به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات باشگاه خبرنگاران ، دی ماه سال گذشته بود که به دنبال کلاهبرداری‌های موبایل طرحی از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و با همکاری اپراتورها برای احراز هویت مشترکان موبایل و مشخص شدن اطلاعات مالکان تمام سیم‌کارتهای فعال موجود در بازار آغاز شد.

در مرحله اول از مشترکان موبایلی که کد ملی آنها هنگام خرید سیم‌کارت در سامانه اپراتورها ثبت نشده بود درخواست شد که شماره کارت ملی خود را برای اپراتور ارسال کنند چرا که در غیر اینصورت سیم کارت آنها یک طرفه و پس از مدتی قطع می‌شد.

برای اجرای این آیین نامه، اپراتور همراه اول اقدام به ارسال پیامکی با سرشماره "همراه اول" برای مشترکانی کرده است که اطلاعاتشان تکمیل نیست و از آنها خواسته که کد ملی خود را به شماره 8980 پیامک کنند.

در همین حال اپراتور ایرانسل نیز در پیامی با سر شماره "ایرانسل" از مشترکانی که سیم‌کارتشان دارای اطلاعات ناقص است خواسته بود کد ملی خود را به شماره 272 ارسال کنند.

به گفته معاون رگولاتوری هر دو اپراتور به یک اندازه سیم کارت بی‌هویت داشتند.

در ادامه ساماندهی سیم‌کارتها، اعلام تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام فرد حقیقی و مشترکانی که بیش از 10 سیم‌کارت اعتباری و یا دائمی به نامشان ثبت شده بود، از فروردین ماه آغاز شد و پس از استخراج اطلاعات افراد حقیقی دارای بیش از 10 سیم کارت معاون نظارت اعمال مقررات رگولاتوری از اجرای مرحله دوم طرح ساماندهی سیم‌کارتهای فاقد اطلاعات مشخص خبر داد و گفت: با توجه به اینکه افراد حقیقی از نظر قانونی نمی‌توانند بیش از 10 سیم کارت داشته باشند ، در مرحله دوم اجرای طرح ساماندهی سیم کارت‌های فاقد اطلاعات مشخص به تمامی مشترکان این سیم‌کارتها پیامکی ارسال می شود تا با مراجعه به امور مشترکین اپراتور خود، سیم‌کارتهای فعال مورد نیازشان را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در اپراتور ایرانسل هزار و 745 مشترک اعتباری و در اپراتور همراه اول 620 مشترک دائمی و 35 هزار و 32 مشترک اعتباری بیش از 10 سیم‌کارت دارند، درباره مهلت زمان مراجعه به امور مشترکین عنوان کرد: مشترکان دارای بیش از 10 سیم‌کارت تا پایان خرداد ماه جاری فرصت دارند به امور مشترکین اپراتور خود مراجعه کنند و در صورت عدم مراجعه ، تمامی سیم کارتهای این افراد از ابتدای تیر ماه قطع می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران/