سرگردانی ایرانی ها در فرودگاه های آمریکا
ایرانی‌های مسافر آمریکا در فرودگاه‌ها سرگردان شده‌اند. این تمام خبری است که دیروز در صفحه مجازی کاربران ایرانی بارها رد و بدل و به بحث گذاشته شد.

خبر داغ سرگردانی در فرودگاه های آمریکا

ایرانی‌های مسافر آمریکا در فرودگاه‌ها سرگردان شده‌اند. این تمام خبری است که دیروز در صفحه مجازی کاربران ایرانی بارها رد و بدل و به بحث گذاشته شد. بسیاری از کاربران از آشنایان‌شان خبر دادند كه با قانون تازه ترامپ از همان دقایق اول دیپورت شده‌اند و اجازه نداشتند از فرودگاه‌های آمریکا وارد شهر شوند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که وزارت امور خارجه ایران خود را مسئول فرآیندهای مربوط به ویزا و پاسپورت می‌داند و وزارت راه‌و‌شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری را مسئول سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه‌های آمریکا می‌داند؛ اما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید كه سالهاست پرواز مستقیم به آمریکا نداشته‌ایم و نمی‌دانیم چه اتفاقی در فرودگاه‌های آمریکا رخ داده است. اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی هم به «شهروند» توضیح می‌دهد: ایرلاین‌های خارجی نباید با اجرای این قانون مسافران ایرانی را تا آمریکا منتقل می‌کردند.

از فرودگاه برگردانده شدیم
دونالد ترامپ دیروز برگه قانون ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به آمریکا را امضا کرد. قانونی که مطابق با آن اتباع هفت کشور ازجمله ایران امکان دریافت ویزا برای سفر به آمریکا را از دست می‌دهند و البته دارندگان ویزا هم از ورود به این کشور منع می‌شوند.
 
گویا این قانون بلافاصله در فرودگاه‌های آمریکا اجرا شده و ایرانی‌های زیادی را سرگردان کرده است. ایرانی‌هایی که تصور می‌کردند پس از امضای ترامپ چند روزی برای سفر به آمریکا فرصت دارند اما گویا همگی رو دست خورده‌اند و دیروز تعدادی از خبرگزاری‌های فارسی‌زبان و ایرانی‌ها در صفحات مجازی‌شان اعلام کرده‌اند كه این قانون بلافاصله پس از دستور ترامپ اجرا شده است و ایرانی‌ها از همان لحظه ورود به فرودگاه برگشت داده شده‌اند.
کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در موارد متعددی نوشته‌اند در فرودگاه‌های لس‌آنجلس، بوستون، نیویورک و آتلانتا چندین مسافر با حضور در پای باجه‌های چک گذرنامه با ارایه گذرنامه ایرانی و بدون اینکه ویزای آنها چک شود، به قسمت پروازهای خروجی راهنمایی شده و از همانجا به ایران و یا کشور مبدأ بازگردانده شده‌اند.
 
در یکی از موارد گفته شده است كه تمام اعضای خانواده‌ای که تنها یک ماه قبل ویزای مهاجرتی به آمریکا را گرفته بودند، بدون عبور حتی از باجه کنترل گذرنامه در تگزاس ناچار به بازگشت به تهران شده‌اند.
 
البته گفته می‌شود كه در ساعات اولیه امضای فرمان عده‌ای با ویزای غیر مهاجرتی موفق به ورود شده‌اند اما با گذشت زمان و احتمالا تکمیل تشریفات اداری در فرودگاه‌ها برای اجرای فرمان جدید، شمار مسافران دیپورت شده رو به افزایش گذاشته است.
همچنین گزارش‌های تأییدنشده‌ای از دیپورت برخی از دارندگان گرین‌کارت خبر می‌دهد؛ هرچند که قبلا گفته شده بود دارندگان گرین‌کارت آمریکا از قانون جدید مستثنا هستند.
 
ایرانی‌های مقیم آمریکا نگران ندیدن خانواده‌شان
 
مهدی سالم، ایرانی مقیم آمریکا در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: ایرانی‌های مقیم آمریکا از مواردی خبر می‌دهند که اعضای خانواده‌شان از همان فرودگاه‌های ابوظبی و استانبول به ایران برگردانده شده‌اند.
 
او ادامه می‌دهد: ایرانی‌های آمریکا از این موضوع به‌شدت ناراحت هستند و نگرانند كه نتوانند اعضای خانواده و دوستان‌شان را ببینند و البته رسانه‌های آمریکایی نیز به این موضوع واکنش زیادی نشان داده‌اند و از نقض حقوق بشر و تبعیض نژادی که ترامپ با این قانون مرتکب شده است، انتقاد می‌کنند.
 
از ایرانی‌های سرگردان آمریکا خبر نداریم
 
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سرنوشت ایرانی‌های بلاتکلیف به «شهروند» می‌گوید: ما سالیان زیادی است كه هیچ‌گونه تفاهمنامه و قرارداد پروازی مستقیم به آمریکا نداریم.
 
بعد از تماس با وزارت امور خارجه ارتباط تلفنی با کارشناسی که خود را غفاری معرفی می‌کند، برقرار می‌شود. این کارشناس به «شهروند» توضیح می‌دهد: موضوع هنوز تبدیل به قانون و اجرایی نشده است و گزارشی مبنی بر سرگردانی ایرانی‌ها در فرودگاه‌های آمریکا نداریم. اگر این مسأله صحت داشت گوگل در فراخوان خود اعلام نمی‌کرد که کارمندانش که تبعه این هفت کشور هستند، هرچه زودتر به خاک آمریکا برگردند.
 
او ادامه می‌دهد: با این حال وزارت امور خارجه تنها درباره فرآیندهای مرتبط با صدور ویزا و پاسپورت مسئول است و درباره مسافران سرگردان فرودگاه‌های آمریکا سایر نهادها ازجمله وزارت راه‌و‌شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری باید پاسخگو باشند.
 
اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در واکنش به این موضوع به «شهروند» توضیح می‌دهد: ایران چون پرواز مستقیم به آمریکا ندارد، ما هیچ اطلاعی از مسافران ایرانی مانده در فرودگاه‌های آمریکا نداریم و این وظیفه ایرلاین‌های خارجی است که با در نظر گرفتن مقررات جدید مانع از ادامه پرواز ایرانی‌ها به آمریکا شوند و اگر این اتفاق رخ داده باشد، کوتاهی از ایرلاین‌های خارجی بوده است.
 
انتقاد رسانه‌های جهان از قانون تازه ترامپ
 
در رسانه‌های خارجی همچنان خبری از سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه‌های آمریکا نیست. خبرها تنها حاکی از اعتراض این رسانه‌ها به تبعیض نژادی ترامپ است. سی.ان.ان یکی از رسانه‌های جهانی است که نسبت به این مسأله دیروز واکنش نشان داده است. به گزارش «شهروند» سی.ان.ان نوشته است قانون جدید بسیار غیرانسانی است و ممنوعیت صدور ویزا بر ایران بیش از سایر کشورها تأثیر می‌گذارد که همین امر به سهم خود بر ایالات متحده اثرات نامطلوبی خواهد گذاشت. در تأیید این گفته، چندین دلیل را می‌توان ذکر کرد. نخست اینکه بیش از یک‌میلیون ایرانی‌-‌آمریکایی در آمریکا زندگی می‌کنند و به جز این عده، احتمالاً تعداد زیادی نیز جزو ساکنان دایمی آمریکا هستند؛ یعنی کارت سبز دارند. اگر نه همه اما اغلب این افراد، بستگانی در ایران دارند و دستور جدید ترامپ به این معنی است که دختران و پسران جوان‌تر قادر به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ خود نخواهند بود.
 
دوم اینکه ایرانیانی که رویه قانونی مهاجرت را طی می‌کنند یا درصدد یافتن راهی هستند که ویزای دانشجویی خود را به اقامت دایم مبدل کنند، همگی در زمره موفق‌ترین مهاجران به آمریکا به شمار می‌آیند. این موضوع سخن بی‌اساسی نیست؛ چراکه آمریکایی‌ها می‌دانند ایرانیان مهاجر به کمک‌های دولتی و بیمه بیکاری متکی نبوده‌اند و درآمد بیش از متوسط آنان، بدین معناست که مالیات بیشتری به دولت آمریکا می‌پردازند.
 
البته ایرانیان تنها گروه مهاجر نیستند که در اقتصاد آمریکا مشارکت دارند؛ اما ایرانیان به‌عنوان بزرگترین اقلیت ساکن آمریکا در میان شهروندان ٦ کشور دیگر که هدف این فرمان اجرایی هستند، قرار گرفته‌اند.
 
دستور جدید ترامپ با ممنوعیت آشکار برای ایرانیان جهت ورود به آمریکا نشان می‌دهد که تاجران ایرانی دیگر نمی‌توانند به آمریکا سفر کنند. با در نظر گرفتن ظرفیتی که در پس تجارت تنها سه کالای مهم یعنی خاویار، پسته و فرش ایرانی وجود دارد، ابعاد منفی این تصمیم برای آمریکا بیش از پیش آشکار می‌شود؛ تا چه رسد به سایر کالاهای ایرانی. در بازه زمانی ٩٠ روزه تعیین‌شده، دولت آمریکا اطلاعات آن دسته از شهروندان هفت کشور مورد نظر را که درخواست ویزا دارند، ارزیابی خواهد کرد. آشکار است که تقاضا برای دریافت اطلاعات شهروندان در ایران یک چالش خواهد بود؛ کشوری که هر‌ سال رقمی در حدود ٣٥‌هزار نفر از مردمش به آمریکا می‌روند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران: سفر تاجران ایرانی هم به آمریکا ممنوع شد

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با دستور اجرایی ترامپ بازرگانان ایرانی مانند سایر افراد امکان حضور در آمریکا را ندارند و این دستور محدودیت‌هایی را برای تجارت دو کشور فراهم می‌کند، هرچند که «ممنوعیتی» برای تجارت با ایران ایجاد نشده است. مسعود خوانساری به تسنیم گفت: ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا شامل حال همه افراد بوده و بازرگانان را نیز شامل می‌شود. او افزود: براساس این دستور اجرایی ترامپ، ورود افراد به این کشور ممنوع است اما ممنوعیتی برای تجارت با ایران ایجاد نشده است.



منبع: شهروند