لخته خون کف اتاق معاینه مادران باردار
لخته بزرگ خون کف اتاق معاینه یکی از بیمارستان های آموزشی و درمانی در تهران، حکایت از تهدید سلامت مادرانی دارد که برای زایمان به این بیمارستان آمده اند.

عفونت بیمارستانی مادران باردار را تهدید می کند

 عفونت های بیمارستانی که مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند در همه دنیا وجود دارد و تنها شامل مراکز درمانی کشور ما نمی شود، موضوعی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد.دکتر سید محمد حسین میر دهقان مدیرکل نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در کشورهای توسعه یافته میزان عفونت های بیمارستانی ۸ تا ۱۰ درصد با توجه به بخش و نوع بیمارستان متفاوت است، معتقد است که این عدد در کشورمان به ۵.۷ تا ۱۹ درصد می رسد و در بخش های ویژه شاهد ثبت عدد ۱۴.۶ درصدی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما در وضع ایده آلی به سر نمی‌بریم، اظهار داشت: در ۵ سال اخیر با رشد بسیار خوبی در این مسئله روبرو بوده‌ایم.

میردهقان با اشاره به اینکه عفونت بیمارستانی به عنوان فرهنگ بیمارستان جا افتاده است ادامه داد: از بالاترین سطح بیمارستان که همان رئیس است تا کارمندان درگیر مسئله کنترل عفونت هستند.

مدیرکل نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که در ایران نظام دقیق ثبت عفونت وجود ندارد، گفت: معیارهای ۲۰ گانه برای سنجش عفونت در بیمارستان‌ها وجود دارد که متأسفانه این مسئله به خوبی در بیمارستان‌ها تعریف نشده است.

این در حالی است که بیشترین مشکلات بهداشتی متوجه بیمارستان های دولتی است که تحت عنوان بیمارستان آموزشی - درمانی فعالیت می کنند.

حجم مراجعات به این قبیل بیمارستان ها به خصوص در مناطق جنوب شهر و محروم، باعث شده تا وضعیت بهداشتی این قبیل مراکز درمانی آنگونه که باید مطلوب نباشد. بطوریکه در کف اتاق معاینه و سونوگرافی یکی از همین بیمارستان ها، لخته بزرگ خون دیده می شد که می توانست تکه ای از جنین باشد!

otaghmaeyene.jpg

تصویر لخته خون کف اتاق معاینه و سونوگرافی

در همین حال، علاوه بر وجود لخته خون، وضعیت نظافت اتاق معاینه مادران باردار نیز، چندان قابل قبول نبود. به رغم اینکه با اجرای طرح تحول سلامت، تاکید بر بهسازی و زیباسازی نماهای بیرونی و داخلی بیمارستان های دولتی شده است، اما به نظر می رسد، وضعیت بیمارستان های آموزشی و درمانی همچنان «بغرنج» و «دردناک» است. زیرا، در محیطی که قرار است مادران زایمان کنند، وجود چنین مشکلاتی می تواند منجر به تهدید سلامت مادر و نوزاد شود.

bardari-1.jpg

تصویری از وسیله یک بار مصرف برای زنان باردار که کف اتاق مانده است

وضعیت سطل زباله اتاق معاینه و سونوگرافی به گونه ای است که می توان انتظار داشت، عفونت در این قبیل محیط ها افزایش یابد. در حالی که، سلامت مادران برای انجام زایمان سالم، از اهمیت خاصی برای سلامت نوزاد برخوردار است. اما، به نظر می رسد که حجم مراجعات به چنین بیمارستان هایی، وضعیت نظافت را تا حدودی کم رنگ کرده است.

bardari-2.jpg

تصویری از ظرف جمع آوری وسایل یکبار مصرف آلوده

قطعا چنین وضعیتی را نمی توان به همه بیمارستان های دولتی تعمیم داد، بطوریکه بیمارستان «اختر» به عنوان یک مرکز آموزشی - درمانی، شرایط یک بیمارستان خصوصی را دارد. اما، نباید فراموش کنیم در بیمارستان های مخصوص زنان و زایمان، مراقبت های بهداشتی باید بیش از سایر مراکز درمانی باشد. زیرا، در این قبیل بیمارستان ها، مادرانی زایمان می کنند و نوزادانی متولد می شوند که با کوچکترین عفونت بیمارستانی، قطعا با مشکلاتی مواجه می شوند که می تواند سلامت مادر و فرزند را تهدید کند.

 

 

منبع: مهر