دکتر سیدعلی مرعشی در برنامه پیشخوان خبر، اظهارداشت: در حال حاضر زائران ایرانی که در مکه و مدینه حضور دارند از سلامت جسمی کامل برخوردارند و خوشبختانه بیمار بستری در بیمارستان ها نداریم.

دکتر سیدعلی مرعشی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط زائران ایرانی حاضر در عربستان سعودی عادی است، تصریح کرد: زائران حج تمتع ۹۴ از دو حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و همچنین فاجعه رخ داده در منا همچنان شوکه هستند.مرعشی در خصوص زمان وقوع فاجعه منا و حضور تیم مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، گفت: در زمان وقوع حادثه تمامی کادر پزشکی هلال احمر در بیمارستان هلال احمر واقع در منا حضور داشتند و تنها تعدادی از پزشکان به همراه زائران بیمار و تعدادی هم که بایستی مناسک حج را به جای می آوردند در کانون وقوع فاجعه منا حضور داشتند و از طریق تماس تلفنی همکاران از وقوع این حادثه مطلع شدیم.

وی ادامه داد: در فاصله کمتر از ۲ دقیقه، تیم امدادی به محل وقوع حادثه اعزام شد اما طی تماس تلفنی تیم اعزامی و اینکه تعداد زیادی از افراد زیر دست و پا مانده اند و میزان مجروحان بسیار زیاد است، بلافاصله ۷ تیم پزشکی و امدادی متشکل از ۴۲ نفر به همراه مقداری آب آشامیدنی به منا اعزام شدند.

به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، تعداد افرادی که روی یکدیگر افتاده بودن امکان امدادرسانی به آن ها را دشوار کرده بود.

مرعشی با بیان اینکه در مدت زمان کوتاهی وجود نیروهای امنیتی سعودی باعث شد تا تمامی مسیرهای منتهی به محل وقوع فاجعه کنترل شود، افزود: این کنترل ها باعث شد تا امدادرسانی به مجروحان و جان باختگان کند شود و به نوعی نیروهای سعودی اجازه امدادرسانی به مجروحان را نمی دادند.

وی تصریح کرد: به شخصه در بیمارستان هلال احمر واقع در منا حضور مداوم داشتم و هماهنگی‌های لازم برای اعزام نیروی پزشکی و امدادی را به محل وقوع حادثه انجام می دادم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه همکاری مسئولان بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت با مرکز پزشکی حج و زیارت بسیار خوب بود؛ اما کندی کار در روند شناسایی زائران ایرانی مجروح و یا کشته شده به واسطه کارشکنی ها و ایجاد محدودیت ها از سوی نیروهای سعودی وجود داشت.

مرعشی به جلوگیری نیروهای سعودی برای امدادرسانی به مجروحان اشاره کرد و گفت: اگر جلوگیری سعودی ها در زمینه امدادرسانی به مصدومان نبود، شاید بسیاری از زائران در فاجعه منا کشته نمی شدند؛ چرا که در دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد مدت زمان بسیار طولانی زائران تشنه بودن و این تشنگی مفرط باعث بیهوشی آن ها شده بود.

وی بیان کرد: متاسفانه عدم امکان رسیدگی به مجروحان از سوی دولت سعودی ادامه داشت و آخرین اجساد در ساعت ۱:۰۰ بامداد روز پس از حادثه جمع آوری شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه نیروهای سعودی آموزش کامل و کافی را برای مواجهه با بحران و شرایط بحرانی را ندیده بودند و نیروهای حاضر در صحنه تنها کنترل امنیت را برعهده داشتند،گفت: حتی برای شناسایی جان باختگان ایرانی نیروهای ما در حال عکاسی بودند، اما نیروهای سعودی دوربین ها را هم ضبط کردند.

وی در ادامه به اعزام آمبولانس های هلال احمر برای انتقال مجروحان اشاره کرد و افزود: مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر پس از اعزام تیم های امدادی در همان دقایق اولیه وقوع حادثه، آمبولانس ها را هم برای انتقال مجروحان به محل اعزام کرد؛ اما متاسفانه راه برای عبور و مرور تحت کنترل بود، با این حال ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن از مجروحان ایرانی و غیر ایرانی توسط نیروهای هلال احمر ایران به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

مرعشی با تاکید بر اینکه ۱۱۰ نفر از مجروحان فاجعه منا در بیمارستان هلال احمر بستری شدند و مابقی مجروحان نیز به بیمارستان های سعودی و بیمارستان هلال احمر ایران در مکه منتقل شدند.

وی به ظرفیت ۴۰۰ تختخوابی چهار بیمارستان سعودی موجود در منا اشاره کرد و یادآور شد: بیمارستان‌های منا گنجایش مجروحان را نداشت و تیم های پزشکی منا هم تیم بحران نیستند، بنابراین امکان ارائه خدمات مطلوب به بیماران در منا وجود نداشت و تنها می توانست پاسخگوی بیماری های سطحی زائران باشد.

به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، در ۲ بیمارستان منا به دلیل تعداد زیاد مجروحان و عدم ظرفیت کافی بیمارستان برای پذیرش مجروحان، حتی افراد را کف زمین خوابانده بودند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود زائران زنده و کشته شده با یکدیگر در سرخانه ها تجمیع شدند، گفت: ماندن چند ساعته زیر نور مستقیم خورشید در دمای بیش از ۴۰ درجه و با تشنگی مفرط، بیهوشی افراد را رقم میزد و نیروهای سعودی که مشغول جمع آوری و انتقال اجساد بودند، هر فردی را که علائم حیاتی ظاهری نداشت را به همراه کشته شدگان به کانتینرها منتقل می کرد.

مرعشی با اشاره به کنترل تمامی مسیرهای منتهی به منا برای انجام رمی جمرات، گفت: تمامی مسیرها با دوربین کنترل می شود و زمانی که خیل عظیمی از حجاج برای انجام مناسک حج حرکت می کنند، بایستی تدابیر لازم برای کنترل تمامی مسیرها اندیشیده شود، اما متاسفانه سعودی ها در این زمینه هیچ اقدامی انجام ندادند و با مسدود و محصور کردن یک مسیر وقوع این فاجعه را رقم زدند.

وی با بیان اینکه امکانات سردخانه ای عربستان برای نگهداری از پیکر جانباختگان کافی نبود، اظهارداشت: سردخانه مرکزی مکه ظرفیت نگهداری ۹۰۰ جسد را دارد و مابقی اجساد در داخل کانتینرها نگهداری می شدند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خصوص روند شناسایی اجساد، گفت: اجساد سه دسته بودند، دسته اول که کارشناسایی با بند سه رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران به گردنشان آویزان بود، دسته دوم که کارت شناسایی در حین وقوع فاجعه از بند جدا شده بود و تنها بند در گردن فرد بود که از زوی آن امکان شناسایی وجود داشت و دسته سوم انهایی بودند که نه بند و نه کارت شناسایی به همراه نداشتند و بایستی از روی چهره شناسایی می شدند.

مرعشی با بیان اینکه تا چند روز پس از وقوع حادثه نیز نیروهای سعودی اجازه شناسایی اجساد را به ما نمی دادند، تصریح کرد: اگر بلافاصله پس از انتقال اجساد به سردخانه ها، اجازه شناسایی به ما داده می شد، هم کار با سرعت بیشتری انجام می شد و هم روند شناسایی تسهیل می شد؛ چرا که پس از گذشت زمان اجساد تغییر حالت می دهند و روند شناسایی با مشکلاتی مواجه می شود.

وی ادامه داد: کار شناسایی اجساد با دقت بسیار زیادی انجام شد.

به گفته مرعشی، براساس اعلام رئیس سازمان حج و زیارت ۶۹ زائر مفقود دیگر داریم که برای یافتن آنها جست و جوهای مکرری در مکه، جده، عرفات و طائف انجام شده است، حتی بیمارستان های خصوصی و تمامی سردخانه های این چهار شهر به دقت جست و جو شده است و این جست و جوی مکرر سه روز ادامه داشت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه پیام قاطع مقام معظم رهبری در همکاری سعودی ها و همچنین حضور نمایندگان ایرانی(دکتر هاشمی وزیربهداشت، دکتر ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر و حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه) در روند تسریع در شناسایی و بازگشایی درب سردخانه‌ها بسیار تاثیرگذار بود، خاطرنشان کرد: در حالت عادی روند انتقال اجساد در عربستان سعودی ۵ تا ۶ روز زمان می برد اما پس از پیام قاطع و فرمایشات معظم له بلافاصله اقدامات لازم برای شناسایی و انتقال اجساد به ایران فراهم شد.

منبع: مهر