هشدار جدی: افت فشار و قطعی آب در راه است
معاون برنامه ریزی واقتصادی وزارت نیرو گفت: گرمای بی سابقه و پیش بینی وضعیت پایدار جوی تا دو هفته دیگر طبیعی است و کوچکترین اتفاق ممکن است به قطعی آب و یا کاهش فشار آب منجر شود.

رکورد مصرف برق شکسته شد

 علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به وضعیت منابع آبی و برقی کشور اظهار داشت: میزان مصرف آب و برق در بالاترین رکوردها ثبت شده اند به طوری که میزان مصرف به مرز هشدار رسیده است.وی ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت ،گرمای بی سابقه و پیش بینی وضعیت پایدار جوی تا دو هفته دیگر طبیعی است  که با شرایط تنش آبی مواجه باشیم اما می‌توان گفت کوچکترین اتفاقی ممکن است به قطعی آب و یا کاهش فشار آب منجر شود از این رو از مردم تقاضا داریم در زمان پیک مصرف، مصرف خود را به حداقل کاهش دهند.

دائمی با بیان اینکه طی روزهای اخیر بیش از 3 میلیون و 300 هزار متر مکعب آب در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفته است،گفت: در سالیان گذشته این امر بی سابقه بوده چرا که مصرف در حداکثر ظرفیت زیر 3 میلیون متر مکعب بوده است ،چرا که در شهرهای بزرگ همچون کرمان، شیراز، اصفهان، زاینده رود و خوزستان علی رغم مدیریت های صورت گرفته با تنش آبی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اقدامات اساسی وزارت نیرو در خصوص مدیریت آب گفت: آماده سازی تأسیسات و ورود چاه های اضطراری به مدار در شرایط اوج مصرف و مدیریت مخازن از جمله اقدامات اساسی در این خصوص است.

دائمی با تاکید بر اینکه مصرف برق طی روزهای اخیر افزایش پیدا کرده تصریح کرد: در سال های گذشته حداکثر مصرف برق در کشور 50 هزار مگاوات بوده و این درحالیست که روز پنج شنبه گذشته مصرف به 52 هزار و 700 مگاوات رسیده، این موضوع به دنبال تغییرات اقلیم از سوی وزارت نیرو پیش بینی شده بود از این رو در چنین شرایطی 9 هزار مگاوات برق آبی وارد مدار شد.

وی گفت: در حال حاضر شرایط به گونه پایداری بر نیروگاه ها حاکم است به طوری که تقریبا به نقطه سربه سر رسیده ایم و از این رو از مردم تقاضا داریم علی رغم خدمات پایدار در ساعات پیک مصرف که حداکثر فشار به شبکه نیروگاه ها وارد می شوند مدیریت لازم را به عمل آورند چرا که گرما در افت شبکه موثر است.

 

 عدم برنامه ریزی  مدون برای سهمیه بندی آب و برق 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به اینکه برای سهمیه بندی حوزه آب و برق برنامه ای تهیه نکرده ایم عنوان کرد: وزارت نیرو فرض را بر آن گذاشته که با کمک مردم و اقدامات صورت گرفته شاهد کاهش مصرف باشیم. اگر در ساعات اوج مصرف، مردم مدیریت لازم  را در خصوص میزان استفاده از برق رعایت کنند دیگر با سهمیه بندی مواجه نخواهیم بود. این در حالیست که در برخی از مناطقی که با نوسانات برق و حتی قطعی برق مواجه‌اند ،بدلیل حداکثر استفاده از شبکه برق و گرمای بیش از حد هوا است.

دائمی با اشاره به کمبود آب در برخی روستاها و شهرها بیان کرد: طبق روال معمول در برخی از روستاها و شهرها با کمبود آب مواجه هستیم البته همه روستاها وشهرها تحت پوشش برق هستند و تنها ممکن است برخی روستاها که جمعیت زیر ده خانوار دارند از این امکانات برخوردار نباشند.

 

افزایش صادرات برق در دستور کار است

وی با اشاره به صادرات برق گفت: صادرات برق تنها به کشورهای همسایه صورت می گیرد اما برای افزایش توان صادراتی و در خصوص مرزهای دریایی برنامه هایی در دستور کار است و اگر طی برنامه ششم 30 هزار مگاوات برق حرارتی و 5 هزار مگاوات نیروگاه های جدید را وارد مدار کنیم، امکان افزایش میزان برق وجود دارد.

دائمی با اشاره به طرح های آب و برق در راستای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: 17طرح در این خصوص مطرح شده که عمده آنها به تصویب رسیده است و حال می توان گفت که اجرای این طرح ها می تواند پایداری در حوزه آب و برق، صادرات برق و حداقل تنش مصرف در آب و برق را به همراه داشته باشد.