ایلنا: رییس اماکن عمومی ناجا اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی الگوی مناسبی را برای تهیه و الگوی لباس ارائه نمی‌‏کند و ما از این وزارتخانه گلایه‌‏مند هستیم.
  

   سردار محمدعلی نجفی افزود: بر اساس قانون مطالبات و دستورالعمل عفاف و حجاب که مصوب شورای انقلاب فرهنگی است برای سازمان‌‏ها و ارگان‌‏های مشخص وظایفی تعیین شده است و سازمان‌‏ها و ارگان‌‏ها باید وظایف‌‏شان را در آن چارچوب دستورالعمل و قانون مطالبات انجام دهند.

نجفی افزود: وزارت بازرگانی در مجموعه کمیسیون هیات عالی نظارت، کمیته فرهنگی تشکیل داد تا بتواند سیاست‌‏گذاری کند و اهدافی که اشاره می‌‏کنم را دنبال کند. یکی از این اهداف با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه فرهنگی و اسلامی است اقداماتی در حوزه پژوهش نسبت به نیاز جامعه ما و وضعیت شکل ظاهری مردم به خصوص بانوان باید مورد توجه قرار بگیرد و اقدامات انجام شده شامل این است که در حال حاضر این کمیسیون با استفاده از ابزار قانونی خودش و آن سلسله مراتب مربوط به خود مجامع، اتحادیه‌‏ها و شورای اصناف و توزیع و تولیدکنندگان پوشاک را مدیریت کند.

وی در ادامه گفت: بر همین اساس مد و مدسازی در حوزه پژوهش ارگان‌‏های مختلفی که در کشور بوده از محیط‌‏های علمی دانشگاهی و محیط‌‏های تبلیغی در این کمیته حاضر بوده و همچنین بخش‌‏های دیگری که در شبکه واردات محصولات عمل می‌‏کردند در تولید پوشاک و چه بخش صنفی و چه در بخش صنعتی باید در این مجموعه مدیریت شود و باید هماهنگی‌‏های لازم نیز صورت بپذیرد.

وی یادآور شد: در شبکه توزیع سراسر کشور باید یک مدیریت خاصی صورت بپذیرد. سازمان‌‏ها و ارگان‌‏های مرتبط خصوصاً‌ اصناف و نیروی انتظامی مقید هستند که قانون را به مرحله اجرا بگذارند.

وی با اشاره به اینكه برخی از فروشندگان كالاهای خارجی را به فروش می‌رسانند ،گفت: كالاهای خارجی كه در حال فروش هستند یا به صورت قاچاق وارد كشور شدند یا به صورت مجاز از شبكه گمركی وارد كشور شده‌اند و باید گمرك نسبت به كالاهایی كه وارد كشور می‌شود رسما نظارت دقیق داشته باشد و حتی اساسا با توجه به قانون نظارت كامل بر نوع كالا را داشته باشد كه مربوط به پوشش مردم است و حتما پلیس اماكن تاكید می‌كند كه گمرك دقت و نظارت كافی را داشته باشد.

وی افزود: برای جلوگیری از اینكه چه كالاهایی در شبكه توزیع پوشاك در حال اتفاق افتادن است باید گفت: هر كالایی كه تولید داخلی باشد باید از برند استفاده كند و مشخص شود این كالای تولید شده مربوط به كدام واحد تولیدكننده است و از طرف دیگر هم واردكننده هم با ارتباطی كه با مجموعه صنفی یا اتحادیه می‌گیرد باید شماره‌ای اخذ كند تا مشخص شود واردكننده كالا چه كسی است و چه نكاتی را وارد می‌كند و آیا كالای واردشده مجاز بوده یا خیر.

دستورالعمل اجرایی عفاف و حجاب بدون توقف اجرا می‌‏شود

حوزه تخصصی پوشاك به عهده نیروی انتظامی نیست و از نظر تخصصی اتحادیه‌های مربوط با توجه به قانون نظام صنفی وظیفه ذاتی‌شان است كه از نظر تخصصی رسیدگی كنند ما نیز به عنوان پلیس از اتحادیه‌ها پشتیبانی لازم را خواهیم كرد همچنین بحث برند موضوع جدی است كه مصوبه كمیسیون هیات عالی نظارت و همچنین كمیته فرهنگی است كه خوشبختانه در سراسر كشور تولیدكنندگان و واردكنندگان و حتی شبكه توزیع از برند استفاده كنند و همچنین با گروه‌های مشتركی از طریق اتحادیه مربوطه و پشتیبانی نیروی انتظامی براساس ماده 28 و 27 قانون نظام صنفی ما برخورد می‌كنیم و عناصر متخلف كه در این حوزه فعالیت می‌كنند را شناسایی و برخورد قانونی می‌كنیم.

رییس اماكن عمومی ناجا بیان كرد: ما به هیچ عنوان اجرای قانون مد و لباس و دستورالعمل اجرایی عفاف و حجاب مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را بی اهمیت نگذاشته‌ایم و به هر طریق ممكن نیروی انتظامی با كمك اصناف و مدیریت تخصصی اصناف این قانون را اجرا می‌كند وتحت هیچ شرایطی از اجرای قانون دور نمی‌شویم و این قانون به نحوی است كه در هیچ زمان و در هیچ فصلی قابل توقف نیست.

800 تذکربه فروشندگان البسه داده شده است

نجفی خاطرنشان كرد: در سال جاری با همكاری حوزه‌های صنفی 15 هزار بازدید تخصصی از مجموعه فروشندگان پوشاك صورت گرفت كه این آمار در سال 86 به 4 میلیون بازدید رسیده بود.

وی افزود: در این بازدیدهای تخصصی 12 متخلف شناسایی و پس از تشكیل پرونده به دادسراها معرفی شدند و همچنین تاكنون 800 تذكر نیز به فروشندگان البسه داده شده است.

وی ضمن كشف تولیدی لباس غیرمجاز در یكی از زیرزمین‌های منزل مسكونی در پایتخت گفت: با توجه به اطلاعات به دست آمده در خصوص فعالیت افرادی در زمینه تهیه و دوخت لباس غیرمتعارف در زیرزمین منزل مسكونی بلافاصله این افراد شناسایی و دستگیر شدند و در اعترافات خود اعلام داشتند قصد داشتند این اجناس را به صورت غیرمجاز توزیع كنند.

نجفی خاطرنشان كرد: با توجه به دستور جانشین فرماندهی سردار رادان كه با بدحجابی و بدپوششی برخورد می‌شود باید گفت: وقتی فروشنده مانتو یا لباس متعارفی را به فروش می‌رساند خریدار پس از خریدن آن مانتو یا لباس سریعا به خیاطی مراجعه و آن لباس را غیرمتعارف كرده و به تن می‌كند كه نیروی انتظامی با مشاهده این افراد به شدت با آن‌ها برخورد قانونی می‌كند و نیز هر كس كه قصد داشته باشد با پوشیدن لباس‌های زننده بدحجابی یا بدپوششی را در جامعه رواج دهد یا چهره جامعه را لائیك نشان دهد به شدت برخورد قانونی می‌شود.

 

  گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news