به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در همایش ورزش، جوانان و محیط زیست که صبح امروز در محل هتل المپیک برگزار شد با اشاره به همکاری‌های وزارت ورزش و محیط زیست اظهار کرد: ما 15 اهداف هزاره در جامعه تعریف کرده‌ایم که در شهریور ماه این اهداف تبدیل به اهداف توسعه پایدار شد.

وی افزود: تغییرات آب و هوا و صنعتی شدن باعث شده گازهای گلخانه‌ای تولید و در ادامه موجب افزایش دمای زمین شده‌اند که در حال حاضر در ایران 1.5 درجه افزایش دما را تجربه می‌کنیم. همچنین با توجه به افزایش دمای زمین و بالا آمدن سطح آب جزایر در حال ناپدید شدن است.

ابتکار در ادامه با اشاره به کاهش بارندگی در کشور افزود: کشور ما نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش بارندگی را داشته است و در صورتی که این کاهش ادامه داشته باشد خشکسالی های پی‌درپی در کشور ایجاد می شود. به همین منظور برای جلوگیری از خشکسالی به مدیریت خاصی نیاز است.

ابتکار در ادامه تصریح کرد: یکدیگر از موارد نگران کننده در طول سال جاری، کاهش بارندگی ها بوده است که امسال بارندگی 11 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد و 17 درصد نسبت به نرخ بلند مدت شاهد کم شدن بارندگی ها در کشور هستیم.

وی اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد وارد یک مرحله سخت شده‌ایم و متاسفانه سوء مدیریت‌ها در دوره‌های گذشته در این زمینه تاثیرگذار بوده و شاهد بی‌توجهی به محیط زیست بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در عصر صنعتی شدن که قدمت به 70 سال اخیر می‌رسد 50 درصد گونه‌های پستانداران را منقرض کرده و این اتفاق نیز در ایران رخ داده است. به ازای هر یک سال زندگی و قدم زدن بر روی زمین یک و نیم سال زمان نیاز است تا دنیا بتواند مجدد خود را بازیابی کند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: در حال حاضر تنها 6 درصد از کل خاک ایران را جنگل ها تشکیل داده‌اند که آن نیز در معرض خطر است.

ابتکار در پایان گفت: نمی دانم چرا این همه نسبت به موضوع محیط زیست دغدغه دارم و متاسفانه نرخ تخریب محیط زیست در جهان نگران‌کننده است به همین دلیل همه نسبت به این مقوله دغدغه دارند که امیدواریم هر چه سریعتر این مشکل نیز برطرف شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران/