به علامت های استاندار توجه کنید
معاون سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به بازرسی کالاهای مشمول استاندارد اجباری گفت: ۲۵۰ مورد جعل علامت استاندارد در کشور کشف و به مراجع قضایی معرفی شده است.

۲۵۰ جعل علامت استاندارد در کشور شناسایی شد

 وحید مرندی‌مقدم امشب در حاشیه بازدید از شرکت ایران ترانسفو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کدهای 10 رقمی روی کالاهای مشمول استاندارد اجباری درج شده که مردم می‌توانند با ارسال پیامک به شماره اعلام شده از طرف این سازمان اطلاعات کامل محصول را دریافت و از واقعی بودن نشان استاندارد آن اطمینان حاصل کنند.

وی تصریح کرد: سال گذشته با بازرسی‌های انجام شده از کالاهای مشمول استاندارد اجباری 250 جعل علامت استاندارد در کشور شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در مورد محصولات ارگانیک ابراز کرد: آنچه که در تولید این محصولات پیش از بهره‌مندی از تجهیزات آزمایشگاهی نوین حائز اهمیت شمرده می‌شود، کنترل و پروسه تولید آنها در بازه زمانی سه تا چهار ساله است.

وی بیان کرد: برای تولید محصول ارگانیک همه زمینه‌ها شامل کاشت، داشت، برداشت، کنترل زمین برای عدم استفاده از کود شیمایی و سم، کنترل آبیاری و سایر موارد در مدت سه تا چهار سال مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌گیرد.

مرندی‌مقدم با اشاره به اینکه محصولات ارگانیک دارای شناسنامه بلندمدت هستند، عنوان کرد: برخی از محصولات در بعضی نقاط کشور مانند انجیر استهبانات که به شکل وحشی می‌روید می‌توان جزو محصولات ارگانیک قلمداد شود که البته برای این ادعا باید مستندات ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی دارای حد مجاز آلایندگی با تولیدات ارگانیک متفاوت است، گفت: محصولات دارای حد مجاز آلایندگی در بازه زمانی کوتاهتر و در دوره یک ساله از کاشت، داشت و برداشت به منظور کنترل سموم و کودهای شیمایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

منبع: دانشجو