گازرسانی 12 هزار روستا طی 3 سال
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت که در دوران سه ساله دولت تدبیر و امید 12 هزار روستای کشور از نعمت گاز خانگی برخوردار شدند.

گازرسانی 12 هزار روستا طی 3 سال

خبرگزاری ایرنا: معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت که در دوران سه ساله دولت تدبیر و امید 12 هزار روستای کشور از نعمت گاز خانگی برخوردار شدند. حمیدرضا عراقی عصر سه شنبه در نشست خبری با رسانه های گلستان در گرگان اظهار کرد: با گازرسانی های جدید؛ اکنون طول شبکه انتقال و انشعاب کشور به 300 هزار کیلومتر رسیده است و 68 درصد روستاها از این نعمت برخوردارند.
 
وی با یادآوری رویکرد دولت در گازرسانی به روستاها با هدف محرومیت زدایی، گفت: علاوه بر روستاها توسعه خطوط گاز شهری هم در دستور کار قرار دارد.

عراقی افزود: با تلاش انجام شده و حمایت دولت تا پایان امسال خط انتقال به زاهدان خواهد رسید تا آخرین شهر محروم مانده از این نعمت در ایران؛ دارای گاز شهری شود.

مدیرعامل شرکت گاز ایران گفت: در نتیجه توسعه خطوط روزانه در ایران 700 میلیون متر مکعب گاز طبیعی مصرف میشود که 3 درصد آن معادل 12 میلیون متر مکعب واردات از کشور ترکمنستان است.

عراقی بیان کرد: توسعه خطوط انتقال گاز به همه مناطق کشور به خصوص روستاها همچنان در دستور کار قرار دارد اما صرفه جویی و مصرف بهینه نیز باید در دستور کار مشترکین و مردم قرار داشته باشد.

وی به سرمای کم سابقه اخیر که اغلب مناطق کشور از جمله گلستان را تحت تاثیر قرار داد اشاره کرد و گفت: به دلیل مصرف بیش از حد برخی مشترکین مجبور به قطع انشعاب برخی صنایع و جایگاه های سی ان جی (گاز فشرده) شدیم تا مردم در خانه هایشان با مشکل مواجه نشوند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: گلستان هم متاثر از سرما شاهد قطعی های زیادی بود اما با تقویت خطوط انتقال در آینده این مشکل به حداقل خواهد رسید.

عراقی بر لزوم فرهنگ سازی بیشتر برای استفاده صحیح از گاز طبیعی تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات این بخش مرگ تعداد زیادی از شهروندان به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی است.
وی گفت: به عنوان نمونه سال قبل فقط در استان گلستان 84 نفر بر اثر سهل انگاری ها جان خود را از دست دادند.

وی افزایش قیمت گاز طبیعی را شایعه خواند و گفت: دولت برنامه ای برای افزایش قیمت این حامل انرژی ندارد و در زمان حاضر گاز طبیعی به قیمت 150 تومان در هر متر مکعب عرضه می شود.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: البته در ماه های گرم سال این قیمت اندکی بیشتر میشود که به دلیل مصرف پایین تفاوت آن در قبوض قابل توجه و چشمگیر نیست.

مدیرعامل شرکت گاز ایران به مطالعه حفاری گاز در دریای خزر و محدوده استان گلستان اشاره کرد و گفت: مطالعات مربوط به این حفاری ها در حال انجام است که در صورت به ثمر رسیدن، دیگر کمبود گاز در استان گلستان وجود نخواهد داشت.





منبع: ایرنا