به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، استفاده از قلیان از گذشته‌های دور میان زنان مسن مرسوم بوده است اما امروزه این پدیده رواج زیادی در دختران جوان آن هم در مکان‌های عمومی داشته که نشأت گرفته از گرایش روزافزون آنان به استعمال قلیان است.

*علل گرایش زنان به قلیان

بسیاری از دختران قلیان کش از مضرات قلیان اطلاع دارند اما به بهانه عدم سرگرمی مناسب، با دوستان خود دور هم جمع می شوند و برای تفریح و سرگرمی این کار را با لذت انجام می دهند و بدون آن که لطافت و آسیب پذیری خود را در نظر بگیرند در معرض انواع بیماری های ریوی، ریزش مو، فساد دندان ها، سرفه های خشک و .... قرار می گیرند.

برخی از دختران نیز برای تمایز خود با دختران دیگر به مصرف قلیان روی می آورند و با کسانی حشر و نشر دارند که این سبک از زندگی را بپسندند. بعضي دختران جوان دیگر نیز تصور مي‌كنند با كشيدن قليان و سيگار بزرگ‌تر از سنشان به نظر مي‌‌رسند و خيلي از آنها براي اين بزرگنمايي به دام اعتياد می افتند.

*قلیان اعتیادآور

زمانی که سفره خانه های پر دود رو به افزایش است و دختران و زنان برای دورهمی به این مکان ها مراجعه می کنند و شادی و تفریح و نشاط اجتماعی خود را در توتون نعناع و پرتقال یا لیمو می دانند، ممکن است ندانند و نخواهند قبول کنند که تفریحشان می تواند منجر به مصرف مواد مخدر شود. چه بسا افراد بسیاری بودند که بر ایه تحقیقات از همین قلیان ها به اعتیاد روی آوردند.

*قلیان یا سیگار؟

با ترویج باور عمومی غلط در جامعه و به خصوص در جوانان و نوجوانان که " ضرر قلیان از سیگار کمتر است"، گرایش زنان و دختران به مصرف قلیان افزایش یافته است از این رو باید از طریق آگاهی دادن مضرات استعمال قلیان در جهت سلامتی مادران اینده کوشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران/