رژ لب هایی که مرگ آور هستند!
رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با برشمردن آسیب های موجود ناشی از افراط در استفاده از فراورده های آرایشی، از خانمها خواست نسبت به مصرف این محصولات احتیاط کنند.

 آسیب های ناشی از افراط در استفاده از فراورده های آرایشی

دکتر مصطفی اسماعیلی رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: درست است که ما به عنوان نهاد حاکمیتی بر تولید و واردات فراورده های آرایشی و بهداشتی نظارت داریم اما باید اذعان کنیم که برخی از خانم ها در آرایش صورت خود افراط می کنند. وی با بیان اینکه استفاده از رژ لب در خانم ها، افزایش یافته است، ادامه داد: واقعیت این است که این فراورده آرایشی مواد مضر زیادی همچون فلزات سمی سنگین سرب، کادمیوم، جیوه و آنتیموان در خود دارد.

 این مقام مسوول عنوان کرد: وقتی رژ لب برای ساعت های طولانی روی لب باقی می ماند ممکن است به طور ناخواسته و در اثر خوردن یا آشامیدن مواد غذایی، بلعیده شود که نتیجه آن تماس بدن با مواد سمی است.

 اسماعیلی گفت: عناصر مذکور به عنوان مواد اولیه رژ لب ها، موم، روغن، الکل و رنگ است که از آلاینده های معمول زیست محیطی هستند. وی افزود: این مواد مضر در محصولات آرایشی وجود دارد و به مرور زمان در بدن تجمع و باعث بروز مسمومیت می شود. رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: گرچه سرب جزء سازنده رژ لب نیست اما آن با هدف تثبیت کنندگی رنگ، تولید رنگ قرمز در ز ترکیباتش استفاده می شود.

 اسماعیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه قوانین مربوط به محصولات آرایشی حد مجاز معینی از غلظت فلزات سمی را به عنوان ناخالصی در محصولات آرایشی ارائه نداده است. وی در ادامه اظهار کرد: همواره توجه بر این است که میزان سرب بیشتر 10ppmنباشد؛ مصرف کادمیوم هم به هر مقداری در مواد آرایشی ممنوع شده است.

 این فلزات، ناخواسته، در محصولات آرایشی به عنوان ناخالصی در طول پروسه صنعتی شرکت دکتر اسماعیلی تاکید کرد: همچنین استفاده بیش از حد این مواد می توانند موجب انواع سرطان ها در اثر تجمع زیاد این فلزات در بدن شود.

 وی بیان کرد: سرب می تواند از طریق مادر و از راه جفت وارد بدن جنین شود و اثراتی مانند مرگ جنین و زایمان نارس را به همراه بیاورد.

 اسماعیلی تصریح کرد: مطالبی که در این گفتگو بیان شد صرفا از منظر سلامتی و بهداشت است و اینگونه نیست که عده ای تصور بکنند غرض ما از چنین گفته هایی، آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی است که این مقولات متولیان خود را دارد؛ اما محققان غربی که درکشورهایشان هیچ گونه محدودیتی برای آرایش و جلوه نمایی خانمها وجود ندارند نیز، به این نتایج علمی رسیده اند. 

 

منبع: سلامت نیوز