ترکیه و تایلند و یک دنیا جاذبه های جنسی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در درس خارج «آنتالیا» را به عنوان شهری که در آن فسق و فجور انجام می‌شود و سبب سفر باطل و اتمام نماز می‌شود مثال زدند و فرمودند: باشد که مسئولان فرهنگی و قانونگذار ترتیبی اتخاذ کنند که سفرهای حرام اقلاً تبلیغ نشود.

 

ترکیه،پلاژ برهنگی

تبلیغات گسترده‌ای برای جلب نظر مردم ایران برای سفر به تركیه به راه افتاده است. تخفیف‌های سفر و آفرهای باور نكردنی همگی سعی دارند تا با مجاب كردن مردم ایران برای سفر به شهرهای تركیه، ضربه‌ای را كه این كشور به خاطر حمایت از تروریسم داعش خورده است، جبران كنند. این در حالی است كه تركیه با وجود اینكه اكثریت مردم این كشور مسلمان هستند، برای جلب توجه گردشگران خارجی و غربی نگاهی كاملاً مادی‌گرایانه به صنعت توریسم داشته و از هر راهی برای كسب درآمد از ورود گردشگران رویگردان نیست.

 با مشخص شدن كاركرد سواحل كشور تركیه  از جمله آنتالیا، كار را به جایی رساند كه دستور ممنوعیت تبلیغ سفر به این ساحل در رسانه‌های ایرانی اعلام شد. با وجود اینكه نام بردن از آنتالیا تا چند وقت ممنوع بود، اكنون بار دیگر این ساحل با شرایط خاصش، به متن پیام‌های تبلیغاتی بازگشته است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز موضعی نسبت به این اقدام اتخاذ نكرده است.

تركیه چند سالی است به جمع كشورهای دارای پلاژ برهنگی پیوسته و اولین كشور به ظاهر اسلامی است كه اجازه می‌دهد گردشگران در ساحلش به طور كامل برهنه شوند! این كشور همچنین حدود پنج سال پیش هتلی را راه‌اندازی كرد كه یكی از شرایط اقامت در آن برهنگی بود. آیا با شرایط اخلاقی كه در این كشور برپا است، تبلیغات پر حجم گردشگری به مقصد تركیه، اشاعه فحشا نخواهد بود؟!

 

تایلند؛ فحشای قانونی

متأسفانه یكی از انواع توریسم در جهان، گردشگری جنسی است كه در آن گردشگران به هدف تلذذ جنسی اقدام به سفر به مناطقی خاص می‌كنند. یكی از كشورهای مطرح جهان در پرداختن به گردشگری جنسی، كشوری در جنوب آسیا است كه هر ساله میزبان چند میلیون ایرانی نیز هست. تایلند از 30 سال پیش تلاش كرده است تا به وسیله توریسم درآمد كسب كند. در این بین توریسم جنسی از مواردی بود كه دولتمردان تایلندی روی آن تمركز كردند به طوری كه اكنون 60 درصد از گردشگرانی كه به تایلند می‌روند، جزو توریسم‌های جنسی محسوب می‌شوند. 

از این تأسف‌آورتر رفتار تایلندی‌ها است. طبق گزارش‌ها حتی در این كشور كودكان نیز برای سوءاستفاده جنسی در اختیار توریست‌ها قرار می‌گیرند. با این حال پرواز‌های منظم هوایی میان ایران و تایلند برقرار است. مردان تنها یكی از مشتریان دائمی پرواز‌ها به مقصد تایلند هستند! هنوز هم در بین افكار عمومی، سفر به تایلند به عنوان یك قبح شناخته می‌شود و به‌رغم اینكه جامعه نسبت به مسافران تایلند نگاه مثبتی ندارد، تورهای سفر به این كشور همپا با تورهای سفر به تركیه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. تایلند دارای یكی از بالاترین آمار مبتلایان به ویروس HIV است كه راه اصلی انتقال آن در این كشور روابط جنسی اعلام شده است. مشخص نیست چند درصد از مردانی كه به صورت مجردی به تایلند سفر می‌كنند بعد از بازگشت آزمایش ایدز می‌دهند و یا اینكه اصلاً به فكر چنین آزمایشی هستند یا خیر!

 

مراكز جدید گردشگری

تركیه و تایلند تنها مراكز شهره به فساد نیستند كه مقصد گردشگری مسافران ایرانی به شمار می‌روند، در كنار این دو كشور مناطق دیگری نیز هستند كه به خاطر شهرت جهانی در تولید مشروبات الكلی در حال تبدیل شدن به مقاصد ارزانقیمت گردشگری در ایران هستند كه حتی با سفر زمینی نیز می‌توان به آن مناطق دسترسی پیدا كرد. تبلیغات غیررسمی نیز در دامن زدن به مراكز نو گردشگری بی‌تأثیر نیستند و شبكه‌های اجتماعی به صورت فزاینده‌ای به محل معرفی و تبلیغ تورهای گردشگری و تخفیف‌های ویژه سفر تبدیل شده‌اند. 

شاید دولت به دلیل احترام به آزادی‌های فردی افراد، از ممنوعیت سفر به مراكز توریستی كه به فساد شهرت دارند، جلوگیری نكرده است، اما حداقل می‌تواند مانع از برگزاری تورهای مستقیم از مبدأ ایران به این كشورها شود و یا حداقل از تبلیغات گسترده تورهای مسافرتی به مقصد این كشور‌ها جلوگیری كند. تغییر رفتار‌های اجتماعی و ریختن قبح حضور در مراكز فساد به همراه احتمال ورود آلودگی‌های جنسی و بیماری‌های مقاربتی از ثمرات بی‌مبالاتی و سهل انگاری درباره سفر به كشورهایی است كه اخلاق را فدای درآمد ناشی از توریسم جنسی و سواحل آزاد كرده‌اند.

 

منبع: روزنامه جوان