گزارش نخستین فوتی در تهران به دلیل تب کریمه کنگو
یک زن ۷۵ ساله دیروز به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در یکی از بیمارستان‌های تهران فوت کرد.

 پای تب کنگو به پایتخت باز شد

یک خانم 75 ساله روز گذشته به دلیل تب کریمه کنگو در تهران فوت کرد. بر اساس این گزارش یکی از اقوام این فرد با بیان اینکه مسئولان بیمارستان، علت فوت این خانم 75 ساله را ابتلاء وی به تب کریمه کنگو اعلام کرده‌اند در تشریح جزئیاتی از این اتفاق گفت: صبح روز چهارشنبه گذشته خانواده خانم «فاطمه م» به دلیل اختلال تنفسی وی را به بیمارستان «ش» منتقل کردند و مسئولان درمان این بیمارستان نیز با توجه به سطح هوشیاری پایین بیمار، بلافاصله اقدام به بستری کردن وی در بخش ICU کرده و روند درمان بیمار را آغاز کردند.

وی ادامه داد: پس از گذشت حدود 4 ساعت از شروع روند درمانی این بیمار، پزشکان بیمارستان وی را به اتاق ایزوله منتقل کرده و این بیمار را ممنوع الملاقات اعلام می‌کنند.

این فرد با بیان اینکه کبودی دست و پا و زخم در پشت بدن، جزو علائم بیماری وی بوده است، گفت: این علائم بالینی پزشکان را نسبت به ابتلا بیمار به تب کریمه کنگو مشکوک کرده بود و پزشک با توجه به این علائم، ابتلا این خانم به تب کریمه کنگو را به خانواده وی اعلام می‌کنند.

وی اضافه کرد: علی‌رغم ادامه داشته روند معالجات بیمار، این خانم 75 ساله روز گذشته در بیمارستان فوت کرد و امروز (یکشنبه) نیز جسد وی برای بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد.

فوت این خانم 75 ساله نخستین گزارش فوت به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو در شهر تهران است و لازم است و در صورت مسجل بودن ابتلا وی به این بیماری، مسئولان وزارت بهداشت در این خصوص پاسخگو باشند.

این در حالی است که چندی پیش نیز فیلمی از دفن یک متوفی مبتلا به تب کریمه کنگو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که افرادی با لباس‌های مخصوص در حال دفن یک جسد با شرایط ویژه و به دور از حضور بازماندگان وی دیده می‌شدند.

همچنین تصاویری از یک بیمار مبتلا به این بیماری که منتسب به شهر ساری بود نیز در شبکه‌های اجتماعی موجی از نگرانی‌ها را در میان مردم به وجود آورد که با توجه به اهمیت موضوع ابتلا به این بیماری و نگرانی از همه‌گیر شدن آن لازم است وزارت بهداشت و مسئولان ذی‌ربط فارغ از تکاپو برای تکذیب این اخبار، اقدامات لازم برای پیشگیری و هشدارهای پیشگیرانه برای کنترل و دفع این بیماری را انجام دهند.

 تکمیلی

در تهران بیماری به دلیل تب کریمه کنگو فوت نشده است

رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت خبر فوت بیماری در تهران به دلیل تب کریمه کنگو را تکذیب کرد

این مرکز از رسانه ها خواست، از انتشار اخبار غیر موثق در مورد این بیماری خودداری کنند/ وبدا

 

شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور


 محمدمهدی گویا در حاشیه اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در کشور تحت کنترل است، اظهار کرد: با توجه به اینکه معمولا در این فصل این بیماری مشاهده می‌شود، همواره شاهد هستیم افرادی که به طور مستقیم با دام سر و کار دارند یا نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکردند دچار بیماری تب کریمه کنگو شدند و به این بیماری مبتلا گشته‌اند.

وی ادامه داد: این بیماری تحت کنترل است و در حال حاضر توانسته‌ایم ۷۹ مورد بیماری را در افراد شناسایی کنیم و ۵ مورد نیز در این زمینه فوتی داشتیم. همچنین اکثریت افراد مبتلا به این بیماری بهبود یافتند و مابقی تحت درمان و مراقبت هستند و جای هیچ نگرانی نیست.

گویا با بیان اینکه در بحث کاهش بیماری تب کریمه کنگو باید همواره اقدامات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: جلوگیری از تردد و جابه‌جایی بی‌رویه دام و نیز جلوگیری از قاچاق دام و عدم توجه به رعایت اصول بهداشتی توسط افراد درگیر با دام، از عوامل مهم در زمینه بروز و شیوع بیماری تب کریمه کنگو است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مدرن‌سازی دامداری‌ها در کشور، افزود: یکی از عوامل مهم در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، مدرن‌سازی دامداری در سطح کشور است و هر چقدر دامداری‌ها مدرن شوند، بیماری تب کریمه کنگو کاهش می‌یابد. همچنین با صنعتی شدن کشتارگاه‌ها بیماری تب کریمه کنگو هم کاهش می‌یابد.

گویا با اشاره به اینکه هم‌گرایی و همراهی سازمان‌ها نسبت به سال‌های گذشته در کنترل این بیماری بهتر شده، گفت: این بیماری نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بیماری وبا در سطح کشور چه شرایطی دارد، افزود: بیماری وبا و بیماری اسهالی نداریم ولی با این وجود تا پایان آبان‌ماه در آماده‌باش هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین از وجود ۳۴ هزار و ۹۰۰ بیمار مبتلا به عفونت اچ‌آی وی در سطح کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد ۳۴ هزار و ۹۰۰ بیمار مبتلا به عفونت اچ‌آی‌وی شناسایی و تحت مراقبت و درمان هستند و ۸ هزار نفر فوت و ۹ هزار تحت درمان و مابقی تحت مراقبت هستند.

گویا در دومین روز از نشست معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور، با اشاره به وضعیت ایدز گفت: مهم‌ترین هدف در خصوص ایدز که وزارت بهداشت دنبال می‌کند دو موضوع شناسایی افراد و موقعیت‌های پرخطر است.

وی افزود: از جمله برنامه‌هایی که در این خصوص انجام می‌شود، شناسایی نقاط مداخله برای رسیدن به هدف پوشش درمان مناسب است که شامل شناسایی موارد جدید، کنترل و گسترش برنامه‌های توصیه شده و ایجاد تست برای جمعیت‌های کلیدی و مکان‌های پرخطر است.

گویا، پیگیری پرونده‌های غیرفعال و فعال‌سازی باشگاه‌های مثبت را از دیگر اهداف برنامه کنترل ایدز برشمرد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: تسنیم/ وبدا/ ایسنا