خبری درباره معافیت سربازی که خبر خوشی نیست
رئیس سازمان نظام وظیفه گفت: بنا به پیشنهاد ستاد نیروهای مسلح و تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، کلیه سربازان فراری که هشت سال و بالاترسابقه فرار دارند دو راه دارند؛ یا می‌توانند بقیه خدمت سربازی را انجام دهند و کارت پایان خدمت بگیرند و یا مبلغ جریمه را پرداخت کنند.

امکان معاف از سربازی برای مشمولان غایب

سردار صدرالسادات، رئیس سازمان نظام وظیفه در گفت و گو با برنامه "پیشخوان خبر"شبکه خبر،به سوالاتی درباره طرح خرید جریمه مشمولان غایب نظام وظیفه پاسخ داد.رئیس سازمان نظام وظیفه با تاکید بر این مطلب که موضوعی به نام خرید خدمت نداریم، گفت: چیزی که الان در حال اجرا هست، مصوبه ای است که مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال گذشته تصویب کردند و به دولت ابلاغ شد به عنوان"جریمه مشمولین غایب و دریافت کارت معافیت از خدمت" است.

وی افزود:موضوع خرید خدمت برای کسانی است که غایب نیستند ومی خواهند از معافیت استفاده کنند، که این موضوع شامل آنها نمی شود. سردار صدرالسادات در تشریح مصوبه مجلس شورای اسلامی در این باره، بیان کرد: کسانی که بیش از 8 سال دارای غیبت هستند متناسب با مدرک تحصیلی که دارند، باید جریمه ای پرداخت کنند و بعد از پرداخت این جریمه، می توانند از کارت معافیت از خدمت سربازی استفاده کنند.

وی درخصوص مرحله اول ثبت نام از متقاضیان پرداخت جریمه مشمولین غایب و دریافت کارت معافیت از خدمت، گفت:در مرحله اول ثبت نام این طرح در اسفند ماه گذشته انجام دادیم ، حدود 290 هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند و تقریبا کار مرحله اول به اتمام رسیده و 20 آذر ماه برای اجرای دور جدید ثبت نام تعیین شد تا مرحله دوم  را ادامه دهیم.
 
رئیس سازمان نظام وظیفه ادامه داد: افراد با مراجعه به دفاتر پلیس+10 و تحویل مدارکی که در سایت سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام شده، می توانند ثبت نام خود را انجام داده و تا پایان دی ماه مهلت برای انجام این ثبت نام در نظر گرفته شده که امیدوار هستیم کسانیکه این طرح شامل حالشان میشود بتوانند از آن استفاده کنند.
 
سردار صدرالسادات در تشریح این طرح بیان کرد: این طرح به طور کلی شامل کسانی میشود که آخرین مدرک تحصیلی شان را تا سال 86 دریافت کردند و بعد از آن به خدمت اعزام نشدند و غایب محسوب میشوند. وی افزود: افراد برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند، چرا که سوالاتی در این زمینه طراحی کردیم و پاسخ هایش هم موجود است.
 
رئیس سازمان نظام وظیفه با بیان این مطلب که از نظر ما همه کسانی که در مرحله اول این طرح ثبت نام را انجام دادند، تعیین تکلیف شدند، گفت: از 290 هزار نفر حدودا  286 هزار و 700 نفرشامل شرایط و حدود 6 هزار و 700 نفر شامل این شرایط نبودند.
 
 وی  با اشاره به این موضوع که همه افراد ثبت نام کننده در مرحله اول تعیین تکلیف شدند، ادامه داد :به افرادی که شامل این طرح نبودند اعلام شد واجد شرایط نیستند.از مابقی واجد شرایط ها، به همه آنها پیامک های اطلاع رسانی فرستاده شد و همه آنها مطلع شدند. حدود 15-16 هزار نفر نقص مدرک داشتند، انها هم در حال تکمیل مدارک پرونده شان هستند.
 
رئیس سازمان نظام وظیفه ادامه داد: تا به حال 165 هزار نفر مبالغ جریمه را واریز کردند که عموما و بیش از 98 درصد از آنها کارت معافیت از خدمت شان صادر و به آدرس هایی که اعلام کرده بودند فرستاده شد. سردار صدرالسادات همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان جریمه، گفت: مثلا برای کسی که زیر دیپلم بوده و 8 سال غیبت دارد مبلغ 10 میلیون تومان باید پرداخت کند، برای جزییات و مبالغ جریمه افراد می توانند به سایت نظام وظیفه مراجعه کنند. به ازای هر سال غیبت به مبلغ جریمه اضافه می شود مثلا اگر کسی مدرک دیپلم داشته و 9 سال غیبت داشته باشد، به خاطر 8 سال غیبت 15 میلیون و برای یک سال غیبت بیشتر یک و نیم میلیون به مبلغ کل جریمه اضافه میشود.همچنین طبق قانون   به ازای تاهل 5 درصد وبه ازای  هر فرزند 5 درصد تخفیف وجود دارد.
 
 وی  با  بیان این مطلب که امکان تقسیط جریمه وجود ندارد، ادامه داد: در صورت تکمیل بودن مدارک و پرداخت میزان جریمه، 10 تا 15 روز طول می کشد تا کارت معافیت صادر شود.سردار صدرالسادات همچنین  در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:بهر حال کسی که مدرک تحصیلی بالاتری دارد در آمد بیشتری کسب میکند و متوسط درآمدی بیشتری نسبت به کم سوادترها دارد، طبیعی است که باید مبلغ بیشتری برای جریمه بپردازد.

وی با بیان این مطلب که پیش بینی می‌کنیم در مرحله دوم هم استقبال خوبی صورت گیرد، تصریح کرد: 110 هزار نفر در مرحله اول  هنوز جریمه شان را پرداخت نکردند، اگر تا 20 آذر ماه این هزینه پرداخت نکنند به منزله انصراف تلقی خواهد شد.رئیس سازمان نظام وظیفه در خاتمه سخنان خود گفت: این طرح تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.

سردار کمالی در مورد عفو اخیر رهبر انقلاب گفت: طرحی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بود فقط شامل مشمولان غائب میشد لذا سربازان فراری در شمول این طرح مجلس قرار نمی‌گرفتند. بنا به پیشنهاد ستاد نیروهای مسلح و تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، کلیه سربازان فراری که هشت سال و بالاترسابقه فرار دارند درشمول این طرح قرار گرفتند و دو راه دارند؛ یا می‌توانند بقیه خدمت سربازی را انجام دهند و کارت پایان خدمت بگیرند و یا مبلغ جریمه را پرداخت کنند.

سردار کمالی ادامه داد:آنهایی که به قانون تمکین نکردند وخدمت خود را انجام ندهند به عنوان مجرم تلقی می شوند و از یکسری محرومیت های اجتماعی برخوردار هستند.وی با بیان این مطلب که طبق بررسی نیروی انتظامی حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر غایب  خدمت سربازی وجود دارد، ادامه داد:کسانی که مبلغ جریمه را در طرح اول پرداخت نکردند، نمی توانند در مرحله دوم این مبلغ را پرداخت کرده و برای دریافت کارت معافیت  و حتی ثبت نام مرحله دوم اقدام کنند.

 

منبع: میزان