جنجال بر سر چراغ‌ عابر پیاده با آدمک زنانه!
طرح چراغ‌های عابر پیاده با آدمک‌های زنانه به عنوان بخشی از برنامه ترویج برابری جنسیتی در استرالیا راه‌اندازی شد.

طرح چراغ‌های عابر پیاده با آدمک‌های زنانه به عنوان بخشی از برنامه ترویج برابری جنسیتی در استرالیا راه‌اندازی شد.این برنامه که به صورت آزمایشی در شهر ملبورن استرالیا به اجرا در آمده به منظور کاهش "پیش‌داوری‌های ناخودآگاه جنسیتی" طراحی شده است.با این حال نصب ۱۰ چراغ عابر پیاده در مرکز شهر ملبورن واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته و منتقدان، این چراغ‌ها را غیرضروری می‌دانند.

طراحان این برنامه امیدوارند که در نهایت چراغ‌های عابر پیاده در تمام شهر علائم زنانه و مردانه را به طور یکسان نمایش دهند."مارتین لتز" یکی از طراحان این چراغ‌ها می‌گوید: پیشداوری‌های ناخودآگاه باعث تقویت کلیشه‌ها می‌شود و روی تصمیم‌های روزمره و رویکرد افراد تاثیر می‌گذارد.

به گفته لتز این چراغ‌ها می‌تواند به روشی عملی و مثبت توجه ما را به مشکلات ناشی از کلیشه‌های جنسیتی جلب کند.به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات شهرداری ملبورن تنها برای یک دوره آزمایشی یک ساله به این طرح مجوز داده‌اند.با این حال شهردار ملبورن به روزنامه هرالد سان گفته است: من آماده انجام هر کاری برای برابری جنسیتی هستم، اما متاسفانه فکر می‌کنم که این نوع برنامه‌های پرهزینه بیشتر باعث تمسخر می‌شود.

چراغ‌های عابر پیاده ملبورن در شبکه‌های اجتماعی نیز بحث برانگیز شده است. برخی به هزینه این طرح انتقاد کرده‌اند. منتقدان دیگر به خودِ این طرح ایراد گرفته‌اند که چرا خودش در بازنمایی جنسیت از نشانه‌های کلیشه‌ای استفاده کرده است.

در مقابل اما این طرح طرفداران زیادی نیز دارد. "فیونا ریچاردسون" وزیر امور زنان در ایالت ویکتوریا در استرالیا می‌گوید که زنان به روش‌های زیادی از فضای عمومی حذف می‌شوند که جزئی اما چشمگیر هستند.

وزیر امور زنان در بیانیه‌ای گفته است که این طرح یک راه بسیار عالی است تا فضای عمومی زنان را نیز شامل شود.

این اولین مورد از تغییر آدمک چراغ عابر پیاده در استرالیا نیست. سال گذشته یکی از چراغ‌های عابر پیاده در محله ریچموند ملبورن به افتخار "مری راجرز" تغییر کرد. مری راجرز اولین زنی است که در سال ۱۹۲۰ عضو شورای شهر ملبورن شد.

 

منبع: ایرنا