ماجرای عجیب و پر حاشیه ی دختر بدهکاری که در بیمارستان ماند
ندا دختر 18 ساله ایست که به دلیل وجود سه تومور مغزی در بیمارستان عرفان بستری شد اما به دلیل عدم توانایی در پرداخت مخارج بیمارستان پس از انجام جراحی نخست و دستور ترخیص پزشک معالج، به مدت سه روز از بیمارستان مرخص نشد

دختر بدهکاری که در بیمارستان ماند

ندا دختر 18 ساله ایست که به دلیل وجود سه تومور مغزی در بیمارستان عرفان بستری شد اما به دلیل عدم توانایی در پرداخت مخارج بیمارستان پس از انجام جراحی نخست و دستور ترخیص پزشک معالج، به مدت سه روز از بیمارستان مرخص نشد؛ پس از پیگیری یک موسسه خیریه این مبلغ جمع‌آوری شد اما این مساله مشکلاتی زیادی را برای بیمار، پزشک و بیمارستان به همراه داشته است.

در روزهای گذشته در سایت‌های خبری، مطلبی مبنی بر اینکه دختر جوان 18 ساله‌ای به دلیل وجود سه تومور مغزی در بیمارستان عرفان بستری شده منتشر شد و در متن این خبر آمده بود که به علت بدهی و عدم توانایی خانواده در پرداخت مخارج بیمارستان، بیمار کماکان ترخیص نشده و کارکنان بیمارستان حتی از دادن آب و غذا به این بیمار نیز خودداری می‌کنند. خبری که نه تنها احساسات خوانندگان را جریحه‌دار کرد، بلکه سبب شد بسیاری از خوانندگان این خبر، مبلغ ریالی در حد توانایی مالی خود به شماره حساب اعلام شده در این خبر واریز کنند. اما نه تنها صحت برخی اطلاعات درج شده در این خبر اثبات نشد روایت های متعددی از این ماجرا وجود دارد.

روایت اول؛ دخترم به دلیل بدهی از بیمارستان ترخیص نشد

مادر ندا در خصوص علت این ماجرا به آنا می‌گوید: در مغز دختر من سه تومور مغزی به وجود آمده بود. زمانی که به پزشک مراجعه کردم آنها گفتند که بیمارستان عرفان در این خصوص بسیار مجهز است و جراحی در این بیمارستان با موفقیت بیشتری انجام می‌شود، البته من به دلیل عدم توانایی مالی برای رفتن به بیمارستان تعلل کردم، اما طی پیگیری روند درمان با خانمی خَیّر آشنا شدم که او به من گفت؛ شما به بیمارستان بروید و من تمام هزینه‌ها را از خیریه‌ها جمع‌آوری می‌کنم اما زمانی که دختر من برای جراحی آماده شد، مادر این فرد خَیّر فوت شد. وی به دلیل برگزاری مراسم ختم نتوانست ما را یاری کند. به همین دلیل من برای تهیه مخارج بیمارستان دچار مشکل شدم.

وی افزود: پزشک معالج دختر بنده، پزشک بسیار حاذق و انسان دوستی است، به همین دلیل علاوه بر انجام جراحی، دستمزد خود را بخشید و اعلام کرد برای انجام این جراحی هیچ گونه دستمزدی دریافت نخواهد کرد.

او می‌گوید: در تمام این مدت من به دنبال تهیه پول بیمارستان بودم که با سایت خیریه «نسیم وصال» آشنا شدم و از آنها درخواست کمک کردم تا بتوانیم سریع‌تر هزینه بیمارستان را تهیه کنم.
مادر ندا با تاکید بر اینکه از عملکرد بیمارستان و پزشک جراح بسیار راضی است، گفت: در روز ترخیص، دخترم با من تماس گرفت که به او غذا نداده‌اند به همین دلیل به بیمارستان رفتم و یکی از بهیاران با مسئولیت خود یک وعده غذایی برای دخترم تهیه کرد.

او می‌گوید: در حال حاضر تنها یکی از تومورهای دخترم را خارج کردند و هم‌چنان دو تومور در مغز او وجود دارد که یکی از آنها در ناحیه گوش است که موجب ناشنوایی او شده است که پزشک گفته یک ماه دیگر برای خارج کردن تومور دوم و 6 ماه دیگر نیز برای تومور سوم مراجعه کنم، اما در حال حاضر با توجه به اخباری که منتشر شده و قید کردن نام پزشک در سایت خیریه می‌ترسم که پزشک و بیمارستان باقی جراحی‌های دخترم را انجام نداده و یا در صورت انجام با همان دلسوزی جراحی نخست این اقدام صورت نگیرد.

وی افزود: به همین دلیل از پزشک درخواست کردم تا مبلغی که توسط موسسه خیریه جمع‌آوری شده را بپذیرد اما او گفت، من به دختر شما کمک کردم و حتی هیچ گونه دستمزدی را دریافت نکرده‌ام ولی شما با انتشار اخباری علیه من و بیمارستان باعث شدید که وجهه بیمارستان تخریب شود و من از این پس برای هیچ بیماری دلسوزی نکنم.

روایت دوم؛ چنین بیماری در بیمارستان بستری نیست

منتشر شدن این اخبار در رسانه‌ها موجب واکنش مسئولان وزارت بهداشت و بیمارستان عرفان شد و دکتر سید حسین میر دهقان، مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا اعلام کرد: چنین بیماری در بیمارستان عرفان بستری نیست و موضوع کذب است. این در حالی است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد، ندا پیش از این در این بیمارستان بستری بوده است.

روایت سوم؛ پول به حساب پزشک واریز می‌شود

در ادامه علی اصغری اسدی، مدیر عامل سایت نسیم وصال، به آنا عنوان کرد: به ما اعلام شد که دختر جوانی در بیمارستان عرفان با ضمانت پزشک معالج بستری شده که متاسفانه به دلیل عدم پرداخت هزینه‌های بیمارستان، بیمار ترخیص نشده است.

وی افزود: هزینه جراحی و دستمزد پزشک حدود 35 میلیون تومان شده بود که پزشک از دریافت حق الزحمه خود صرف نظر کرده و خانواده ندا باید مبلغ 22 میلیون تومان را به حساب بیمارستان واریز کند، اما به دلیل مشکلات مالی فراوان این خانواده قادر به پرداخت مبلغ مورد نظر نیست که ما نیز خبری را در سایت منتشر کردیم که طی دو روز مبلغی بالغ بر 26 میلیون تومان جمع آوری شد.

او می‌گوید: زمانی که با بیمارستان تماس گرفتیم که این مبلغ پس از طی کردن مراحل اداری به حساب بیمارستان واریز خواهد شد، مسئولان گفتند که تمامی مبلغ فوق از حساب پزشک کسر شده زیرا پزشک ضمانت بستری بیمار را انجام داده است و شما باید به حساب پزشک پول را واریز کنید که ما نیز با دفتر پزشک تماس گرفتیم اما آنها به دلیل اخباری که در جامعه منتشر شده بود دلخور شده بودند و اعلام کردند که شما به حساب بیمارستان واریز کنید تا آنها با دکتر تسویه حساب کنند اما روال اداری، این اجازه را به ما نمی داد. شرایط به گونه ای شده که الان کسی زیر بار قضیه نمی‌رود تا این مبلغ را دریافت کند.

اسدی تصریح کرد: بیمارستان اعلام کرده است که از تمام هزینه‌های خود صرف نظر کرده اما این در حالی است که این هزینه از حساب پزشک کسر شده و ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا این مبلغ به حساب پزشک دلسوز واریز شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا مستنداتی مبنی براینکه بیمارستان به بیمار وعده غذایی نداده است وجود دارد، گفت: مادر بیمار به ما این مساله را اطلاع داد و ما نیز در فراخوان خود اعلام کردیم.

همچنین اسدی درخصوص علت قید کردن نام پزشک و بیمارستان در فراخوان سایت خیریه نسیم وصال، می‌گوید: در این فراخوان عنوان شده که پزشک حق الزحمه خود را بخشیده است و به خوبی از آن یاد شده است به همین گمان نمی‌کردم برایشان مشکلی ایجاد شود.

حال آنکه انتشار خبر و قید نام پزشک و بیمارستان به همین جا ختم نشده و واکنش‌های بسیار شدیدی را در پی داشته است به گونه‌ای که شنیده ها حاکی از آن است که پزشک معالج این دختر بیمار که با انگیزه کمک خداپسندانه به یک هم‌نوع ضامن پرداخت هزینه های درمانی بیمار شده بود، اعلام کرده اتفاقات رخ داده موجب شده که دیگر به هیچ بیمار دلسوزی نداشته باشد.

 

منبع: آنا