دیدن فیلم و عکس‌های غیراخلاقی در همین نزدیکی
تلگرام از لحظه‌ای که پا در زندگی ایرانی‌ها گذاشت خواب را از چشمان‌مان ربود؛ در مترو تلگرام مسافران با آن صدای آشنا در حال زنگ خوردن است، در خانه زن و شوهرها قبل از هر چیز تلگرام‌شان را چک می‌کنند.

وقتی تلگرام هولناک می شود

 گزارش رضا فرخی در وطن امروز را می خوانید: تلگرام از لحظه‌ای که پا در زندگی ایرانی‌ها گذاشت خواب را از چشمان‌مان ربود؛ در مترو تلگرام مسافران با آن صدای آشنا در حال زنگ خوردن است، در خانه زن و شوهرها قبل از هر چیز تلگرام‌شان را چک می‌کنند، در خیابان‌ها باز هم این تلگرام است که حرف اول را می‌زند، در میهمانی‌ها هم همه تلگرام چک می‌کنند و البته گاهی در میهمانی از روی همان تلگرام چیزی برای یکدیگر می‌خوانند تا افراد با تلفن همراهشان تنها باشند.

سیل کانال‌ها در تلگرام به راه افتاده است

در دورهمی 2 نفره شهروندان با تلگرام، این شبکه پیام‌رسان هر روز قابلیت تازه‌ای رو می‌کند. یک روز گروه‌ها و روز دیگر کانال‌هایی که میلیون‌ها نفر را به خود مشغول کرده است نمایان می‌شود؛ کانال‌هایی با محتوای گوناگون از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، هر چه بخواهیم در این کانال‌ها موجود است. در این بین با سرعت عجیبی کانال‌های مبتذل و مستهجن رو به گسترش است. تعدادشان آنقدر زیاد شده که قدرت انتخاب قابل توجهی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در این کانال‌ها فیلم‌های مبتذلی که شاید نمونه آن را تنها می‌توان در سایت‌های مبتذل و مستهجن مشاهده کرد، آپلود می‌شود.  عکس‌های مستهجن هم آنقدر زیاد است که مخاطب را با سیل عظیمی از تصاویر غیراخلاقی روبه‌رو می‌کند.  همین می‌شود که گوشی‌ها لبریز از فیلم و عکس‌های غیراخلاقی شده‌اند. اگر تا دیروز برای به دست آوردن چنین عکس‌ها یا فیلم‌هایی لازم بود که به سایت‌های اینترنتی مراجعه شود و به هر صورت دانلود صورت گیرد حالا کار بسیار راحت شده است. تنها با یک کلیک چنین فیلم‌ها و عکس‌هایی از کانال‌های خاص تلگرامی دانلود می‌شود.

موج ابتذال در موبایل ایرانی

جالب اینجاست که هر روز کانالی تازه معرفی می‌شود با فیلم‌های گوناگون و با حجم‌های متفاوت  حتی سایت‌های مبتذل که تا پیش از این از کاربران خود می‌خواستند برای مشاهده این فیلم‌ها و عکس‌ها هر روز به سایت مراجعه کنند کانال معرفی کرده‌اند تا کاربران‌شان به راحتی به این موضوعات دسترسی داشته باشند، چراکه همه‌چیز در این کانال‌ها وجود دارد و سهولت دسترسی به آنها آشکار است.

مبتذل‌ترین‌ها با یک کلیک ساده در دسترس

این در حالی است که سهولت دسترسی به مطالب، عکس و فیلم‌های بدون نظارت شاید مهم‌ترین خطر افزایش کانال‌های تلگرامی باشد. موضوعی که روزبه مظفری، کارشناس حوزه ارتباطات ضمن تایید آن به «وطن امروزر» می‌گوید: دسترسی به محتوای مبتذل و مستهجن با کانال‌های تلگرامی آنقدر آسان شده که بی‌سابقه است. به عنوان مثال اگر پیش از این برای ورود به  سایت‌ها و تماشای عکس و فیلم‌های غیرمجاز نیاز به فیلترشکن‌های متعدد وجود داشت در حال حاضر این نیاز مرتفع شده، کاربر لازم نیست هیچ حرکتی انجام دهد و در روز چندین‌بار این فیلم‌ها برایش ارسال می‌شود. این کارشناس ‌آی‌تی در ادامه می‌افزاید: فیلترینگ این کانال‌ها  غیرممکن است مگر اینکه از سوی مدیریت اصلی تلگرام صورت گیرد در غیر این صورت هر روز به این کانال‌ها افزوده می‌شود. بویژه اینکه به هر صورت این امکان در بین اپلیکیشن‌ها بیشتر در اختیار تلگرام است و بازار هدف این شبکه‌های پیام‌رسان هم بیشتر در آسیاست.

وقتی ذهن متأهل‌ها فانتزی‌ساز می‌شود

علاوه بر این تبعات اجتماعی و روانی این ماجرا بر بدنه جامعه از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای کارشناسان است. مهرداد شافعی، روانشناس و استاد دانشگاه درباره این کانال‌ها و سهولت دسترسی آنها به «وطن امروز» می‌گوید: همه اقشار جامعه به عنوان هدف مورد توجه این شبکه‌ها هستند اما در هر کدام از این طبقات و اقشار با استفاده از کانال‌های تلگرامی اتفاق یکسانی نمی‌افتد.  به عنوان نمونه در قشر متاهل جامعه با یک رویکرد تازه‌ای روبه‌رو هستیم، چراکه به دلیل تماشای متعدد محتوای مبتذل، فرهنگ روابط زناشویی دچار تغییراتی می‌شود.

تغییر تفکرات جوانی درکانال تلگرام

در این بین برخی والدین ایرانی بشدت نگران استفاده فرزندان نوجوان خود از این کانال‌ها هستند، چراکه همه قابلیت‌های این کانال‌ها روی موبایل است و آنها توانایی نظارت بر این ماجرا را ندارند. شافعی درباره تاثیرگذاری کانال‌های مستهجن تلگرام براین قشر جامعه عنوان می‌کند: ذهن یک نوجوان آمادگی پذیرش بسیاری از موضوعات را دارد. یعنی اگر در دوران نوجوانی ذهنش درگیر شود با همان موضوعات بزرگ شده و در این مقطع مواردی را تجربه می‌کند که  نباید با آنها روبه‌رو شود. به گفته وی، کانال‌های تلگرامی همین کار را انجام می‌دهند به این معنی که موجی از موضوعات مستهجن و مبتذل را به ذهن نوجوان ایرانی روانه می‌کنند و شکستن حریم خانواده تنها بخشی از تبعات این ماجراست، چراکه در این سن قدرت تشخیص خوب و بد هنوز شکل نگرفته و نوجوان نمی‌داند چه می‌خواهد، فقط می‌بیند و استفاده می‌کند. این زمان جامعه ایرانی با یک پدیده تازه روبه‌رو است، پدیده‌ای که با یک کلیک ساده همه چیز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربرانی که بسیاری از آنها آموزش ندیده‌اند و تنها شوق استفاده از آن را دارند. با این وضعیت توفانی عجیب در انتظار جامعه ایرانی است. توفانی که از کانال‌های تودرتوی تلگرام شکل گرفته و صدای هولناکش به گوش می‌رسد.

منبع:وطن امروز