برای دختر و یا پسر دار شدن چقدر هزینه می‌کنید؟
دختر یا پسر؟ مساله این نیست، وسوسه این است.

تغییر جنسیت؛ 10 میلیون تومان

صباالسادات حسینی: شوهر و خانواده شوهرش گفته‌اند این نوه‌شان باید حتما پسر باشد تا بتواند وارث نام و مال آنها باشد. با استرس زیاد در مطبی در خیابان فرمانیه تهران نشسته تا با نظر دكتر متخصص و روشی آزمایشگاهی جنسیت فرزندش را تعیین كند. پزشك به او گفته این عمل آزمایشگاهی با داروهایش چیزی نزدیك 12میلیون تومان برایش تمام می‌شود، اما او می‌گوید حاضراست چند برابر این مبلغ را بدهد، اما رضایت خانواده شوهر را جلب كند.

زن بودن یا مرد بودن از ابتدای تاریخ بشریت مساله مهمی بوده است، اما اهمیت این مساله به موازات رشد فكری بشر كمتر شده است، زیرا فارغ از جنسیت افراد توانایی‌های آنها ملاك سنجش آنهاست. در باور دینی و مذهبی همه ادیان هر كودكی كه پا به این دنیا می‌گذارد بر اساس مقدرات الهی، در نطفه همه ویژگی‌های او اعم از ظاهر، جنس و حتی خلق و خوی شكل می‌گیرد و كودك بر این اساس وارد این دنیا می‌شود، اما برخی انسان‌ها بر آنند تا آن را به شكلی كه باب میلشان است تغییر دهند! شبیه‌سازی انسان، فرستادن او به كرات دیگر و... بخشی از تلاش‌هایی است كه ما آدم‌ها انجام می‌دهیم تا تقدیرمان را آن‌طور كه باب میل خودمان است رقم بزنیم!

پسر وارث تاج و تخت است

استرس در نگاهش موج می‌زند. دائما به منشی مطب غر می‌زند و می‌گوید كارش خیلی بیشتر از آن چیزی كه منشی گفته بود سخت و زمان‌بر شده است. پروانه، زن جوانی كه برای پسردار شدن به پزشك مراجعه كرده تا در آزمایشگاه باردار شود درباره این اقدام می‌گوید: اگر خانواده شوهرم این همه اسم و رسم برایشان مهم نبود من هرگز چنین كاری نمی‌كردم. او ادامه می‌دهد: چون دو فرزند اولم دختر بوده‌اند آنها گفته‌اند این یكی باید حتما پسر باشد. زن جوان نگاه عمیقی به پرونده‌هایی كه در دستش دارد می‌كند و می‌گوید: بیشتر از پنج ماه است هر هفته چند بار به مطب پزشك و درمانگاه مراجعه می‌كنم تا با نظر دكتر بتوانم باردار شوم؛ با تزریق مایع لقاح در رحم و در آزمایشگاه. پروانه می‌گوید: مراحل قبل و بعد این كار بسیار سخت است و تا زمان تشكیل نطفه و قطع داروها مسیر طولانی و سختی را گذراندیم. از هزینه‌های این كار می‌گوید و اینكه خانواده شوهرش متمول هستند و چون از خاندانی اسم و رسم‌دار هستند كه شوهر او تنها فرزند پسرشان است دوست دارند بعد از او هم پسری نام این خانواده را حفظ كند و اگر این فرزند پسر باشد مزایا و شرایط خوبی برای خانواده شان به وجود می‌آید. پروانه اینها را كه می‌گوید برای لحظاتی كوتاه خوشحال می‌شود، اما باز هم غم در نگاهش خانه می‌كند و می‌گوید: با وجود این، خیلی نگرانم و همیشه استرس دارم. از وقتی این كار را كردم پشیمان شدم و همه‌اش نگران سلامتی بچه‌ام هستم و می‌ترسم این كار نتیجه‌بخش نباشد.

قوانین تعیین جنسیت در ایران

انتخاب جنسیت از حدود سال 2004 میلادی (10 سال قبل) در ایران آغاز شده و با هدف كمك به متعادل‌سازی خانواده دنبال می‌شود تا خانواده‌هایی كه بنا به دلایلی تمایل به داشتن فرزندانی از هر دو جنس دختر و پسر دارند با این روش درمانی به خواسته خود برسند. با آنكه حدود 10 سال از این روش باروری غیرطبیعی در كشور می‌گذرد اما هنوز قانون یا آیین‌نامه مدونی در این باره وجود ندارد. برخی مراكز درمانی هم بنا بر آیین‌نامه‌های داخلی یا قوانین و مقررات خود، شرایطی را برای متقاضیان در نظر گرفته‌اند، اما بررسی عواقب اخلاقی، زیستی و اجتماعی این كار و بحث‌های قانونی و شرعی آن مخالفان و موافقانی در همه كشورها از جمله ایران دارد كه دلایل خاص خود را برای این موضوع ارائه می‌كنند. برخی نگران این موضوع هستند كه انتخاب جنسیت باعث برهم خوردن تعادل جنسیتی جمعیت كشور شود، برای رعایت این امر، انتخاب جنسیت فقط برای خانواده‌هایی انجام می‌شود كه نخست دو فرزند یك جنس داشته باشند و از جنس مخالف فرزندی نداشته باشند. دوم آنكه احتمال و امكان تبعیض جنسیتی در خانواده وجود نداشته باشد بدین معنی كه در این مراكز خانواده‌ها تحت مشاوره قرار می‌گیرند تا مشخص شود دلیل منطقی و قانع‌كننده‌ای برای انتخاب جنسیت فرزند دارند یا آینده و سرنوشت خانواده به این انتخاب وابسته است یا خیر. اگر ضرورتی وجود نداشته باشد به طور حتم متخصصان از انجام این كار خودداری خواهند كرد.

تعیین جنسیت با اطمینان ١00 درصد

منشی مطب درمان ناباروری در خیابان فرمانیه می‌گوید: در نخستین زمانی كه لقاح انجام می‌شود و كروموزوم‌ها با هم تركیب می‌شوند جنسیت مشخص می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد، اما راه‌هایی وجود دارد تا شما قبل از اینكه نطفه بسته شود خودتان به صورت آزمایشگاهی با تركیب ژن‌ها جنسیت را مشخص كنید. او توضیح می‌دهد: البته راه‌های ساده‌‌تری هم وجود دارد كه بسیار كم‌هزینه است، اما این راه‌ها قطعی نیست و نمی‌توان در هیچ كدام از روش‌های دیگر به‌یقین به زوج‌ها اطمینان داد كه فرزندشان دختر یا پسر می‌شود. منشی آزمایشگاه درباره مراجعان انتخاب جنسیت می‌گوید: برخلاف تصور همه بیشتر افرادی كه اینجا می‌آیند مایلند فرزندشان دختر باشد و تعداد كمتری دوست دارند پسر داشته باشند. از سوی دیگر، برخلاف تصور همه پولدارها و طبقه اعیان بیشتر دنبال تعیین جنسیت نیستند، بلكه بیشتر مراجعان ما وضع مالی متوسط دارند، اما برایشان دختر یا پسر بودن فرزندشان یك دغدغه مهم است. او می‌گوید: با روش IVF در آزمایشگاه اسپرم مرد با تخمك زن تركیب می‌شود و چون دختر یا پسر بودن بر اساس علم ژنتیك و فرمول مشخص نحوه تركیب كروموزوم‌هاست نتیجه كار كاملا قطعی است. در این روش همان كارهایی كه برای زوج‌های نابارور انجام داده می‌شود برای خانم‌هایی كه ناباروری ندارند نیز انجام می‌شود. او می‌گوید: برای تعیین جنسیت روش‌های ساده‌تری نیز وجود دارد كه درصد اطمینان‌شان صد درصد نیست اما تا حدود ٨0 درصد جواب مثبت می‌دهند. یكی از این روش‌ها تزریق اسپرم به داخل رحم است. او توضیح می‌دهد: روش بی‌خرج برای تعیین جنسیت انجام سونوگرافی برای تعیین روز تخمك‌گذاری است. در واقع پزشك بر اساس نتیجه سونوگرافی می‌تواند بگوید نزدیكی در چه روزهایی احتمال دختر شدن یا پسر شدن را بیشتر می‌كند كه البته اطمینان این روش نیز بین 40 تا 50 درصد است.

حكم شرعی تعیین

یك كارشناس مذهبی درباره حكم شرعی تغییر جنسیت در اسلام می‌گوید: در روش‌های تعیین جنسیتی كه در هر حال حاضر در دنیا و در كشور ما انجام می‌شود دو روش كاملا آزمایشگاهی است كه البته قطعیت این دو روش از سایر روش‌ها خیلی بیشتر است و تقریبا می‌توان گفت روش‌های دیگر مانند رژیم غذایی و روز تخمك‌گذاری هیچ قطعیتی ندارند.

 از نظر شرعی و مذهبی تقریبا همه مراجع تقلید و آیات عظام معتقدند تعیین جنسیت چه با روش ساده و چه آزمایشگاهی جایز است و مشكلی ندارد. حجت‌الاسلام محسن محبوب ادامه می‌دهد: مشكلی كه در این میان وجود دارد این است كه زن یا مردی به واسطه مشكلاتی نظیر عقیم شدن یا یائسگی بخواهند از اسپرم یا تخمك فرد دیگری استفاده كند كه این روش در كشور ما انجام نمی‌شود، اما در كشورهای دیگر عملی جایز است و حتی بانك‌های اسپرم یا تخمك وجود دارد كه افراد می‌توانند با مراجعه به آن صاحب فرزند شوند. از نظر مراجع دینی ما در این روش دختر یا پسری كه متولد می‌شود دیگر متعلق به آن پدر یا مادر نیست و بسته به تركیب اسپرم یا تخمك پدر یا مادرش فرد دیگری است. او درباره حكم شرعی انتخاب جنسیت می‌گوید: اگرچه از نظر فقها تعیین جنسیت جایز است، اما اگر در نظر فردی دختر یا پسر بودن ملاك باشد، طوری كه یك جنس را نسبت به جنس دیگر ارجح بداند از نظر قرآن این ظلمی بزرگ است. او ادامه می‌دهد: در آیه 11 سوره نسا خداوند می‌فرماید: تو چه می‌دانی دختر بهتر است یا پسر؟ و حتی حدیث داریم به امام چهارم (ع) گفتند خانم‌تان بچه‌دار شده است. امام (ع) پرسید: سالم است؟ و خدا را شكر كرد.

 گفتند: نمی‌پرسید كه پسر است یا دختر؟ و امام (ع) فرمود: نه نمی‌‌پرسم چون فرقی ندارد. چون قرآن می‌فرماید: شما نمی‌دانید كدام بیشتر به دردتان می‌خورد. این كارشناس مذهبی عنوان می‌كند: حتی درباره تعیین جنسیت در آیه 49 سوره شورا آمده است: خدا به هر كس بخواهد دختر و به هركس بخواهد پسر می‌دهد. و دختر دادن را اول گفته است و حدیث داریم كسی كه فرزند اولش دختر باشد نشان‌دهنده این است كه انسان سعادتمندی است و اگر كسی بچه‌دار شد و بین دختر و پسر خود فرق گذاشت نشان‌دهنده این است كه توحید ضعیفی دارد.

 

منبع: آرمان