به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در دیدار با سفیرجمهوری فدرال آلمان درتهران از سفرا به عنوان کریدور و پنجره ای برای تعامل بین کشورها یاد و اظهار امیدواری کرد؛ در دوره ی فعالیت سفیر آلمان در تهران، این پنجره به زیباترین نقش ها آراسته شود.

وی با اشاره به سطح مطلوب روابط دو کشور و سابقه ی ذهنی خوب مردم ایران از آلمان، اظهارکرد: این روابط همواره بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل استوار بوده است.

استاندار خراسان رضوی، به اهتمام دولت تدبیر و امید بر توسعه روابط در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با کشورهای دنیا مسلمان و به ویژه همسایگان اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت در راستای تحکیم و ارتقای روابط بین دو کشور استفاده کنیم.

رشیدیان با اشاره به مزیت‌های منحصر به فرد استان،تصریح کرد: خراسان رضوی به لحاظ جمعیت و وسعت جزو استان‌های مهم و پهناور کشور به شمار می‌رود و با اقتصادی قوی دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های گردشگری، صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی است.

وی ادامه داد: وجود معادن سرشارو غنی سنگ آهن و 46 ماده ی معدنی دیگر، فعالیت شش واحد فولادی و 33 واحد دردست اقدام، وجود شش هزار واحد صنعتی، تولید محصولات باغی و زراعی استراتژیک مانند زعفران و پسته از جمله مزیت های خراسان رضوی به شمار می رود.

استاندار خراسان رضوی بااشاره به اینکه وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به عنوان عظیم‌ترین ظرفیت فرهنگی کشوراست ،افزود: مشهد مقدس کانون توجه مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت است و این فرصت مهم باعث شده که ما سالانه پذیرای حدود 25 میلیون زائر از اقصی نقاط ایران و جهان باشیم که دو میلیون نفر آن‌ها را زائران خارجی تشکیل می دهند.

رشیدیان وجود نیروهای متخصص و توانمند، فعالیت بیش از 170 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، 300 هزار دانشجو رااز دیگر مزیت‌های استان برشمرد.

استاندار خراسان رضوی قرار گرفتن ایران در کریدور شمال، جنوب و شرق، غرب، مزیت ترانزیت، دسترسی آسان به کشورهای حوزه ی خلیج فارس، وجود دو منطقه ی ویژه اقتصادی در جوار مرز را از جمله زمینه های توسعه و جذب سرمایه گذاری در ایران دانست.

وی با بیان این که روزانه 160 پرواز در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی مشهد، نشست و برخاست می شود؛ گفت: به 19 مقصد خارجی به طور مستقیم پرواز داریم.

رشیدیان با تاکید بر توسعه همه جانبه روابط تجاری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با کشور آلمان، از آمادگی استان برای استقبال و حضور گردشگران و سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف، خبر داد.
وی خواستار تبادل هیات های تجاری، برپایی نمایشگاه های تخصصی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو طرف در راستای توسعه ی مناسبات اقتصادی دو کشور شد.

رشیدیان با اشاره به این که خراسان رضوی با 80 کشور دنیا تعامل اقتصادی دارد؛ گفت: کشور آلمان در حوزه ی واردات یازدهمین و در صادرات هجدهمین شریک تجاری استان، است.

استاندار خراسان رضوی، با تشریح فرصت های بی بدیل سرمایه گذاری در استان، شامل: پروژه ی قطار شهری، خط آهن سریع السیر مشهد، تهران،مطرح کرد: طی سال گذشته 103 شرکت خارجی متقاضی برای سرمایه گذاری، در استان به ثبت رسیده است.

رشیدیان تصریح کرد: جایگاه آلمان در تکنولوزی و صنعت شاخص است و ما خواهان توسعه ی مناسبات تجاری، اقتصادی و فرهنگی با این کشور هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع حضور بیش از 300 هزار نفر مهاجر خارجی از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و هند اشاره کرد و افزود: این استان بعد از تهران مقام دوم مهاجرپذیری در کشور را دارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: از این تعداد، 60 هزار نفر در مدارس و دو هزار و 700 نفر در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل و 40 هزار نفر نیز مجوز اشتغال دارند.

رشیدیان به بررسی راهکارهای بازگشت مهاجران افغان به کشورشان پرداخت وافزود: با توسعه افغانستان در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و ایجاد شرایط مطلوب زندگی، می‌توان انگیزه بازگشت را در اتباع این کشور فراهم کرد.

استاندار خراسان رضوی روند خدمت رسانی به پناهجویان افغانی از سوی نهادهای بین المللی را نامطلوب دانست و خواستار مشارکت نهادهای بین المللی در این خصوص شد.

وی به تحرکات داعش در منطقه و تحولات یمن اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی همواره از عدم اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی رنج می برد.

رشیدیان، امنیت پایدار را حاصل همدلی و همکاری دولت ها و ملت ها دانست و تاکید کرد: در سایه تحقق این مهم، اخوت و برادری بین ملل اسلامی باز خواهد گشت.

میکائیل فون اونگر اشتنبرک، سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران با اشاره به جایگاه ایران در تحولات بین المللی و منطقه ای گفت: جمهوری اسلامی کشوری تأثیرگذار است و آلمان به عنوان بزرگترین شریک اروپایی این کشور به شمار می رود.

وی افزود: تحریم ها بزرگترین عامل کاهش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور است که باید با تدابیر و همت دو کشور چاره اندیشی شود و سطح مبادلات افزایش یابد.

سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران، تاکید کرد: ظرفیت ایران در رقابت های اقتصادی و تعاملات بین المللی نباید نادیده گرفته شود.

میکائیل فون اونگر اشتنبرک با اشاره به رشد چشم گیر توسعه در استان تصریح کرد: خراسان رضوی پس از تهران بزرگترین استان در ایران محسوب می شود که زمینه های قابل توجهی برای سرمایه گذاری دارد.

وی درپایان از آمادگی کشور برای سرمایه گذاری در پروژه های معدنی، حمل و نقل ریلی و توسعه مناسبات فرهنگی و علمی با خراسان رضوی خبر داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران/