به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،محمد درویش جمعه شب در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر اردکان یزد و دوستداران محیط زیست این شهرستان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست فقیرترین سازمان کشور است اضافه کرد: چرا به رغم صحبت های زیبا و شعارهایی که داده می شود تا این اندازه به محیط زیست در بدنه حاکمیت نگاه حقیرانه می شود.
وی اظهار داشت: 174 میلیارد تومان بودجه سازمان در سال گذشته رویایی ترین بودجه سازمان در طول تاریخ بوده است که به همت رییس جمهور 40 درصد افزایش داشته که این رقم هم با بودجه دیگر دفاتر برابری نمی کند .

مدیر کل آموزش و مشارکت های مردمی محیط زیست با بیان اینکه همه مسوولان نظام از محیط زیست صحبت می کنند اما وقتی حرف از اجرا می شود هیچ تغییری محسوسی نشان داده نمی شود تصریح کرد: این تغییر موقعی رخ می دهدکه حفظ محیط زیست برای خود مردم دارای اهمیت شود و حاضر شوند برایش هزینه دهند .

این مسوول با بیان اینکه ما باید شجاعت داشته باشیم و بگوییم که به سرمایه های اجتماعی توجه نکردیم و اجازه ندادیم تشکل ها شکل بگیرد مجموع تشکل ها در کل کشور را 16هزار مورد بیان کرد و گفت: این در حالیست که در ترکیه فقط در بحث محیط زیست 20 هزار NGO فعال است.
وی با بیان اینکه باید اجازه دهیم که تشکل ها در تمام حوزه های مختلف شکل بگیرند و حلقه های واسط بین حاکمیت و مردم بشوند و اینها هستند که می توانند مشکلات را حل نمایند اظهار کرد: اگر به دنبال کیفیت پایدار و امیدبخش در اینده هستیم مسوولان شهری همه باید کمک کنند که نرخ مشارکت مردم در تصمیم گیریها بیشتر شود .

مدیر کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: خیلی مهم است که مردم آگاه باشند و از بحران های پیش رو اطلاعات کافی داشته باشند چرا که بحث محیط زیست بسیار جدی است .

درویش ادامه داد: ما فقط برای خرید داورهای ضدسرطان 10هزار و 200 میلیارد تومان در سال 92 هزینه کرده ایم چرا که سرطان زیاد شده و علت افزایش آن هم نداشتن آب و غذای سالم است، حال که وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست سالم نگه داشتن غذا و آب است متاسفانه بودجه اش فقط 170 میلیارد تومان است.

وی افزود: وظیفه NGO ها این است که با مطالعات و افزودن دانش خود راهکارهای عملی را در پیش روی صنعتگران و مردم بگذارند و در برابر روشنفکران هیزم شکن که به خاطر قدرت سکوت کرده اند شجاعت به خرج دهند و با استدلال حرفشان را مطرح کنند .

درویش در ادامه گفت: برنامه دفتر آموزش و مشاکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری توجه به تشکل هاست چرا که اگر تشکلها به دانش روز مجهز باشند می توانند در ارتباط موثر با مردم و همدیگر برنامه های محیط زیستی خود را پیش ببرند.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون در بدترین شرایط تاریخ طبیعت ایران قرار داریم گفت: هر جا که فعالین محیط زیست پای کار بودند و به صورت مستمر پیگیر فعالیت های خود شدند موفق بوده اند.
مدیر کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: ما سه هدف اصلی را در سازمان محیط زیست دنبال می کنیم که رفتن به سمت مدارس جامع محیط زیستی اولین هدف ماست و فکر می کنم تنها راه برگرداندن سعادت به کشور است.

درویش ادامه داد: باید مدیرانی را تربیت کنیم که وقتی در آینده مسوولیت کشور را بر عهده می گیرند بصورت خود انگیخته عاشق محیط زیست باشند و بستری را فراهم کنیم که سواد محیط زیستی و فهم اکولوژیک دانش آموزان در اولویت باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران/