ازدواج دختر و پسر جوان مقابل چشمان یوزایرانی
 زوج جوان و فعال محیط‌زیست با یک تصمیم جالب 9 شهریور را به روزی به یادماندنی در تقویم زندگی مشترکشان تبدیل کردند.

تاریخ عقد؛ روز ملی حفاظت از یوز ایرانی

نهم شهریور شاید برای خیلی‌ها یک روز عادی باشد، اما برای زوج جوانی که مهمان صفحه ما شده‌اند، یک روز فراموش‌نشدنی است؛ روزی که این زن و شوهر جوان پیمان عقد ازدواج بستند. به این ترتیب در شناسنامه هر دوی آنها تاریخ 9/6/93 به عنوان زمان عقد ثبت شده است. این اما تمام ماجرا نیست؛ اگر صفحات تقویم را ورق بزنید، بین مناسبت‌های ملی، به مناسبتی می‌رسید که بر پیشانی 9 شهریور نشسته؛ «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی» پیدا کردن رابطه بین این روز و تاریخ عقد این زوج جوان هم کار سختی نیست؛ البته اگر با خاطره توانا و مسیح معماریان بیشتر آشنا شوید؛ زوج فعال محیط‌زیست که با یک تصمیم و قصد و نیت قبلی نهمین روز از ششمین ماه سال را به عنوان سالروز عقدشان انتخاب کردند؛ انتخابی که با یک شعار ویژه هم همراه بود: «حمایت و حفاظت از یوزپلنگ ایرانی». کار جالبی که با استقبال مهمان مراسم و البته دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش کشورمان هم رو‌به‌رو شد.

به این ترتیب عروس خانم که استاد دانشگاه شیراز در حوزه گردشگری است، به آقای داماد که کارشناس ارشد مهندسی مواد و سرپرست گروه رفتگران طبیعت استان فارس است، در یک حرکت نمادین در مقابل چشمان زیبای یوزپلنگ ایرانی بله گفت؛ بهتر است بقیه ماجرا را از زبان خود آنها بشنوید.

 

بین این همه روز، چرا نهم شهریور؟

معماریان: من و همسرم هردو قبل از آشنایی به صورت جداگانه فعالیت‌های زیست‌محیطی داشتیم؛ یعنی با مسائل مختلف محیط‌زیست و حیات‌وحش کشورمان بیگانه نبودیم؛ من سه سال قبل از ازدواج با گروه رفتگران طبیعت ایران آشنا شدم و جزو اولین کسانی بودم که شاخه رفتگران طبیعت استان فارس را به وجود آوردم. علاقه‌ام به حفظ طبیعت هم به خاطر این بود که می‌دیدم خیلی‌ها به محیط‌زیست اهمیت نمی‌دهند؛ زباله‌هایی که روی هم انباشته می‌شدند آزارم می‌داد، به خاطر همین با گروه رفتگران طبیعت همراه شدم و از آن زمان به بعد هر هفته به نقاط مختلف استان فارس می‌رویم و طبیعت را پاکسازی می‌کنیم، اما آشنایی‌ام با یوزپلنگ ایرانی به واسطه آشنایی با همسرم شکل گرفت.

 

شما چطور با یوزپلنگ ایرانی آشنا شدید؟

توانا: من قبل از ازدواج یکی از اعضای انجمن یوز ایرانی بودم؛ انجمنی که توسط چند نفر از علاقه‌مندان طبیعت و حیات‌وحش ایران از سال 80 شروع به کار کرده است. به عنوان عضوی از این گروه، دغدغه حفظ و حمایت از یوزپلنگ ایرانی همیشه همراهم بود. قبل از این‌که مراسم عقدمان را 9 شهریور برگزار کنیم، در یک فعالیت دیگر، عروسک چیتبال کوشکی را که نماد یوزپلنگ نر ایرانی است، همراه یکی از کوهنوردان کشورمان به اسم میلاد کشاورز به هیمالیا فرستادیم؛ ایشان هم چیتبال کوشکی را در یکی از فتح‌ها با خودشان به بالای قله بردند. می‌خواستیم با این کار، اهمیت یوزپلنگ ایرانی را به مردم دیگر نقاط دنیا نشان بدهیم. از همین جا انگیزه ما برای تلاش بیشتر در جهت شناساندن این گونه در معرض خطر کشورمان به دیگران بیشتر شد.

 

روز ملی حفاظت از یوز ایرانی انتخاب هردونفرتان بود؟

معماریان: بله دقیقا. البته ما از قبل برنامه ریخته بودیم که مراسم عقدمان در شهریورماه برگزار شود، از آنجا که تولد من 30 شهریور است، پیشنهاد همه این روز بود، اما من و همسرم با هم به این نتیجه رسیدیم که چه روزی بهتر از روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی. حداقل با این کار اقوام، آشنایان و دوستان خودمان با یوز ایرانی آشنا می‌شدند.

 

مراسم را چطور برگزار کردید؟

توانا: تمام برنامه‌هایی که ریختیم و کارهایی که انجام دادیم، به نحوی با یوزپلنگ ایرانی ارتباط داشت. برای مثال تمام غذاها و خوراکی‌هایی که برای پذیرایی از مهمان‌ها آماده شده بود، با پیکسل و برچسب‌هایی که تصویر یوزایرانی را داشتند، تزئین شدند. تصویر روی کیک عقدمان به طور کامل تصویر یوزپلنگ ایرانی بود.

معماریان: پلاک ماشین عروس را هم تغییر دادیم به 9/6/93؛ آرم یوز ایرانی هم در کنارش دیده می‌شد. در مجلس هم به هرکدام از مهمان‌ها یک پیکسل یوزپلنگ هدیه دادیم.

 

مراسم عقد کاملا متفاوتی برگزار کردید؛ واکنش‌ها چطور بود؟

معماریان: واکنش مهمان‌ها خیلی جالب بود. ما حدود 300 نفر مهمان دعوت کرده بودیم. نکته جالب اینجا بود که خیلی‌ها در نگاه اول، تفاوتی بین پلنگ و یوزپلنگ و حتی ببر نمی‌گذارند، ولی با این کار حداقل مهمان‌های ما با تصویر یوزپلنگ آشنا شدند. کلیت کار برای بچه‌های کم سن و سال هم خیلی جالب بود؛ خیلی‌ها می‌پرسیدند چرا روی کیک شما عکس یوزپلنگ است؟ آن وقت ما توضیح می‌دادیم که یوز ایرانی در چه شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارد و چرا باید محافظت شود.

 

تصمیمی که گرفتید و ایده‌ای که به اجرا درآوردید، کار جالبی بوده؛ چه بازخوردی داشت؟

معماریان: در سطح خانواده‌های ما بازخورد خیلی خوبی داشت. حداقل می‌توانیم بگوییم که نزدیکان ما با یوز ایرانی آشنا شدند. ما معتقدیم انجام این کارها شاید خیلی کوچک باشد، اما در سطح خانواده‌ها خوب جواب می‌دهد، یعنی اگر هرکدام از فعالان محیط‌زیست در سطح خانواده‌های خودشان برای معرفی یوز ایرانی و البته بقیه گونه‌های در معرض خطر مثل خرس سیاه، درنا و... تلاش کنند، این کار کم‌کم فراگیر می‌شود و در درازمدت نتایج خوبی خواهد داشت.

 

منبع: همشهری