ساناز بیگ وردی کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، در رابطه با برخورد شهروندان با حیوانات اظهارداشت: اخلاق زیست محیطی در دوره معاصر، ذهن بسیاری را به خود جلب کرده است، اخلاقی که به برخورد انسان با عالم غیر انسانی و عناصر غیر انسانی می‌پردازد و مسئله نحوه برخورد با حیوانات در اخلاق زیست محیطی به قدری حائز اهمیت است که در دین ما و بین ائمه ما...

بیگ وردی گفت: تحمیل غیر ضروری رنج یا مرگ به حیوانات غیر اخلاقی است. اما این در حالی است که اکثرا صرف لذت بخش بودن و سرگرمی و یا عادتی غلط به استفاده از آنها می‌پردازند.

وی در خصوص مراقبت و نگهداری از حیوانات که در ایران به سال های بسیار دوری برمی‌گردد، نگهداری و مراقبت از آنها را با رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکان مجاز دانسته و افزود: درست است که برخی بیماری ها از حیوان به انسان منتقل می‌شود و حتی برخی بیماری‌ها، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان هستند ولی با پیشگیری و استفاده از تخصص دامپزشکان هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.
وی ادامه داد:حتی برخورد نامتناسب با حیوانات ولگرد کاری بسیار ناپسند است که برای جمع‌آوری این دسته از حیوانات، مشارکت جدی بین مردم و مسئولین ذی ربط را می‌طلبد.

وی افزود: نگهداری از حیوانات حس عطوفت و مهربانی را افزایش داده و میزان خشونت را کاهش می دهد چرا که دوست داری حیوانات و پرهیز از خشونت با آنها از دیر باز در تمدن اسلامی و شرقی ما وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: برای نگهداری از حیوانات افراد ابتدا آموزش‌های لازم در خصوص تغذیه و بهداشت آنها را بواسطه آموزش‌های کارشناسان دامپزشکی کسب کنند و با اقدامات لازم و پی در پی شناسنامه بهداشتی برای آنا محیا کرده و هیچ برخورد نامناسبی با حیوانات ولگرد نداشته باشند چرا که آنها حقوق موازی با حقوق انسان دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران/