قالیباف: هرگز به هنر نگاه ابزاری ندارم
شهردار تهران:در طول دوران مسئولیتم همواره سعی کرده‌ام از نقش هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر لحظه‌ای غفلت نکنم، چراکه با تمام وجود باور دارم که همه پیشرفت‌ها و شناسنامه هر ملتی در گرو فرهنگ و هنر آن ملت است.

شهردار تهران : از نقش هنرمندان هرگز غافل نشده ام

 نوزدهم بهمن - در مراسم افتتاحیه پردیس تئاتر تهران که با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر در منطقه ۱۵ تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان و جمعی از هنرمندان تازه درگذشته، اظهار کرد: آن چیزی که مشخص است، این است که هنر یک زبان انسانی و بین‌المللی در دنیا است. بدون شک هنر تبلور زیبایی‌ها است. زیبایی‌هایی که خالق اصلی آن خدای تبارک و تعالی است و شما هنرمندان آن را به تصویر می‌کشید و ما می‌بینیم و لذت می‌بریم. 

وی ادامه داد: بدون شک آن زمانی که فلسفه هنر و دین با یکدیگر پیوند می‌خورد سبب می‌شود که ما نتیجه این هم‌افزایی را در جامعه ببینیم. امروز تمام بناهای اصلی شهر، جامعه و حتی انسان‌ها تحت تاثیر این پیوند هستند و ما باید قدر آن را بدانیم و در این مسیر تلاش خود را بیشتر کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: مسئولین ما باید این امر را باور داشته باشند که هنر و فرهنگ هر جامعه نشانگر هویت آن جامعه است. پیشرفت و تکنولوژی بخشی از جامعه را در بر می‌گیرد و باید در توسعه فرهنگ اجتماعی و زندگی افراد جامعه نیز تلاش کنیم. نوع زندگی و سبک زندگی است که فرهنگ و هنر را نشان می‌دهد. فرهنگ نقش کلیدی و پیشتازی را در جامعه ایفا می‌کند. من به عنوان یک خدمتگزار همواره سعی کرده‌ام که در کنار تمام ظرفیت‌های توسعه‌ای و زیرساختی، نظافت، هوشمندی و زیباسازی شهر به مسأله فرهنگ نیز توجه ویژه‌ای داشته باشم.

قالیباف افزود: من با افتخار می‌گویم که همواره فرهنگ برای من جزو اولویت‌ها بوده است. اگر در برخی مسئولیت‌ها کوتاهی داشته‌ام عذرخواهی می‌کنم، چراکه بضاعت من بیش از این نبوده است ولی در طول مسئولیتم هرگز از نقش هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگ هنر لحظه‌ای غفلت نکرده‌ام. چون در وجودم این باور را داشته‌ام که پیشرفت و توسعه کشور با فرهنگ و هنر هر ملتی عجین شده و فرهنگ شناسنامه هر ملت است.

وی تاکید کرد: هویت و تمدن هر جامعه‌ای از طریق فرهنگ و هنر مشخص می‌شود. من هرگز به هنر نگاه ابزاری نداشته‌ام. اما به این اعتقاد دارم که شما هنرمندان برای رفع نیازهای خود باید ابزارهایی در اختیار داشته باشید و برای رفع این نیازها سعی کرده‌ام مکان‌هایی تاسیس شود که نمونه آن همین پردیس است. اگر امروز زیرساخت‌ها و تاسیسات شهری را می‌بینید نباید فراموش کنیم که در عرصه فعالیت های فرهنگی نیز زیرساخت‌هایی داشته‌ایم اما گاهی انسان برخی نوشته‌ها و گفته‌هایی را از کسانی می بیند و می‌شنود که وقتی به آن نگاه می‌کند آزرده خاطر می شود و خستگی در تنش می‌ماند اما امشب صادقانه می‌گویم که در همین چند دقیقه ای که این جوانان را بر روی صحنه تئاتر دیدم تمام خستگی‌ام به در رفت.

قالیباف با بیان اینکه من با تمام وجود به این مسأله ایمان دارم که هنر و مخصوصا هنر نمایشی و تئاتر به عنوان پایه و مادر هنرها همواره در ارتقای زندگی نقش مهمی دارد، گفت: در زمانی که در یکی از برنامه‌ها در خدمت مرحوم سمندریان بودم ایشان به نکته‌ای اشاره کردند و حرفشان این بود که زنده بودن و پویا بودن یک شخص به زنده بودن و پویا بودن تئاتر است. استاد سمندریان به تئاتر علاقه بسیار زیادی داشت و بعد از دو تا سه سال وقتی در خدمت مرحوم هما روستا بودم ایشان نیز درخواست داشتند که گنجینه تئاتر حفظ شود و درِ آن به روی جوانان باز بماند.

شهردار تهران ادامه داد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم پیوندی بین فلسفه دین و هنر ایجاد کنیم؛ چراکه هر دوی این‌ها کیفیت زندگی ما را در بعد مادی و معنوی ارتقا می‌دهد.



منبع: ایسنا