چیزی درباره تجارت فاضلاب
در تصفیه خانه التیمور بخشی از پساب تصفیه شده دوباره به کشف رود پمپاژ می شود ومشکل آن جا است که کمی پایین تر تانکر های فاضلاب خام مستقیما در کشف رود تخلیه می شود واین فاضلاب تصفیه شده را دوباره آلوده می کند واین یعنی دوروهزینه باطل. 

تجارت فاضلاب در کشف رود

فاضلاب خام توسط تانکرها به کشف رود ریخته شده و برای استفاده در کشاورزی فروخته می شود این در حالی است که دبیر نجات کشف روددرخصوص اعتراض به فروش فاضلاب می گوید: این فروش مربوط به سال گذشته بوده و امسال از این کار جلوگیری و شرکت آب بران جمع شده است.به گفته وی اکنون برداشت هایی غیر مجاز از فاضلاب کشف رود به وسیله موتور پمپ ها انجام می شود که نه با آب منطقه ای قرارداددارندو نه با شرکت آب بران . 

به همراه کشمیری از فعالان محیط زیست‌به محل تخلیه تانکر های فاضلاب درجاده فرعی داخل محدوده تصفیه خانه التیمور می رویم. تانکری درحال تخلیه فاضلاب است فاضلاب خام وارد کالی شده سپس به کشف رود می ریزد. راننده تانکر می گوید: 150تانکر هستیم که از شهرداری مجوز حمل را دریافت کرده ایم که روزانه هر تانکر2تا 3بار در این محل فاضلاب تخلیه می کند روزانه 350تا 400تانکر فاضلاب در این محل تخلیه می شود.

خانم بنایی عضو جمعیت ناجیان آب استان می گوید: در تصفیه خانه التیمور بخشی از پساب تصفیه شده دوباره به کشف رود پمپاژ می شود ومشکل آن جا است که کمی پایین تر تانکر های فاضلاب خام مستقیما در کشف رود تخلیه می شود واین فاضلاب تصفیه شده را دوباره آلوده می کند واین یعنی دوروهزینه باطل.

یک منبع آگاه در این باره مدعی می شود: شرکت آب بران فاضلاب تصفیه شده را به همراه فاضلاب تصفیه نشده از کشف رود به کشاورزان با قیمت های بالابه فروش می رساند. وی می گوید: یک حوضچه قبل از رسیدن به سیستم تصفیه خانه وجود دارد که از طریق آن 50درصد فاضلاب خام مشهد بدون تصفیه وارد کشف رود می شود.

همچنین "حسین علیمیرزایی" دبیر کارگروه نجات کشف رودنیزمی گوید: تاکنون 76کیلومتر از حاشیه کشف رود را پاکسازی کردیم اما هنوز 80-70کیلومترکاشت محصولات کشاورزی در حدجو وذرت – و نه صیفی جات - ادامه دارد. وی می افزاید: این فروش مربوط به سال گذشته بوده وامسال از این کار جلوگیری و شرکت آ ب بران جمع شده است.

وی اظهار می دارد: اکنون برداشت هایی غیر مجاز از فاضلاب کشف رود به وسیله موتور پمپ ها انجام می شود که نه با آب منطقه ای قرارداد دارند و نه با شرکت آب بران؛ افرادی هستند که وضع مالی خوبی ندارند و جو و ذرت علوفه ای می کارند که با این افراد نیز برخورد می کنیم تا دیگر برداشتی از فاضلاب خام نشود اما مشکلات و جو روانی ایجاد می کنند درحالی که آب منطقه ای هیچ نقشی ندارد و مانیز در کنار مردم معترض هستیم.




منبع: روزنامه خراسان