سیل، هیچ سدی را نشکسته است
در حالی که بارش نزولات جوی برخی از مردم و دستگاه‌های اجرایی را خوشحال می‌کند، به همان میزان عده‌ای از مردم و مسئولان را نیز نگران هستند.
 

اخبار ضد و نقیص درباره شکستن سدها

گرچه بارش‌ها برای کشوری که حدود یک دهه در خشکسالی شدیدی به سر می‌برند خبر خوشی محسوب می‌شود، اما تغییر الگوهای اقلیمی و هواشناسی و تمرکز بارش‌ها در روزهای خاصی از سال باعث شده است تا همین بارش‌ها به سیل و سیلاب تبدیل شده و خساراتی به بار آورد.
 
بارش‌های اخیر به همراه ریزگردها در ابتدا استان‌های جنوبی کشور را تحت تأثیر قرار دادند و برای چندین روز برق و سپس آب این مناطق قطع شد. به دنبال آن و تداوم بارش‌ها دربرخی از استان‌ها مانند فارس و بوشهرسیل جاری شد و به بسیاری از سازه‌ها و همچنین اراضی کشاورزی خسارت وارد شد. اما تنها استان‌های جنوبی از این شرایط متأثر نشدند و با بارش برف سنگین در استان‌های شمالی این بخش از کشور هم با معضل قطع برق مواجه شد.
برهمین اساس از آغاز بروز مشکلات در استان خوزستان، دولت با تمهیدات ویژه‌ای برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی دست به کار شد و درکنار حضور مسئولان ارشد دولتی تیم‌های امدادی بسیاری نیز راهی این مناطق شدند.
 
آخرین وضعیت وقوع سیل در 3 استان
 
سیل در سه استان کرمان، فارس و بوشهر باعث سرریز شدن برخی سدهای کشور شده‌ است.با وجود اینکه سامانه بارشی در حال خروج از کشور است اما بسیاری از استان‌های کشور همچنان با برف و سیلاب در حال دست و پنجه نرم کردن، هستند.
 
صالحی مدیرکل بحران استان کرمان از مسدود شدن محور کرمان خبرداد و گفـت:در حال حاضر برای این مسیر راه جایگزینی وجود ندارد. توصیه می‌شود افراد در مسیر‌های سیستان و بلوچستان تردد نکنند.همچنین بارش شدید باران در استان بوشهر طی روزهای اخیر باعث آبگرفتگی معابر و همچنین سرریز شدن رودخانه‌ها و سدهای استان شده است. در پی این بارش‌ها، شاهد تخریب برخی پل‌ها و ابنیه موجود در سطح استان بوشهر بوده‌ایم و تمام تلاش ما این است که هر چه سریع‌تر وضعیت را به حالت عادی بازگردانیم.
 
قائدی مدیر کل مدیریت بحران استان بوشهر با اشاره به قطعی گاز برخی از روستاهای استان بوشهر طی روزهای گذشته اظهارکرد: در روزهای گذشته شاهد قطعی گاز 13 روستای استان بوشهر بودیم که با اقدامات صورت گرفته در کمتر از 24 ساعت مشکل قطعی گاز این استان‌ها برطرف شد.
 
محمدعلی قلندری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس نیز گفت: سیل استان فارس به خط انتقال و تأسیسات آبرسانی 9 شهر و 40 روستای جهرم آسیب وارد کرده و تلاش برای ترمیم آسیب‌ها ادامه دارد.
 
شایعه‌ای که تکذیب شد
 
طی روزهای اخیر اخباری بخصوص در شبکه‌های اجتماعی از شکسته شدن چند سد در کشور دراثر بارندگی‌ها منتشر شد که بسرعت از سوی مسئولان تکذیب شد.
 
علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو درباره وضعیت سدهای کشور بعد از بارندگی‌های سیلابی چند روز اخیر گفت: با بارش‌های اخیر اکنون سدهای جنوبی در خوزستان مثل دز و چندین سد در مناطق غربی، لرستان و کرمانشاه کشور آبگیری و پر شدند.وی افزود: در حال حاضر سد کرخه وضع بهتری پیدا کرده و 5/3 میلیارد متر مکعب آب در مخزن دارد و سدهای خوزستان، کرمانشاه و لرستان نیز وضعیت خوبی دارند.
 
دائمی تصریح کرد: سدهای قسمت‌های شمالی کشور از گذشته هم وضعیت خوبی داشته‌اند و اکنون نیز سد سفیدرود از 15 روز پیش سرریز شده و مخزن آن کامل پر شده است.
 
وی درباره خسارت احتمالی به سدها نیز اظهار داشت: تاکنون به هیچ یک از تأسیسات آبی خسارتی وارد نشده و بیشتر خسارات مربوط به تجهیزات و تأسیسات شهری بوده که توسط ستاد بحران و استانداری‌ها اعلام می‌شود.
 
سیدمحمدعلی افشانی استاندار فارس نیز با اشاره به شادی مردم استان از بارندگی‌های اخیر اعلام کرد: با وجود ۵ شبانه روز بارش مداوم در این استان و بخصوص در بخش‌های جنوبی که میزان ۴۰۰ میلیمتر بارش ثبت شده، همه چیز تحت کنترل است و اخباری که در خصوص شکسته شدن برخی سدها اعلام شد، صحت ندارد.
 
وی با گلایه از انتشار اخبار غیر واقعی در خصوص شکسته شدن سد سلمان فارسی گفت: در حال حاضر هر ثانیه ۱۵۰۰ متر مکعب آب وارد این سد می‌شود، اما هیچ مشکلی برای این سد به وجود نیامده و با توجه به اینکه این سد حدود یک میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد، اکنون تنها ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه آن ذخیره شده است.
 
همچنین فیاض‌پور مدیر کل بحران استانداری فارس ، شکسته شدن سد جهرم را تکذیب کرد. به گفته وی سد‌های این استان‌ها نیمه خالی است و بارندگی‌های اخیر تنها به آب گرفتگی معابر منجر شده است. با وجودی که سد جهرم آسیب ندیده است، ولی اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از شکسته شدن چهار بند از آب‌بند جهرم و آزاد شدن حدود 200 هزار متر مکعب آب در اطراف این آب‌بند خبر داد. به گفته وی تخریب چهار بند خاکی از آب‌بند جهرم ارتباطی با سد جهرم ندارد. ابوالقاسم سیف اللهی جانشین ستاد بحران استان کرمان نیز شایعات مربوط به آسیب دیدن سد بافت را تکذیب کرد وگفت: طی بارش‌های اخیر حجم آب سد بافت به 34 میلیون متر مکعب رسیده و هنوز به مرحله سرریز نرسیده است.
 
آبگیری دریاچه مهارلو در اثر بارندگی روزهای اخیر
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در پی وقوع بارندگی روزهای اخیر، دریاچه مهارلو واقع در 3 کیلومتری شهر شیراز که به علت خشکسالی کاملاً خشک شده بود مجدداً آبگیری شد.اسماعیل نجار با اشاره به اینکه میزان بارندگی در فارس بیش از ۴۰۰ میلیمتر بوده است، افزود: بارندگی و سیل، ۲۷ شهر استان را درگیر کرد و در حال حاضر راه شیراز-جهرم به دلیل تخریب دو دهانه پل قطع است.
 
آماده‌باش یک هزار اکیپ عملیاتی بخش توزیع برق
 
با جاری شدن سیل و بارش سنگین برف در مناطق مختلف کشور، مسئولان صنعت برق نیز برای ترمیم خسارات وارد شده و قطع برق به حالت آماده باش درآمدند.دراین زمینه مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر گفت: نزدیک به یک هزار اکیپ عملیاتی در استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و گیلان و برخی استان‌های دیگر که به صورت محدودتری با شرایط مذکور مواجهند، در حال فعالیت برای مدیریت و حفظ پایداری شبکه برق هستند.به گفته سیداعضاد مقیمی، هم‌اکنون نزدیک به 140 اکیپ با جمعیت 605نفر درحال شست‌و‌شوی تأسیسات برق خوزستان هستند تا شرایط هرچه سریع‌تر به پیش از بروز گرد و غبار باز گردد.

 
فعالیت 40گروه برای رفع مشکل ناشی از بارش برف سنگین در گیلان
 
40 گروه عملیاتی برق منطقه‌ای گیلان درحال فعالیت برای رفع اشکال و عیب‌یابی در سطح شبکه فوق توزیع استان گیلان هستند.بارش برف در استان گیلان که هم‌اکنون در برخی نقاط به بیش از یک متر رسیده است، باعث بروز مشکلاتی در شبکه فوق توزیع استان شده است که برای مدیریت این شرایط بیش از 40 گروه عملیاتی در تلاش هستند.براساس این گزارش، این گروه‌ها شامل 20 اکیپ خط، 10 اکیپ پست و 10 اکیپ دیسپاچینگ هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که 177 اکیپ توزیع برق گیلان در کنار 50 اکیپ کمکی از استان‌های تهران، قزوین، اردبیل، زنجان و مازندران در حال تلاش برای رفع مشکلات ناشی از بارش برف هستند.




منبع: روزنامه ایران