تشکیل بانک ژنتیک مجرمان حرفه ای در فارس
معاون قضائي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان فارس گفت: بانک ژنتیک مجرمین حرفه‌ای برای اولین بار در کشور توسط پزشکی قانونی فارس ايجاد شده است.

بانک ژنتیک مجرمین حرفه‌ای برای اولین بار در کشور 

احمد رحمانيان افزود: با تشکیل این بانک، شناسایی و کشف سرقت‌ها و جلوگیری از تکرار جرم توسط مجرمان حرفه‌ای و همچنين ناتوان سازی و منصرف کردن آنان کمک شایانی خواهد شد. وی با بيان اينكه بانک جامع اطلاعات سارقان حرفه‌ای در محل پلیس آگاهی تشکیل شده است، گفت: با مدیریت قضایی پرونده‌های سرقت به‌عنف و اعمال سیاست‌های کیفری سخت گیرانه و همچنین کاهش فاصله وقوع، کشف و محاکمه این مجرمین، در شش ماهه اول امسال، شاهد كاهش 22 درصدي اين نوع جرائم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بوده‌ايم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس خاطرنشان كرد: پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی با اجرای طرح‌های علمی و کارشناسی شده امکان‌پذیر و موفق‌تر خواهد بود.

وي با اشاره به تجارب و طرح‌های موفق استان فارس در پیشگیری از جرم بیان کرد: فارس به‌عنوان استان پیشرو در تهیه و تدوین طرحهای موفق در زمینه پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی تاکنون بیش از 30 طرح تهیه کرده که برخی از این طرح‌ها اجرا شده و تعدادی دیگر در حال اجرا است.

دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس اضافه كرد: در تدوین این طرح‌ها بعد از شناخت اولویت‌های استان براساس شاخص‌های علمی و کاربردی، اثرات آن از نظر پیشگیری‌های اجتماعی، وضعی، قضایی و مبانی جرم شناختی و آسیب شناسی مورد پژوهش و تحقیقات میدانی قرار می‌گیرد و سپس باتوجه به مبانی قانونی و وظایف همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مسئول، اقدامات عملی و بین بخشی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌های استان فارس به عنوان طرح‌های ملی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به سایر استان‌های کشور ابلاغ شده که اجرای آنها سهم بسزایی در کنترل و کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی داشته است.

این مقام قضایی علت اصلی موفقیت این طرح‌ها را شناخت صحیح ابعاد موضوع و علمی و کارشناسی بودن آنها دانست و اضافه کرد: همفکری و جلب نظر اساتید دانشگاه و کارشناسان خبره و همچنین مشارکت فعال دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و حمایت رئیس کل دادگستری استان از دیگر دلایل موفقیت این طرح‌ها بوده است.

رحمانیان همچنين با تشريح طرح مدیریت پیشگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز گفت: در اجرای این طرح، با هماهنگی و دستور قضایی از طریق سازمان آب منطقه‌ای و فرماندهی انتظامی استان بیش از دو هزار حلقه چاه غیرمجاز پر شد که در نتیجه این اقدامات و همچنین کنترل برداشت‌های اضافه از چاه‌های مجاز و نظارت بر دستگاه‌های حفاری و تعیین تکلیف چاه‌های بدون پروانه، تاکنون از برداشت غیرمجاز بیش از 90 میلیون متر مکعب آب ممانعت شده است.




منبع: خبرگزاری ایسنا