیست اتفاق افتاده که مهمترین آن بیانات رهبر معظم انقلاب در اسفند پارسال و خط مشی قاطع و علمی ایشان درباره مسائل زیست محیطی بود.

وی افزود: نگاه رهبر معظم انقلاب به مسئله محیط زیست فراقوه‌ای و همه‌گیر است و البته سازمان محیط زیست گام‌هایی در این رابطه برداشته و از همه استانداران خواسته‌ است تا برای اجرایی کردن این خط مشی اقدام کنند.

ابتکار در گرهمایی روز سه‌شنبه در اصفهان بیان کرد: براساس این تعهدات بین‌المللی باید 15 درصد منابع طبیعی تخریب شده ، تا سال 2020 میلادی بازسازی شود.

و فرصت کافی برای تحقق کامل این تعهد را در ایران با توجه به معضلات موجود از جمله گردو غبار و خشکی تالاب ها نیست ، شاید بشود با احیای تالاب‌ها، بخشی از تعهدات را انجام داد.

همچنین در این راستا باید برای گونه‌های متعدد حیات وحش در معرض آسیب و تهدید برنامه‌ریزی و جلب مشارکت مردمی شود.

*مشارکت مردمی

یکی از مهمترین برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای امسال ایجاد گردشگری طبیعی در مناطق حفاظت شده به طور علمی و اصولی و با مشارکت مردم، جوامع محلی و بخش خصوصی است و این موضوع به مناطق حفاظت شده کمک بسیار می‌کند و البته امسال احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و منابع طبیعی به دلیل پدیده خشکسالی وجود دارد و مانورهایی در این زمینه داشتیم.

*گفت‌وگو با رئیس جمهوری عراق در خصوص گرد و غبار

در دیدار با رئیس جمهوری عراق به طور مشخص درباره مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید شده است و البته کشور ایران در زمان حاضر با مشکلات زیادی مواجه است که با چندگانگی مواجه هستیم از طرفی هم نمی‌توان فشار اقتصادی و اجتماعی ناشی از بیکاری را نادیده گرفت و از طرف دیگر بحران‌های زیست‌محیطی اجازه نمی دهد که در این اغماض کنیم و مسائل محیط زیست را در اولویت‌های بعدی قرار دهیم.

محیط زیست شامل 5 لایحه در زمینه محیط زیست مانند هوای پاک و تالاب ها که در مجلس در دست بررسی است از نمایندگان درخواست شد تا در تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب این لوایح را در یک جلسه و با فوریت تصویب کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران/