به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران؛ حسن علی غفاری با اشاره به فعالیت های کمیته بهداشت و درمان ستاد در مراسم بزرگداشت گفت: مجموعه کمیته بهداشت و درمان در دو حوزه اصلی فعال است: بهداشت و درمان.
مجموعه بهداشتی عمدتا در راستای پیشگیری از جمله از طریق آزمایش آب، مواد غذایی، وسایل و مواد و ... فعالیت می کنیم تا از بروز مشکل برای زائران پیشگیری شود.

وی ادامه داد: ناظران بهداشتی کمیته در مرقد مطهر مستقر هستند و علاوه بر کنترل بهداشت محیط و آشپزخانه ها و سردخانه های محل نگهداری مواد غذایی، غذاهای طبخ شده را نیز چک و سلامت آن را تایید می کنند. همچنین معاونت بهداشت شرکت شهر سالم تعدادی بروشور آموزشی تهیه کرده که آنها را به محل برگزاری مراسم ارسال و توزیع می کند. در این بروشورها به مردم آموزش هایی ارائه می شود تا از بروز مشکلاتی مثل گرمازدگی، مسمومیت غذایی و ... جلوگیری شود.

غفاری افزود: در حوزه درمان، ساختاری درمانی در حرم مطهر وجود دارد که شامل مرکز آمبولانس و اورژانس و بیمارستان صحرایی است که تریاژ و مداوای اولیه بیماران را انجام می دهد. البته چنانچه درمان مقدور نباشد، طبق پروتکلی که با وزارت بهداشت داریم، بیماران را به بیمارستان های سطح شهر انتقال می دهیم.

مدیر عامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران اضافه کرد: در سال های گذشته بیمارستان هفت تیر به دلیل نزدیکی به مرقد مطهر به عنوان مقصد بیماران اعزامی انتخاب شده بود که در صورت شلوغ بودن آن، بیمار به سایر بیمارستان های نزدیک اعزام می شود. البته عموما اعزام به بیمارستان بر حسب مشکل بیمار انجام می شود، برای مثال بیماری که مشکل چشم دارد، به بیمارستان فارابی و ... اعزام می شوند. با این همه خوشبختانه تمامی بخش ها شامل بخش بستری خواهران و برادران و جراحی سرپایی در زمان مراسم کاملا فعال هستند و کلیات درمان را تا جایی که امکان پذیر باشد، انجام می دهیم.

وی تاکید کرد: طبق تجربه ای که در سال های گذشته به دست آورده ایم، پی برده ایم که وجود خدمات بهداشت و درمان در مجموعه حرم مطهر در چند روزی که مردم در آنجا حضور می یابند، بسیار ضروری است؛ زیرا دسترسی به خدمات بهداشت و درمان در سطح شهر به دلیل بعد مسافت برای مردم بسیار سخت است. خوشبختانه وزارت بهداشت هم به خوبی به وظیفه خود در این خصوص عمل می کند.

غفاری افزود: این وزارتخانه در توافقی با دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران مقرر داشته که بیماران اعزامی از حرم مطهر در ایام مراسم بزرگداشت امام خمینی در بیمارستان های سطح شهر تا مرحله ترخیص به صورت رایگان پذیرش و درمان شوند.

وی توضیح داد: برای این منظور، در زمان پذیرش بیمار در بیمارستان صحرایی در حرم مطهر، چنانچه پزشک معالج تشخیص بدهد بیمار نیاز به اعزام به بیمارستان های سطح شهر را دارد، یک فرم اعزام برای وی تکمیل شده و توسط نماینده وزارت بهداشت حاضر در بیمارستان صحرایی امضا می شود. سپس بیمار به همراه یکی از همراهانش توسط آمبولانس های ما به بیمارستان منتقل می شود، البته بیمارانی که فاقد همراه هستند، همراه با مدارک خود توسط نیروهای ما به بیمارستان اعزام و کارشان تا مرحله ترخیص پیگیری می شود.

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد بزرگداشت امام در شهرداری گفت: کمیته بهداشت و درمان با اکیپی 90 نفره و 12 دستگاه آمبولانس از 24 ساعت قبل از مراسم تا 20 ساعت بعد از آن در حرم مطهر حضور می یابد. طبق روال هر ساله با برگزاری جلسات توجیهی به نیروهای خود ضرورت برخورد با تکریم با مردم و بیماران را گوشزد می کنیم؛ زیرا افراد حاضر در حرم مطهر مهمان شهر تهران هستند و ما به نیابت از شهرداری تهران در این مراسم به خدمت رسانی می پردازیم.

غفاری در ادامه گفت: تفاوت برنامه امسال کمیته بهداشت و درمان با سال های قبل در طراحی مسیر ویژه و استفاده از ماشین های مخصوص بهشت زهرا (س) است؛ زیرا تردد آمبولانس ها در میان جمعیت بسیار دشوار است و اصولا رینگ های مختلف اجازه تردد آمبولانس ها را نمی دهند. در این شرایط، با استفاده از این ماشین ها که قدرت مانور بالایی در میان جمعیت دارند و راه اندازی مسیر ویژه برای تردد آنها، امکان انتقال سریع افراد از مرکز جمعیت به بیمارستان صحرایی فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز مانند سال های قبل هلی کوپتر برای مواقع بحرانی پیش بینی شده که امیدواریم چنین شرایطی پیش نیاید؛ زیرا به رغم در نظر گرفتن جایگاه ویژه هلی کوپتر در حرم مطهر، اغلب بیمارستان های تهران فاقد پد هلی کوپتر هستند و به همین دلیل نشست و برخاست هلی کوپتر در آنها به راحتی امکان پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت شهر سالم اذعان کرد: البته ما در سال های گذشته تدبیری اندیشیده بودیم تا در صورت بروز حادثه، تعدادی از بیماران بدحال به وسیله مترو به ایستگاه های نزدیک منتقل شده و در آنجا آمبولانس هایی حضور داشته باشند تا بیماران را به بیمارستان های مورد نظر اعزام کنند. امسال نیز این امکان پیش بینی شده، اما خوشبختانه تا کنون ضرورتی برای استفاده از آن پیش نیامده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران/