روزنامه جوان: برای آرامش آتش نشانان چهارشنبه سوری را تحریم کنید
این قهرمانان حتی شهادتشان هم موجب شكل‌گیری وحدت و انسجام بیشتر در بین مردم برای شكل‌دهی به یك حركت ماندگار فرهنگی شده است؛‌ تحریم مواد محترقه در چهارشنبه سوری امسال.

با هم چهارشنبه سوری را تحریم کنید

 آتش‌فشان پلاسكو هنوز خاموش نشده و حتی تكه‌پاره‌های بی‌جان این غول آهنی با آتش‌نشان‌ها و نیروهای امدادی سر سازش ندارند. نه فقط فضای پایتخت بلكه فضای تمام كشور حزن‌آلود است. این اندوه عمیق نه از فروریختن ساختمان پلاسكو و از دست رفتن بخشی از بازار سرمایه ملی، بلكه برای جانفشانانی است كه به دل آتش زدند تا ناجی جان و مال پلاسكو‌نشینان باشند و حالا پیكر بی‌جانشان در نبرد با آتش و آوار حتی نشانی ندارد.

 

هم پیشگیری و هم حمایت

 بدیهی است هدایت احساسات و هیجانات مردم به سمت و سوی مناسب و در یك پویش مردمی می‌تواند منتهی به اتفاقات خوشایندی شود؛‌اتفاقاتی كه در نهایت هم خود مردم از آن منتفع می‌شوند و هم نیروهای امدادی مانند آتش‌نشان‌ها آرامش بیشتری خواهند داشت و ظرفیتشان را برای حوادث پیش‌بینی نشده‌ای مانند ساختمان پلاسكو ذخیره می‌كنند نه حوادثی مانند چهارشنبه سوری كه قابل پیش‌بینی و با اصلاح فرهنگ و رفتار هر كدام از ما قابل پیشگیری است. از سوی دیگر مواد محترقه چهارشنبه سوری همگی وارداتی و قاچاق است و تحریم این مواد در چهارشنبه سوری امسال در كنار اینكه می‌تواند از حوادث تلخ همه‌ساله جلوگیری كند، در عمل حمایت از تولید ملی و «نه» به قاچاق هم محسوب می‌شود.

 

متنی كه باید كپی كنیم

 حركت برخی از چهره‌ها در راه‌اندازی كمپینی برای تحریم مواد محترقه در چهارشنبه سوری امسال اگرچه در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفته بود، اما با وقوع فاجعه پلاسكو و شهادت قهرمانانه آتش‌نشان‌ها، كمپین تحریم مواد محترقه در چهارشنبه سوری امسال حال و هوای دیگری پیدا كرده است.

 «تحریم خرید مواد منفجره برای چهارشنبه سوری به پاس قدردانی از آتش‌نشان‌ها؛ برای چهارشنبه سوری امسال از خرید مواد منفجره خودداری كنید تا این انسان‌های بزرگوار بتوانند حداقل چهارشنبه‌سوری امسال در كنار خانواده‌های خود باشند یا مسئولیت كمتری داشته باشند‌. ای‌كاش همه ما حداقل برای امسال به فكر این عزیزان باشیم...» این متن این روزها و پس از حادثه پلاسكو حتماً به دست شما هم رسیده است؛‌متنی كه نه فقط كپی و ارسال مجدد آن انسانی است، بلكه با عمل به آن می‌توانیم در راستای ارتقای فرهنگ پیشگیری گامی بلند برداریم. در كنار این، بی‌تردید هیچ قدرشناسی‌ای بالاتر از ارزش گذاشتن به جان آتش‌نشانان نیست. اینگونه بی‌تردید روح ققنوس‌های سرخ بالی كه در حادثه پلاسكو پر كشیده‌اند نیز آرام‌تر خواهد بود. 

 

منبع: روزنامه جوان