به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران؛ تالاب گاوخونی با مساحت 476 کیلومتر مربع و حداکثر عمق 80 تا 150 سانتی متر و در ارتفاع 1470 متری از سطح دریاهای آزاد و در حاشیه فلات مرکزی ایران و در فاصله 145 کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان و در 30 کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد تالابی که در فهرست تالاب های بین المللی است و به هنگام خشکی زاینده رود نگرانی بسیاری از دوستداران محیط زیست را در...

تالابی که از جمله اکوسیستم‌های طبیعی استان اصفهان بوده و در توسعه پایدار منطقه نقش مهمی داشته هم اینک به دلیل فرسایش بهترش یک تهدید جدی برای انتشار ریزگردها بر اثر وزش بایدهای فصلی است.

و حالا سوال اینجاست وقتی طبق قوانین تصویب شده در کنوانسیون بین‌المللی رامسر کسی حق ندارد قوانینی را تصویب و عملی کند که بر اثر آن، تالاب‌ها خشک شود، چرا که با تخصیص بی‌رویه آب به صنایع و باغات و غیره آب ورودی این تالاب‌ مدتهاست به صفر رسیده و عملا این تالاب نابود شده است؟؟

*راه نجات تالاب و حذف ریزگردها

مهدی ترکاشوند دبیر مقابله با پدیده گرد و غبار اداره مل محیط زیست استان اصفهان با تایید این موضوع که تنها راه نجات تالاب و مقابله با پدیده ریزگردها تامین حقابه تالاب است گفت: سال قبل مصوبه‌ای بین وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور تصویب شد که 170 میلیون متر مکعب آب برای احیای تالاب لازم است و باید تامین شود که به دلایل مختلف از جمله کمبود آب و مشکلاتی ناشی از خشکسالی تامین این میزان امکان‌پذیر نشد.

ترکاشوند تصریح کرد: تنها راهکار،‌تامین بخشی از نیاز آبی تالاب از پساب شهری بود که بعد از تصفیه به تالاب انتقال داده می‌شود و به بحث احیای تالاب کمک می کند، البته به دنبال انتقال اب‌های بالا دست نیز هستیم و واقعیت امر این است که با تامین حقابه سالانه 170 میلیون متر مکعب، مشکل خشکی تالاب گاوخونی برطرف خواهد شد ولی الان در بالا دست مشکل داریم و راهی جز استفاده از پساب تصفیه شده نداریم.

*اولویت چیست؟ احیای تالاب گاوخونی یا ذف خط ریزگردها

خوشه عظیم‌پور دبیر جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست!

بیان اینکه هنوز وضعیت تالاب به مرحله‌ای نرسیده که بخواهیم بزودی شاهد پدیده ریزگردها باشیم، افزود: تالاب گاوخونی خاصیت ویژه ای دارد بطوریکه وقتی اب به نزدیک‌تر آن برسد هر چند جزئی رطوبت جذب می کند و همین موضوع مانع خشک شدن و فرسایش سطح رویی آن می‌شود.
با این حال تالاب گاوخونثی ظرفیت تهدید معلق شدن ریزگردها را دارد.

وی با اشاره به اینکه تنها راه مقابله تامین و حفظ حقابه تالاب است، گفت: این طور نیست که با سامانه لوله کشی بتوان تالاب را نجات داد، کافی است سفره‌های اب زیرزمینی اطراف تالاب تغذیه شود ، بدین ترتیب تالاب مرطوب‌ باقی می‌ماند و خط ریزگردها کاهش پیدا می‌کند.

عظیم‌پور در پایان گفت: در خرداد ماه با وزش بادهای 120 روزه مواجهیم که احتمالا وقوع پدیده گردوغبار را تشدید می‌کند و شاید اجازه بدهیم تالاب خشک شود.

با اینکه اولویت ،‌حذف انتشار ریزگردهای ناشی از فرسایش بستر تالاب است ولی علت این رخداد خشک شدن تالاب بوده و با این اتفاق بسیاری از گونه‌های گیاهی و حیوانی و حتی حضور پرندگان مهاجر از بین رفته و یا بسیار کم‌رنگ شده و در نهایت اکوسیستم طبیعی استان اصفهان بر هم خورده است.

امید است مسئولین مصوبه سال 93 را بدون هیچ دلیلی به اجرا درآوردند چرا که با احیای تالاب همه این مشکلات حل خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران/