به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ درهفته ای که گذشت حوزه محیط زیست شاهد اتفاقات متعددی بود.

* بهارمان با مرگ ده پلنگ ایرانی رقم خورد

کشتار بیرحمانه یک پلنگ در بردسیر کرمان ، کشف لاشه پلنگ در اسفراین نیمه نخست فروردین ماه سال جاری ، مرگ پلنگی دیگر در کازرون براثر برخورد با خودروهای عبوری؛بگفته حمید فخرایی رئیس سازمان محیط زیست اسفراین این پلنگ در مناطق آزاد شهرستان اسفرایین در فاصله حدود ۴ کیلومتری از پارک ملی ساریگل کشف شده است .

این پلنگ به دلیل متلاشی شدن و ازبین رفتن بخش هایی از لاشه امکان بررسی کامل و دقیق میسر نبود اما بررسی های صورت گرفته نشان میداد این پلنگ بر اثر اصابت جسم سخت و تیز مانند تبر با ناحیه صورت و جمجمه ازبین رفته است.


*احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی از مهم‌ترین برنامه‌ها سفر

ابتکار در این سفر همچنین در خصوص اهمیت زاینده رود بیان کرد: با توجه به خبری که روز گذشته در خصوص کاهش خروجی سد زاینده رو اعلام شد، شورای هماهنگی حوزه آبریز زاینده رود در عالی‌ترین رده این تصمیم را گرفته است که آب در این رودخانه در همه نقاط آن باقی می‌ماند و برای جریان آن در تابستان بر اساس وضع ذخیره سد زاینده رود تصمیم گرفته خواهد شد.
این تالاب اهمیت بسیاری برای مردم منطقه، کشاورزان و مبارزه با گرد و غبار دارد چرا که اگر خشک شود منشأ گرد و غبار خواهد بود


*مهم‌ترین اقدام برای نجات تالاب گاو خونی

تالاب گاو خونی با حقابه زنده است و مهم‌ترین اقدام برای احیای آن تامین حقابه است و برای چرخه هیدرولوژیکی و آب بین تالاب‌، رودخانه و آب‌های زیرزمینی اهمیت حیاتی دارد و تضمین حیات زیست محیطی وکشاورزی منطقه به آن وابسته است.

این سفر 3 روزه و دارای برنامه‌های دیگری نیز است

*علت مرگ ماهیان کیش سوالی بی‌جواب ماند

دکتر سیدعلی سیفی‌زاده رئیس اداره دامپزشکی جزیره کیش در رابطه با مرگ ماهیان در سواحل کیش گفت: اخبار مبتنی بر اتلاف انواع ماهیان و لاک‌پشت‌ها کذب محض بوده و نتایج بر اتلاف انواع ماهیان و لاک‌پشت‌ها کذب محض بوده و نتایج علت تلف شدن این مقدار ماهی نیز با ارسال نمونه‌های آب و ماهی‌ها به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کشور در دست بررسی است

رئیس اداره محیط زیست جزیره کیش افزود: با توجه به گونه تلف شده که گونه غیرخوراکی و غیر تجاری بوده و همچنین تعداد اندکی از آن تلف شده است، احتمال آنکه این اتفاق بر اثر تغییر ناگهانی درجه حرارت هوا و شوک حرارتی بوده باشد بسیار است.


*جابجایی غیر اصولی درختان را خشک می کند

ظاهرا سابقه جابجایی‌ها خیلی هم خوب نیست نمونه‌اش غرب تهران، درختانی که تقریبا یک سال پیش منتقل شده است، بعضی از این درختان حتی دارای پلاک نیز هستند و عمر بعضی از این آنها بالای 20 تا 30 است و متاسفانه بعد از این جابجایی خشک شدند.

در برخی جاها هم درختان بی نوا را به مدد جرثقیل جابجا کردند که می توان جای زنجیر روی تنه درخت را که قصد انتقال آن را داشته اند مشاهده ‌کنید که متاسفانه با این جابه جایی غیر اصولی درخت خشک شده و ما از احیای این درختان ناامید شده ایم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: این را قطعا بدانید که اگر بخواهند راه هم بسازند باید جابجا کنند درختی کم نمی‌شود

*کیسه‌های پلاستیکی نفس محیط زیست را گرفته‌اند

پدیده کیسه‌ها و زباله‌های پلاستیکی در دو دهه اخیر در کشور ما رایج شده و حتی در یک دهه اخیر وارد جوامع روستایی هم شده است، کیسه‌های پلاستیکی به خاطر سبک ارزان و راحتی در استفاده از آن در جوامع شهری ما رسوخ کرده است.


این کیسه‌ها از مواد شیمیایی مختلفی که عمدتا سمی بوده و منشأ بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات انسانی است، ساخته شده است.

هومن خاکپور کارشناس ارشد محیط زیست در خصوص عاقبت کیسه‌های پلاستیکی در محل دفن زباله‌ها که به صورت بهداشتی دفن نشده و رها می‌شوند گفت: این کیسه‌ها که به زباله های پلاستیکی در این تبدیل شده‌اند، گاه خود را برای ورود به خیابان‌ها و آب‌راه‌ها و.... پیدا می‌کنند و گاه به عنوان غذای حیوانات توسط آن‌ها بلعیده شده و باعث مرگ آن‌ها یا ورود به زنجیره غذایی ما می شوند و اگر کسی در محل رهاسازیشان سوزانده شوند گازهای سمی را وارد هوا می‌کنند.

*شاهرگ هامون پرآب شد

سعید محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: حدود 20 روز است که اقدام به تخریب و بازگشایی تقریبا 1 کیلومتر از دایک مرزی در قسمت پوزک هامون واقع در شرق تالاب کرده‌ایم این در حالی بود که پیش از این کمتر از 80 متر از دایک مرزی باز بود
با توجه به نیاز ورود آب بیشتر از افغانستان، خودمان و عوامل داخلی کشور نیز باید کمک کنیم و یک هم‌افزایی واحد را ایجاد کنیم و مردم با مصرف صحیح و حمایت عوامل بزرگ کشوری چون، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، منابع طبیعی و همه و همه باید همکاری کنند

منبع: باشگاه خبرنگاران/