هزینه‌های زنان ایرانی برای آرایش
نتایج یک پژوهش آماری در ایران نشان می دهد هزینه ماهانه آرایش زنان در ایران طی چهار سال، 0.4 درصد افزایش یافته است.

 

هزینه ماهانه آرایش زنان در ایران

یک کارشناس ارشد آمار با اشاره به تحقیقات میدانی انجام گرفته در این زمینه عنوان کرد: زنان شاغل و تحصیلکرده بیشتر خرج آرایش می کنند. همچنین هزینه آرایش زنان دهک دهم درآمدی هفت برابر زنان دهک اول است.لوازم آرایشی در ایران ۹۳ درصد در میان زنان و ۱۲ درصد در میان مردان مصرف می‌شود. بنابر آخرین آمارهای جهانی، ۱۴ میلیون زن ایرانی ۱/۲ میلیارد دلار از بازار ۲/۷ میلیارد دلاری فروش لوازم آرایش خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان تا کنون روندی تصاعدی داشته و مصرف لوازم آرایشی همه اقشار و سنین زنان جامعه را کم و بیش درگیر کرده است. تا جایی که سن استفاده از لوازم آرایشی در ایران به ۱۴ سال رسیده است. نبود تولیدات داخلی و واردات بدون كیفیت این كالاها سبب شده هم منابع ارزی با كارایی مناسب استفاده نشود و هم مصرف كنندگان درمعرض آسیب های بهداشتی و سلامت قرار گیرند.

 

افزایش مصرف لوازم آرایش

بنا به آمارهای جهانی سرانه مصرف لوازم آرایش زنان ایرانی سالانه حدود ۱۵۰ دلار یا به عبارتی ۴۵۰ هزار تومان است. سیدحسین پیمان کارشناس ارشد آمار در این باره به تحقیقات میدانی که انجام گرفته است اشاره می کند و می گوید:در سال۱۳۸۹، متوسط هزینه در كالاهای آرایشی ذكر شده هر زن ۱۵ساله به بالا خانوار شهری، ۴۶۶۰۲ ریال بوده است كه این رقم درسال ۱۳۹۳ به ۱۰۸۸۷۴ ریال افزایش یافته است. همچنین نسبت این هزینه به هزینه سرانه كل هر فرد خانوار از ۸/۱ درصد درسال۱۳۸۹ به میزان ۲/۲ درصد درسال۱۳۹۳ افزایش یافته است. البته به گفته پیمان،این اختلاف از نظر آماری اختلاف معنی داری محسوب نمی شود و تفاوت چندانی بین این دو نسبت وجود ندارد.

 

لوازم آرایش قاچاقی

صنعت لوازم آرایشی به لحاظ تقاضا برای كالاهای این صنعت و ویژگی های جمعیتی کشور، صنعتی با اهمیت و به عنوان فرصت مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می شود. ایران رتبه دوم را در مصرف لوازم آرایشی در میان کشورهای خاورمیانه دارد. همچنین در کل جهان رتبه هفتم مصرف لوازم آرایشی از آن ایرانیان است. با این آمار، کشور ما یکی از بهترین بازارها برای لوازم آرایشی است؛ آن‌هم نه از راه قانونی، که بیشتر از راه قاچاقی. به گفته مسئولان، ۸۰ درصد از کالاهای آرایشی خارجی از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند. این در حالی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند!

 

زنان تحصیلکرده و آرایش بیشتر

پیمان در ادامه می افزاید: بیشترین نسبت هزینه كالاهای آرایشی منتخب هر زن پانزده ساله و بیشتر به هزینه كل هرعضو خانوار درسال درسنین ۱۵تا ۱۸ سال به میزان پنج درصد وكمترین نسبت دراین سال درسنین ۲۹ به بالا با نسبت دو درصد بوده است. از نظر مبلغ مطلق، سنین نوزده تا بیست وچهار سال، بیشترین هزینه را با مبلغ چهارده هزار و پانصد تومان ماهانه برای این کالاهای منتخب آرایشی نسبت به سنین دیگر داشته اند. به گفته این کارشناس ارشد آمار نتایج این تحقیق نشان می دهد این هزینه برای زنان پانزده ساله به بالای شاغل درسال ۹۳ حدود ۵۳ درصد بیشتر نسبت به زنان غیر شاغل بوده است و زنان پانزده ساله و بیشتر دارای مدرك لیسانس به بالا، ۵۷ درصد بیشتر از زنانی كه دارای چنین مدركی نبوده اند هزینه كالاهای آرایشی منتخب را پرداخت كرده‌اند. زنان متاهل، ۴۹ درصد نسبت به زنانِ هرگز ازدواج نكرده و ۹۹ درصد نسبت به زنان بیوه، بیشتر این نوع هزینه را در سال ۹۳ داشته‌اند. این تحقیق نشان می دهد هزینه سرانه كالاهای آرایشی منتخب زنان پانزده ساله وبیشتر در بالاترین گروه درآمدی (دهک دهم)، هفت برابر زنان پایین‌ترین گروه درآمدی (دهک اول) درسال ۹۳ بوده است.

 

دو سوم هزینه‌های دختران مجرد

در حالی این کارشناس آمار از مخارج بیشتر آرایش در زنان شاغل و تحصیلکرده خبر می دهد که سال گذشته دبیر گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری با تاکید بر اینکه کشور ما در خاورمیانه مقام اول و در آسیا مقام هفتم را در مصرف لوازم آرایش گرفته است، گفت: دو سوم هزینه‌های دختران مجرد صرف خرید لوازم آرایش می‌شود. مجید ابهری با اشاره با افزایش چهار برابری مصرف لوازم آرایش در دهه اخیر گفته بود: دختران جوان روزانه دو ساعت وقت صرف آرایش می کنند.

 

بیشترین استان‌های مصرف کننده لوازم آرایش

پیمان ادامه می دهد: از نظر ارقام مطلق،استان های کهگیلویه و بویر احمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام، استان هایی بوده اند که زنان پانزده ساله و بیشتر آنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی منتخب را در این تحقیق داشته اند؛ به طوری که هر زن پانزده ساله و بیشتر استان البرز، با هزینه ۲۱ هزار تومان درماه نسبت به هر زن پانزده ساله و بیشتر استان قم با مبلغ ۳۵۰۰ تومان درماه، شش برابر برای کالاهای منتخب آرایشی در سال ۹۳ هزینه کرده است. این نسبت در سنین ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان های مركزی،سیستان و بلوچستان،كهگیلویه و بویر احمد،لرستان و البرز بیشترین بوده است به طوری كه در استان مركزی این هزینه برای هر زن درسن ۱۵ تا ۲۴ ساله با هزینه ۳۴ هزار تومان ماهانه ۵/۲ برابر كل هزینه آرایش هر زن خانوار این استان بوده است.

 

منبع: خبرآنلاین