با بهره‌برداری از راه‌آهن اصفهان - شيراز و اتصال قطارهای با سرعت 160 كيلومتر در ساعت تهران - اصفهان به اين مسير، امكان پيمودن مسافت 924 كيلومتری تهران تا شيراز در شش ساعت فراهم شد.
 
به گزارش فارس، اتصال استان فارس به شبكه راه‌آهن به این دلیل كه این استان از مراكز مهم جمعیتی و سیاحتی و نیز مبدأ بارهای كشاورزی و پتروشیمی به شمار می‌رود، حائز اهمیت است.
بنا بر این گزارش رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی منطقه و شهرهای مسیر مانند شهررضا، مرودشت و شیراز، ارتقای ایمنی حمل و نقل منطقه،‌ كاهش مصرف سوخت و عوارض زیست محیطی و امكان ادامه مسیر طرح به سمت استان بوشهر و اتصال آن استان به شبكه راه‌آهن از دلایل اصلی سرعت انجام این پروژه ریلی است.
به گزارش فارس تمامی مسیر در راه‌آهن اصفهان ـ شیراز به صورت یك خطه طراحی شده ولی به علت تراكم ترابری، محلی حدفاصل مرودشت تا شیراز، به طول 56 كیلومتر، به صورت دوخطه احداث شده است كه نقطه نهایی این مسیر ایستگاه شیراز است.

* قطارهایی با سرعت 160 كیلومتر در ساعت در مسیر اصفهان - شیراز

بنابراین گزارش در روند ساخت این پروژه میزان خاك‌برداری 26 میلیون مترمكعب، خاكریزی 27 میلیون مترمكعب، آرماتور به كار رفته 33 هزار تن و بتون استفاده شده 860 هزار مترمكعب است.
در این مسیر ریلی حفاری تونل به میزان یك میلیون و 100هزار مترمكعب، تعداد تراورس بتونی پیش‌ تنیده شده یك میلیون و 100 هزار عدد، نوع ریل مصرفی «
UIC – 60» به وزن 78 هزار تن و فیبر نوری به كار گرفته شده 570 كیلومتر است.
این گزارش حاكی است حداكثر سرعت قطار مسافری در این مسیر 160 كیلومتر در ساعت و حداكثر سرعت قطار باری 120 كیلومتر در ساعت است.
پیش از این نیز در مسیر ریلی تهران تا اصفهان امكان تردد قطارهای پرسرعت با 160 كیلومتر بر ساعت فراهم شده بود كه در صورت امتداد مسیر این قطارها در خط آهن اصفهان - شیراز، امكان پیمودن مسیر 924 كیلومتری تهران تا شیراز در 6 ساعت فراهم خواهد شد.
به گزارش فارس از دیگر مشخصه‌های راه‌آهن اصفهان ـ شیراز می‌توان به این موارد اشاره كرد كه در این مسیر 21 دستگاه تونل به طول كلی 13 هزار و 200 متر، 25 ایستگاه و طول كل مسیر 506 كیلومتر است.
این گزارش حاكی است در محور راه‌آهن اصفهان ـ شیراز از تجهیزات و علایم الكتریكی شامل چراغ‌های الكتریكی، ماشین سوزن برقی، كابین‌ها و جعبه‌های انشعاب كابل، دستگاه محور شمار قطار، سیستم كنترل از راه دور، میز فرماندهی و كنترل عملیات و از این قبیل استفاده شده است.

* سالانه 4 میلیون نفر در مسیر جدید مسافرت می‌كنند

بنابراین گزارش ظرفیت محور مذكور 21 زوج قطار در روز است كه قطارهای مسافربری در طول سال تعداد 4 میلیون نفر مسافر و قطارهای باری میزان 7 میلیون تن بار در سال جابجا می‌كنند.

* ایزدخواست، پلی به طول 485 متر و 40 متر بالاتر از سطح زمین

به گزارش فارس مسیر راه‌آهن اصفهان ـ شیراز در حوالی كیلومتر 143 از فاصله 5/1 كیلومتری غرب شهر ایزدخواست عبور می‌نماید و سپس رودخانه این منطقه را در حوالی كیلومتر 143+ 650 قطع می‌نماید.
ارتفاع پروژه در محل دره ایزدخواست 5/22 متر و فاصله محور از جاده موجود حدود 5/2 كیلومتر است.
طول این پل 485 متر، پایانه‌های پل به صورت ستون‌های صندوقه‌ای، ارتفاع پایه‌های این پل 40 متر، عرشه پل سازه به صورت صندوقی‌ شكل و روش نصب عرشه به پیش‌رانی یا كششی است.

* احداث تونل‌هایی در مسیر اصفهان - شیراز با آخرین فناوری روز دنیا

این گزارش حاكیست برای ساخت تونل‌های راه‌آهن شیراز ـ اصفهان به دلیل وجود گسل‌های مختلف از آخرین فن‌آوری تحكیم و تثبیت استفاده شده است.
مطابق مطالعات زمین‌شناسی و وجود لایه‌های زغالی و شیرده‌های زغال‌دار و ماسه‌سنگ حفاری تونل‌ها با استفاده از چكش هیدرولیكی و در بخش‌هایی كه لایه‌ها ماسه‌سنگی است از روش آتش‌باری استفاده شده است.
به گزارش فارس با استفاده از روش‌های تخصصی به كار گرفته شده كه پایداری تونل در سقف و سینه كار افزایش یافته است و به دلیل جلوگیری سست‌شدگی لایه‌ها فشار وارد بر سیستم نگهداری و تغییر شكل‌های جانبی آن كاهش و سرعت پیشروی حدود 4 برابر افزایش می‌یابد.
بعد از حفاری طاق، حفاری پاطاق‌ها با دقت زیاد انجام می‌شود كه در این صورت تونل‌ها دارای استحكام زیادی خواهند شد.
 
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news