این پزشکان دست از پول شسته‌اند
این روزها که معضل زیرمیزی یکی از سوژه‌های پرمخاطب در بین رسانه‌ها و مردم است، پزشکانی هستند که رنج و درد بیمار، خواب را از چشمانشان گرفته و آن‌ها را برای ارائه خدمات رایگان و داوطلبانه راهی مناطق محروم و کم‌برخوردار کرده است.

روایت پزشکانی که دست از پول شسته‌اند

سفرنامه امید سلامت چند سالی بوده که با هدف اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پیشگیری از بیمار‌ی‌ها با تکیه بر مشارکت‌های اجتماعی توسط سازمان داوطلبان هلال‌احمر شکل گرفته است، خدمات به طور کامل در کاروان‌های این سفرنامه رایگان و با کمک خیرین و پزشکان داوطلب انجام می‌شود.

سازمان داوطلبان هلال‌احمر 700 هزار عضو داوطلب داشته و در آغاز طرح سفرنامه امید و سلامت 4 هزار پزشک و پیراپزشک جهت ارائه خدمات رایگان به مردم محروم اعلام آمادگی کرده‌اند.

این روزها که معضل زیرمیزی یکی از سوژه‌های پرمخاطب در بین رسانه‌ها و مردم است پزشکانی هستند که رنج و درد بیمار خواب را از چشمانشان گرفته و آنها را راهی مناطق محروم و کم برخوردار جهت ارائه خدمات رایگان داوطلبانه کرده است.

به پیشنهاد دوستان همراه تیم امید و سلامت راهی یکی از مناطق محروم حاشیه تهران در اطراف شهری به نام پاکدشت می‌شویم، منطقه‌ای که مردمان آن نسبت به پایتخت‌نشینان در فقر اقتصادی به سر برده و مشکلات زندگی و امرار معاش آنها را از موضوع سلامتیشان غافل کرده است.

در یکی از پارک‌های مرکزی این شهر تیم‌های هلال‌احمر با همکاری شهرداری و فرمانداری استانداری منطقه چادرهای ارائه خدمات داوطلبانه را برپا کرده و این مسئله با استقبال بسیار زیاد مردم منطقه مواجه شده است.

تست قند خون و فشار خون رایگان و ایجاد غرفه فرهنگی برای کودکان در کنار سایر غرفه‌هایی که خدمات پزشکی ارائه می‌شود وجود دارد. روانشناس و مشاور خانواده نیز مکانی را به خود اختصاص داده‌اند و پزشک عمومی، زنان، بهداشت دهان و دندان نیز در غرفه‌‌های دیگر مشغول فعالیت هستند.

* با خدمت به خلق خدا سرشار از عشق می‌شوم

بختیاری پزشکی است که 15 سال سابقه طبابت دارد و از اینکه بیماری را به مدد الهی از رنج رهایی می‌بخشد سرشار از عشق می‌شود او معتقد است پزشک مسئولیت خطیری در مقابل مردم بیمار دارد و باید تا پای جان در راه کمک به مردم از هیچ امری دریغ نکند.

بختیاری می‌گوید: ویزیت رایگان به بیماران در مناطق محروم و کم برخوردار به او جان می‌‌بخشد و عزت عمر برایش به همراه دارد. بنابر این بخشی از زمان خود را در زندگی به این امر پسندیده اختصاص داده است.

این پزشک عمومی می‌گوید: هر چند که مسئله گرفتن زیرمیزی توسط برخی از همکاران خود را انکار نمی‌کنم ولی باید توجه داشت که بسیاری از پزشکان این مملکت آمادگی دارند تا خدمات رایگان بهداشتی و درمانی به بیماران نیازمند ارائه دهند. این مسئله در دوران دفاع مقدس نیز مشهود بود و هنوز این ظرفیت و پتانسیل به صورت چشمگیری میان پزشکان وجود دارد.

* تأمین دارو بر دوش مردم سنگینی می‌کند

سیدفاطمه کاظمی دندانپزشکی که همراه تیم مشغول ارائه خدمات در چادر بهداشت دهان و دندان است؛ او می‌گوید به همراه کارمند شبکه بهداشت به اینجا آمده و پس از معاینه دندان‌های افراد محروم آنها را جهت درمان راهنمایی می‌کند اما به گفته او یکی از مشکلات در رابطه با ارائه خدمات داوطلبانه مسئله اتباع بیگانه است که در این محل و یا منطقه تعداد زیادی از آنها سکونت دارند و زمانی که به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کرده و آنها به اصطلاح برایشان نسخه می‌پیچند دفترچه بیمه‌ای نداشته لذا باید داروهای خود را آزاد خریداری کنند و واقعاً‌ این مسئله بر دوش بیماران و خانواده‌های آنها سنگینی می‌کند.

مشکلات دارویی گویی دغدغه‌ بسیاری از بیمارانی است که به چادرهای محل ارائه خدمات داوطلبانه آمده‌اند برخی از خانواده‌های افغانستانی یا حتی ایرانی تأمین هزینه داروی یک سرماخوردگی جزئی برایشان مشکل است و این مسئله علیرغم تلاش‌های انجام گرفته جهت ارائه خدمات به مردم توسط هلال‌احمر چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

شهروز پرورش معاون سازمان داوطلبان که همراه تیم به منطقه پاکدشت آمده در این ارتباط می‌گوید: ارائه دارو اصولاً زمانی که ارائه خدمات کاملاً‌ به صورت عملیاتی باشد قابل ارائه است و برپایی این چادرها به طریقی حالت نمادین داشته تا مردم به خدمات هلال‌احمر آشنا شده و برای دریافت خدمات بیشتر به پایگاه‌های ما مراجعه کنند از طرفی باید توجه داشت که تأمین بودجه دارویی با حوزه بهداشت و درمان کشور بوده ولی با این وجود سعی می‌کنیم در برپایی چادرهای هلال‌احمر در مناطق محروم تا حدودی به این مسئله توجه کنیم تا بتوانیم نیاز دارویی بیماران در مقطع سطحی مثلاً سرماخوردگی و حساسیت‌ها را تأمین کنیم.

* ضرورت توجه بیشتر مسئولان به اشتغال و کارآفرینی

محسن بهمن‌آبادی برگزیده جشنواره خودباوری و کارآفرین موفق بهزیستی که به همراه تیمش یک غرفه را در بین چادرهای هلال‌احمر به خود اختصاص داده است می‌گوید: در این غرفه هنرهای دستی خود و 4 معلول دیگر را با قیمت مناسب جهت فروش به اهالی پاکدشت عرضه کرده است. فعالیت با عشق و کارآفرینی را از جمله اهداف خود می‌داند و امیدوار است که مسئولان به موضوع اشتغال و کارآفرینی جوانان به ویژه جوانان معلول را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

*وقتی فقر و نداری با شادی گره می‌خورد

در یک غرفه کودکان پاکدشت به صف ایستاده‌اند و برای گرفتن جایزه در ازای خواندن قرآن‌، شعر و نقاشی بسیار خوشحال هستند این غرفه رنگ و بوی خاصی دارد گویی فقر و نداری با شادی و نشاط گره خورده کودکان از گرفتن یک کتاب قصه یا مداد پاک‌کن بسیار احساس رضایت می‌کنند و همه آنها می‌گویند کاش همیشه از این برنامه‌ها در محل سکونت ما اجرا می‌شد.

* پرخاشگری ناشی از فقر و اعتیاد بیشتر اختلالات روانشناختی است

یک روانشناس و مشاور خانواده نیز در غرفه‌ها مشغول ارائه خدمات داوطلبانه به مردم پاکدشت هستند به گفته آنها مشکلات فردی،‌ پرخاشگری ناشی از فقر اقتصادی و اعتیاد یکی از اعضای خانواده بیشترین علت مراجعه افراد به غرفه روانشناس و مشاور خانواده است. مسئله‌ای که می‌توان با آموزش و تقویت بناهای اقتصادی تا حدود زیادی از آن پیشگیری کرد و مانع از گسترش آن از کشور شد.

به گفته مشاور خانواده، تفاوت فرهنگی میان دو نسل نیز از بیشترین اختلاف خانوادگی به شمار می‌رود که عمده علت آن استفاده بی‌پروا از شبکه‌های ماهواره‌ای است. به طوریکه والدین مراجعه کننده از نحوه پوشش و سبک زندگی آینده فرزندانشان نگران هستند، لذا به نظر می‌رسد توجه به بنیان‌های فرهنگی در میان خانواده‌ها در کشور حائز اهمیت است و نباید مورد غفلت مسئولین قرار گیرد.

 

 

منبع: سلامت نیوز/فارس