پلاسكو به جمع فراموش‌شدگان پیوست
داغ خانواده آتش‌نشان‌های كشته شده هنوز سبك نشده و كسبه و نگهبان‌هایی كه در این حادثه كشته شدند، از بی‌تفاوتی مسوولان نسبت به پیگیری احقاق حق و حقوق حادثه‌دیدگان سخن می‌گویند.

داغ خانواده آتش‌نشان‌های كشته شده هنوز سبك نشده و...

«دیروز (دوشنبه) خانواده ٢٤ نفر (١٦ آتش‌نشان، ٤ نگهبان، دو نفر كسبه و جسد دو نفر كه هفته گذشته كشف شد) از كشته‌شدگان پلاسكو به عزای چهلمین روز از مرگ عزیزان‌شان نشستند. هنوز كه هنوز است هیچ پاسخ روشنی درباره علت اصلی این حادثه به هیچ یك از خانواده‌هایی كه عزیزان‌شان را در این حادثه از دست دادند و مردم داده نشده است.»

 «صبح روز سی‌ام دی‌ماه طبقه دهم پلاسكو به دلیلی نامعلوم آتش گرفت و مدتی بعد از مهار آتش كل ساختمان فروریخت. در ابتدا گفته شد علت آتش‌سوزی ناشی از نشت گاز بوده است اما سخنگوی شركت گاز گفت: «ساختمان پلاسكو اصلا به شبكه گاز متصل نبود كه گاز نشت كند.» در ادامه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران مدعی شد انفجارها در طبقات دهم و یازدهم با هم بوده و مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران علت انفجارها را ناشی از شعله‌ور شدن انبار گازوییل در طبقات بالای ساختمان عنوان كرد. این در حالی است كه طبق اعلام هیات امنای ساختمان هیچ منبع گازوییلی در طبقات وجود نداشته و گازوییل فقط در موتورخانه و زیرزمین بوده است. از سوی دیگر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر كشور نیز اتصال برق را علت این حادثه عنوان كرد.

حالا هنوز كه هنوز است علت اصلی این حادثه معلوم نشده است. داغ خانواده آتش‌نشان‌های كشته شده هنوز سبك نشده و كسبه و نگهبان‌هایی كه در این حادثه كشته شدند، از بی‌تفاوتی مسوولان نسبت به پیگیری احقاق حق و حقوق حادثه‌دیدگان سخن می‌گویند. حالا كسبه‌ای كه همه دارو ندار و مغازه‌شان در پلاسكو سوخت به طبقات سوم و چهارم پاساژ نور منتقل شده‌اند. پاساژی كه تا قبل از اسكان كسبه پلاسكو تعداد زیادی از مغازه‌های آن خالی بود. كسبه، شاگرد مغازه‌ها، نگهبان‌ها، خیاط‌های تولیدی‌ها همگی با هم به این مركز آمده‌اند تا همه‌چیز را از نو شروع كنند. در سكوت، دكور مغازه‌ها و پارتیشن‌های‌شان را می‌چینند تا همه‌ چیز رو به راه شود اما به قول معروف كارشان پیش نمی‌رود.

یكی از مسن‌ترین و سرشناس‌ترین كاسبان پلاسكو كه یك واحد كوچك در پاساژ نور به او داده‌اند، می‌گوید: «اینجا اصلا خوب نیست. مغازه من در پلاسكو سه برابر این بود. حالا باید با همین بسوزیم و بسازیم. قرار بود همه‌چیز رو به راه شود و مغازه‌های ما تا شب عید آماده شود و ما هم برای شب عید چیزی به سفره‌مان ببریم اما حالا كه ٢٠ روز به عید مانده هنوز هیچ كدام از مغازه‌ها آماده نیستند. از صبح تا عصر برای طراحی دكور و پارتیشن‌بندی اینجا می‌آییم اما هیچكدام از كارهای‌مان پیش نمی‌رود كه نمی‌رود. حتی از كمكی كه قرار بود به ما كنند هم خبری نیست. به ما گفتند بیایید اینجا چهار ماه رایگان كاسبی كنید و بعد از ٤ ماه اجاره‌اش را بدهید. اصلا ما در این چهار ماه درآمدی داریم كه بخواهیم اجاره هم بدهیم؟»

از طرف دیگر خانواده نگهبان‌هایی كه در این حادثه كشته شده‌اند یك‌ پای‌شان در هیات امنای پلاسكو است و یك پای دیگرشان در بیمه تا حق و حقوق ماهیانه همسران‌شان را برای خرج و مخارج ادامه زندگی بگیرند. هفته پیش خانواده كامبیز باقری مراسم دفن و ختم پسرشان را برگزار كردند؛ در حالی كه دو روز قبل خبر شناسایی جسد پسرشان در پزشكی قانونی به آنها اعلام شد. همچنین كمتر از یك هفته پیش نیز خبر رسید جسد دو نفر دیگر در دپوی نخاله‌های پلاسكو پیدا شده است. این در حالی است كه هنوز آمار قطعی از تعداد مفقودین این حادثه اعلام نشده است.»

 

 

منبع: روزنامه اعتماد