محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نخستین همایش مدیران استانی و ستادی سازمان بهزیستی کل کشور گفت: توسعه خدمات پیشگیری نخستین استراتژی ارتقاء سلامت اجتماعی است.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه افزود: طرح غربالگری ناشنوایی کودکان و نوزادان ماموریتی است که به تمام استان‌ها ابلاغ شده است و غربالگری 67 درصدی نوزادان در سال 93 را امسال به 100 درصد پوشش خواهیم داد.

وی با اشاره به افزایش مشاوران ژنتیک گفت: افزایش کشاورزان ژنتیکی قبل، حین و پس از ازدواج را بمنظور شناسایی بهتر در بیشتر بیماریهای ناشی از آن در دستور کار قرار دادیم تا بتوان از بیماری‌های ژنتیکی پیشگیری کرد.

محسنی بندپی با اشاره به نگران‌کننده بودن وضعیت آسیب‌دیدگان روحی و روانی اظهار داشت: در خدمات سلامت روان باید بازنگری صورت گیرد و از تمام خدمات روانپزشکان و روانشناسان استفاده کرد. متاسفانه آمار نگران‌کننده‌ای در مورد آسیب دیدگان روحی و روانی وجود دارد که 20 درصد آنان به مداخله نیاز دارند.

وی با اشاره به وجود 6 میلیون و 100 هزار سالمند بالای 60 سال تصریح کرد: خدمات توان بخشی یکی از مهمترین وظایف سازمان بهزیستی است. معلولیت‌های ناشی از تصادفات، دیابت، فقر حرکتی و .... در کشور وجود دارد، اما متاسفانه هنوز نتوانستیم در این بخش پوشش کامل را در جامعه ایجاد کنیم.

محسنی بندپی افزود: در این راستا دو هدف گذاری صورت گرفت که خدمات را به صورت علمی و تخصصی‌تر گسترده کنیم و سپس در یک برنامه جامع دو ساله آن را گسترش دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اولین گروهی که دچار هزینه‌های فلاکت‌بار و بخش سلامت می شوند معلولان هستند گفت: متاسفانه تجهیزات و امکاناتی که معلولان به آن نیاز دارند معمولا گران قیمت هستند و بیشتر آنها نیز از منابع مالی کافی برخوردار نیستند.
بر این اساس برنامه‌ای تنظیم شده که همه افراد نیازمند معلول تمام آنچه را که نیاز دارند به ما اعلام کنند که تا سال 95 بتوان پوشش کامل این نیازها را به آنها ارائه کرد.

محسنی بندپی با اشاره به حمایت‌های مردمی از برنامه‌های بهزیستی عنوان کرد: منابع مالی عمومی و دولتی معمولا محدود هستند اما ظرفیتی چون آموزه های دینی مردم در کشور وجود دارند که می تواند به کمک بهزیستی آید.

وی تصریح کرد: می‌بایست شرایطی را فراهم کرد و شفافیت لازم را در برنامه‌های خود اعلام کنیم تا مردم مطمئن باشند که کمک‌های ارائه شده‌شان در کجا هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه توانمندی را نباید صرفا به منابع اقتصادی سوق داد تاکید کرد: مسائل فرهنگی و اجتماعی دو بال دیگر توانمند سازی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران/