اهواز در آتش، زابل زیر خاک است
بعد از ركوردشكنی جهانی دمای اهواز، دیروز زابل هم به خاطر آغاز توفان ١٢٠ روزه معروف سیستان، خبرساز شد.

آغاز توفان ١٢٠ روزه معروف سیستان

رییس مركز فوریت‌های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی زابل در همین خصوص گفت: با شدت گرفتن توفان و گرد و خاك از ساعت هفت بامداد روز جمعه تا ساعت هفت بامداد شنبه، افزون بر هزار نفر به مراكز درمانی منطقه سیستان (زابل، هیرمند، زهك، نیمروز و هامون) مراجعه كردند. غلامعلی رفعت افزود: ٦٥ نفر از مجموع این افراد در مراكز درمانی بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند. وی اظهارداشت: با آغاز بادهای ١٢٠ روزه در شهرهای شمالی سیستان وبلوچستان آمار مراجعه روز به روز به مراكز درمانی افزایش پیدا می‌كند.

رییس مركز فوریت‌های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی زابل تصریح كرد: افراد مراجعه‌كننده بیشتر بیماران تنفسی و چشمی بودند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زابل نیز در این رابطه از مردم به ویژه سالمندان و خردسالان خواست تا در حد ممكن در شرایط جوی نامساعد از منزل خارج نشود.

جواد اكبری‌زاده افزود: تمام مراكز بهداشتی و درمانی شهرهای زابل، زهك، هیرمند، هامون و نیمروز در آماده‌باش بسر می‌برند و به مردم خدمات‌رسانی می‌كنند. وی تاكید كرد: مردم در صورت خروج از منزل از ماسك استاندارد «ان ٩٥» استفاده كنند تا آسیب‌های گرد و خاك را تا حدودی كاهش دهد. در همین باره كارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد به نسبت شدید همراه با گرد و خاك از امروز مجددا منطقه سیستان در شمال استان را فرا گرفت.

رضا آزادمنش افزود: این وضعیت برای شهرهای زابل، زهك، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال استان تا روز چهارشنبه ادامه دارد. وی اظهارداشت: پیش بینی می‌شود در این مدت سرعت وزش باد در منطقه سیستان به ٧٥ تا ٨٥ كیلومتر در ساعت برسد. یكی از ساكنین زابل نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص وضعیت این شهر در روزهای اخیر گفت: هر سال در زابل بادهای موسمی زندگی مردم را مختل می‌كند ولی با این حال مسوولان هیچ اقدام خاصی برای كاهش آثار این پدیده طبیعی انجام نداده‌اند. وی افزود: امسال هم از روز جمعه و با شدت گرفتن وزش باد ١٢٠ روزه، راه‌های بین‌شهری و به‌خصوص در روستاها، عملا غیرقابل استفاده شده‌اند.

این شهروند زابلی در مورد تعداد شهروندانی كه به مراكز درمانی مراجعه كرده‌اند نیز گفت: من فكر می‌كنم آمار باید خیلی بیشتر از اینها باشد چون گرد و غبارخیلی شدید است. البته این بادها برای ما طبیعی است ولی به هر صورت می‌شود با اتخاذ تدابیری مانند كاشت درختان گز یا مالت‌پاشی، از انتشار آنها جلوگیری كرد.

اهوازی‌ها همچنان در آتش

در كنار سیستان، گرمای شدید اهواز نیز همچنان درحال ركوردزنی است و دیروز به ٥٤ درجه رسید. اما خیلی‌ها معتقدند كه دمای هوا در این شهر بسیار بیشتر از این رقم‌هاست. بهادری، مدیركل هواشناسی استان خوزستان با تایید این موضوع گفت: معیار اصلی سنجش دما در همه دنیا، میزان دمای هوا در سایه است، دمای استان خوزستان در سایه ٥٤ و در آفتاب ٦٧ درجه است. واشنگتن‌پست نیز به نقل از یك كارشناس موسسه هواشناسی فرانسه نوشت: دمای شهر اهواز مركز خوزستان در روز پنجشنبه گذشته به حدود ٥٤ درجه سانتی‌گراد رسید كه چنین دمای هوایی حداقل در ١٠سال اخیر در هیچ نقطه‌ای از ایران ثبت نشده و بی‌سابقه بوده است.

البته پیش از این در سطح جهان چنین دماهایی در نقاطی نظیر «دره مرگ» امریكا و «العزیزیه» لیبی تجربه شده است. همچنین «كوروش بهادری» مدیركل هواشناسی خوزستان در این خصوص با تاكید بر اینكه «از شنبه تا اواخر هفته دوباره شاهد افزایش دمای هوا دربیشتر نقاط استان خواهیم بود»، گفت: روز چهارشنبه گذشته دمای هوای اهواز به ٥٤ درجه سانتی‌گراد رسید و اهواز گرم‌ترین شهر جهان بود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir