80 درصد از آلودگی هوا از خودروهاست اما برایش کاری نمی کنند
معاون شهردار تهران از تشکیل بزرگترین پاتوق فرهنگی پایتخت در صفه شهری میدان ولی عصر خبر داد.

 80 درصد از آلودگی هوا ناشی از خودروهاست

مارزیار حسینی در حاشیه بازدید بازیگران و هنرمندان خانه سینما از گودالباغچه میدان ولی عصر با بیان این مطلب افزود: ساخت مترو در زیر پای مردم تهران؛ کار بزرگی است که هزاران ارگر، مهندس و پیمانکار را در گیر خود کرده است، اما این تلاش شبانه روزی هیچگاه دیده نمی شود. زمانی هم که مردم از نتیجه تلاش کارگران و پیمانکاران مترو استفاده می کنند، تنها خروجی زحمات شبانه رزی آنها را می بینند در حالی که پشت این خروجی سناریوی بزرگی وجود دارد.

وی ادامه داد: چند سالی بود که میدان ولی عصر در سیطره ورق های آهنی بزرگی بود که وجود این دیوارها برای مردم ایجاد سوال می کرد که چه اتفاقی در پشت آن در حال روی دادن است. این صفه شهری و پلازایی که اکنون شما در آن قدم می زنید؛ نتیجه همان فعالیت ها و اقداماتی است که در پشت این دیوارهای آهنی در حال روی دادن بود.

به گفته معاون شهردار تهران؛ به این اعتقاد رسیده ایم که تهران باید به سمت تبدیل شدن به شهری انسان محور پیش برود. این در حالی است که در گذشته و در دهه های قبل روند توسعه شهری به گونه ای بود که تهران به شهری خودرو محور تبدیل شده بود.

وی با اشاره به اینکه نه تنها تهران بله سایر شهرهای مطرح و پیشرفته دنیا به سمت تبدیل شدن به هری انسان محور پیش رفته اند؛ بیان کرد: تا خودمان به این باور نرسیم که شهر جای انسان هاست نه خودروها؛ نمی توانیم کاری انجام دهیم. باید این مساله به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل شود.

مازیار حسینی با اشاره به رویکرد مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی در تهران یادآور شد: توسعه زیرساخت های شهری در حوزه حمل و نقل عمومی و پاک در اولویت برنامه ریزی های مدیریت شهری قرار دارد و در گام دوم توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی توسط شهروندان اهمیت دارد.

وی با اشاره به برنامه های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در توسعه خطوط باقی مانده مترو تاکید کرد: این نوید را به مردم تهران می دهم که با افتتاح خطوط 6 و 7 مترو و همچنین خط فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) 70 ایستگاه جدید و 100 کیلومتر خط مترو به ناوگان مترو پاسیتخت افزوده خواهد شد.

معاون حمل و نقل شهردار تهران با اشاره به ویژگی های صفه شهری ولی عصر گفت: یکی از ویژگی های گودال باغچه ولی عصر این است که دو خط 3 و ذ6 مترو از زیر یکدیگر در این محدوده رد می شوند. این فضا 42 هزار متر مربع وسعت دارد که در 7 طبقه زیر زیمنی ساخته و به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی؛ یکی از ویژگی های کاری در میدان ولی عصر این بود که زمانی خط 6 مترو در این محدوده در حال ساخت و تکمیل شدن بود که خط 3 مترو به بهره برداری رسیده و مسافر گیری در آن انجام می شد.

مازیار حسینی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه مدیریت شهری تهران در نظر دارد تا در فضاهای این چنینی که در فرهنگ معماری ایرانی- اسلامی به آن «صفه» می گویند؛ مردم را دور هم جمع کنیم؛ افزود: دو خط 3 و 6 مترو در این گودال باغچه در طبقات زیرین ایجاد شده است. ایده تهایی مدیریت شهریبرای بهره برداری از این فضا استفاده فرهنگی ازاین فضاست که3000 متر مربع از 42 هزار متر مربع مساحد کل پلازا به این بحث اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست در این فضا مراکز تجاری راه اندازی شود؛ ادامه داد: مردم برای ورود به این گودال باغچه می توانند از 4 طرف میدان وارد این فضا شوند.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه تا ابتدای سال 97 پرونده مترو تهران به طور کامل بسته می شود؛ بیان کرد: با تکمیل و بهره برداری خطوط 6 و 7 و فرودگاه بین الملی امام خمینی(ره) تعداد ایستگاه های مترو تهران به عدد 170 خواهد رسید که در این صورت در روز 4 میلیون جابه جایی سفر از طریق مترو انجام خواهد شد این در حالی یاست که اگر ناوگان مورد نیاز مترو نیز تامین شود این میزان جابه جایی در روز به 10 میلیون نفر خواهد رسید.

وی با توضیح اینکه مترو به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی و پاک تهران شناخته می شود؛ یادآور شد: سایر مدهای حمل و نقلی مانند تاکسی، اتوبوس، دوچرخه و LRT در کنار مترو کار خود را انجام می دهند. در نظر داریم تا به جاییث برسیم که هر شهروند تهرانی بعد از 350 متر پیاده روی به یکی از مدهای حمل و نقلی پاک برسند. اگر این اتفاق بزرگ در تهران روی دهد؛ زمینه کاهش سفرهای شخصی در پایتخت روی خواهد داد.

مازیار حسینی با اشاره به مشکل آلودگی هوا در تهران تاکید کرد: میزان آلودگی هوا در تابستان و زمستان با یکدیگر متفاوت است اما 80 درصد از آلودگی هوا ناشی از خودروهاست که از این میزان 10 درصد از خودئروهای تهران فرسوده هسستند که 40 درصد از آلایندگی های هوا را در تهران ایجاد می کنند.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی در تهران گفن: امسال ده هزارمین تاکسی فرسوده شهر تهران را از رده خارج کردیم و تنها 6 هزار تاکسی فرسوده در این کلانشهر باقی مانده که در نظر داریم تا انتهای سال آینده تمامی تاکسی های فرسوده تعین تکلیف شوند و در سال 97 تاکسی هایی که به سن 10 سال که همان سن فرسودگی است؛ می رسند سال به سال نوسازی خواهند شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه نوسازی مینی بوئس هایس فرسوده شهر تهران کار بزرگی بود؛ افزود: تا بهار سال 96 پرونده مینی بوس های فرسوده شهر تهران به طور کامل بسته میب شود.

وی درباره نوسازی اتوبوس های فرسوده پاستخت نیز توضیح داد: نوسازی اتوبوس ها پیچیدگی های خاص خود را دارد. در حال حاضر قیمت هر یک دستگاه اتوبوس یک میلیارد تومان است که امیدواریم به زودی مشکلات فرسودگی اتوبوس ها نیز در تهران حل شود.




منبع: فارس