به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گرد و غبار در راه است به همین خاطر مدارس و ادارات تعطیل و پروازها به علت کاهش میدان دید لغو شده‌اند و از کودکان و بیماران قلبی خواسته می‌شود در خانه بمانند.

اینها ، خبر امروز و دیروز نیست، صحبت‌ها و مشکلاتی است که بعد از وزش هر بادی باید منتظر آن بود و فصل خاصی هم ندارد.

روزی ریزگردها فقط میهمان ناخوانده خوزستان و استان‌های همجوار آن بودند اما امروز پای این مهمان به شهرهای مرکزی کشور هم رسیده است.

پدیده‌ای که با هر بار ظهورش در آسمان کشور نفس‌ها را بند می‌آورد و سرفه ایجاد می‌کند و حتی پای برخی افراد را به بیمارستان می‌کشاند.

فقط در سال گذشته حدود 22 هزار نفر از مردم استان خوزستان به علت گرد و غبار به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که این به معنی افزایش 5.4 درصدی مراجعه به پزشک و صرف میلیون‌ها تومان هزینه است.

زندگی مردم غرب نشین آنقدر با خاک عجین بوده که همه چیز آنها از خانه تا ریه‌هاشان مملو از ریزگردها است.

آلودگی هوای کلان‌شهری مثل تهران یک طرف و وجود ریزگردها هم تنفس را در هوای این شهر مشکل‌تر کرده است.

*منشا ریزگردها کجاست

وقتی صحبت از ریزگردها به میان می آید مسئولین محیط زیست منشا آن را کشورهای عربی مانند عراق و عربستان و سوریه می‌دانند و با بیان اینکه این کشورها درگیر جنگ هستند و همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند قضیه را توجیه می‌کنند.

اما منشا تمام ریز گردها را نمی توان خارجی دانست.

خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب ها و تبدیل آنها به شن‌زارها، تخریب چنگل‌ها و مراتع را می‌توان از دلایل ایجاد پدیده ریزگردها دانست.
به طوری که کارشناسان منشاء بیشتر ریزگردهای اصفهان را تالاب در حال خشک شدن گاوخونی و احیای آن را کلید کاهش این مشکل می‌دانند.

*با ریزگردها چه باید کرد؟

زمانی که صحبت از آلودگی هوای تهران به میان آمد محیط زیستی‌ها پیشنهاد مهاجرت از تهران را به مردم ارائه دادند.

حال با بروز پدیده ریزگردها که بیش از 20 استان کشور با آن درگیر هستند چه باید کرد؟

آیا جز حرف خانم ابتکار ، راهی برای مردم باقی مانده است که گفته بود: "باید با ریزگردها ساخت" .

مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌زارها، احیای جنگل‌ها و تالاب ها، مذاکره با کشورهای عربی و برگزای سمینارها و ارائه راهکارها برای آن؛ راه حل هر چه می‌خواهد باشد، مسئولین باید هرچه زودتر فکری برای این قضیه کنند زیرا این پدیده خسارت های اقتصادی ، آموزشی و جانی زیادی را به کشور وارد می‌کند.

بی‌شک تعطیلی مدارس و ادارت و لغو پروازها و توزیع ماسک بین مردم نمی تواند راه حلی برای این مشکل باشد!
اما تا زمانی که مسئولین دست به کار شوند و مشکل را جدی بگیرند باید در خانه نشست و دعای باران خواند، زیرا ریزگردها دوباره در راه‌اند.

گزارش از شیما جعفرزاده

منبع: باشگاه خبرنگاران/