حمید محمدی گفت: ترتیب خروج زائران از مشعر به منا همانند سال‌های گذشته، امسال نیز انجام شد که حدود ۹۰ درصد زنان شب‌هنگام و مابقی نیز بعد از طلوع آفتاب وارد منا و بعد از استراحت کوتاهی به سمت جمرات حرکت می‌کنند که امسال نیز این‌گونه بود.

حمید محمدی با اشاره به اینکه فاجعه منا به دلیل بی‌تدبیری و بی‌تجربگی مسئولان سعودی اتفاق افتاد،گفت:با توجه به تجربیات تلخ گذشته که تعدادی از زائران دچار مشکل شده و جانباختند، متاسفانه نیروهای سعودی از این تجربیات درس نگرفته به طوری که امسال نیز به نظر می‌رسید از نیروهای جوان و بی‌تجربه استفاده شد.

به گفته محمدی، برخی مسیرهایی که در گذشته زائران از آن برای رسیدن به رمی جمرات عبور می‌کردند، امسال مسدود شده بود؛ بخصوص برای زائران ایرانی و آنها به مسیرهای نامتعارف راهنمایی می‌شدند و همین موضوع باعث می‌شد که با مسدود شدن مسیر به دلیل نامعلوم، فاجعه بزرگی رخ دهد.

معاون سازمان حج و زیارت گفت: اصلی‌ترین دلیل وقوع این حادثه، بی‌مسئولیتی و بی‌تدبیری آنها بود که کاملاً روشن است و همچنین عدم استفاده از تجربیات و دانش که جای آن نیز خالی بود.

محمدی با تاکید بر اینکه دقایقی بعد از وقوع حادثه، با صحنه دلخراشی روبرو شدیم، گفت: مسئولین عربستان نتوانستند این فاجعه را مدیریت کنند و تا خود را پیدا کنند زمان برد. ولی رسیدگی به مجروحین تا جایی که اطلاع داریم با مشکل جدی مواجه نبوده و به آنها در بیمارستان‌ها رسیدگی شد.

وی با اشاره به اینکه امروز به سردخانه‌ سرکشی کردیم، گفت: تعداد زیادی کانتینر اجساد در این سردخانه نگهداری می‌شد که ساماندهی آن برایشان غیرممکن است.

محمود حیدری مدیر یکی از کاروان‌های حجاج در تهران نیز گفت: از سال ۶۳ تا امروز در خصوص اعزام زائران اقدام می‌کنیم و تابحال با چنین واقعه دلخراشی روبرو نشده بودیم.

وی گفت: امسال نیز ایرانیان از مسیرهای سال قبل رفتند اما متاسفانه جلوی آنها توسط ماموران گرفته می‌شد و اجازه نمی‌دادند زائران ایرانی به بعضی از مسیرها بروند.

حیدری ادامه داد: به دلیل کم‌تجربگی آل‌سعود، این واقعه رخ داد و تدبیر لازم برای ساماندهی و کمک به حجاج صورت نگرفت.

وی به صحبت‌هایی که زائران داشته‌اند، اشاره کرد و اظهار داشت: برخی مدیران کاروان و عوامل آنها عنوان می‌کردند که ازدحام در این مسیرها بیش از حد بوده و اجازه نمی‌دادند که جلو بروند و البته برخی نیز حضور خانواده سلطنتی را در این مسیر اعلام کردند.

همچنین علی لیالی رئیس سابق سازمان حج و زیارت نیز گفت: در سال‌های گذشته نیز با حجم انبوه جمعیت در مراسم رمی جمرات روبرو بودیم؛ بطوری که هیچ زائری نمی‌تواند به دلیل تراکم بالای جمعیت، سریع حرکت کند و طبیعی است که هنگامی که حرکت آنها متوقف شود، با فاجعه‌ای این چنینی روبرو خواهیم شد.

وی به جای خالی نیروهای واکنش سریع در جمعیت اشاره کرد و گفت: نیروهای امدادی و امنیتی برای کم کردن تراکم جمعیت و همچنین ارائه خدمات در این جمعیت حضور نداشتند و قطعاً اگر اجازه حضور نیروهای امدادی را به ایران می‌دادند، چنین فاجعه‌ای اتفاق نمی‌افتاد.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه خدمات و فوریت‌های درمانی و پزشکی نیز وجود نداشت، گفت: نیروهای سعودی هیچ یک برای کمک به زائران به صحنه نیامدند و به کشورهای دیگر و همچنین نیروهای امدادی ایران نیز اجازه نمی‌دادند وارد شوند که اگر این اجازه داده می‌شد، عمق فاجعه این‌گونه نبود.

منبع: مهر