بستری بودن 9 زائر ایرانی در بیمارستان های مکه
رئیس بیمارستان ایران در مکه مکرمه گفت: خوشبختانه در میان زائرانی که تا کنون در مکه مکرمه استقرار یافته اند، با مشکل حادی در زمینه بیماری و مسائل بهداشتی مواجه نیستیم.

گرمازدگی زائران ایرانی در مکه

محمدتقی حلی ساز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج، اظهارکرد: بسیاری از بیماران که بستری می‌شوند، زمینه قبلی داشته اند و این طور نیست که در پی حضور در مناسک حج دچار مشکل شده باشند. وی سن اغلب بیماران بستری را بین ۶۰ تا ۷۵ سال عنوان کرد و افزود: عمدتا این افراد در اثر مشکلات ناشی از بیماری تنفسی و قلبی که زمینه قبلی دارد، بستری می‌شوند.

حلی ساز اضافه کرد: با توجه به اینکه نزدیک ایام تشریق هستیم، بزرگترین مشکلی که ممکن است زائران با آن روبرو شوند بویژه در سنین بالای ۶۰ سال، بحث گرمازدگی است که زائران با اطلاع از علائم آن می‌توانند سریع‌تر و آسان‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.

رئیس بیمارستان ایران در مکه مکرمه با بیان اینکه اولین علائم گرمازدگی با سردرد، رنگ پریدگی، حالت تهوع و تپش قلب همراه است، تصریح کرد: علائم گرمازدگی غیراختصاصی است و افراد با مشاهده آن باید در جایی خنک استقرار یابند و مایعات به بدن خود برسانند.

حلی ساز همچنین در زمینه استفاده بی رویه قرص‌های ضد بارداری در ایام حج هشدار داد و تاکیدکرد: بانوان زائر باید در مورد خوردن دارو‌های ضد بارداری حتما با پزشکان کاروان‌ها مشورت کنند.

وی اضافه کرد: این دارو‌ها بعضا توسط خود زائران به خاطر اینکه به اعمال برسند، بیش از حد استاندارد مصرف می‌شود و با توجه به عوارض جدی که می‌تواند در برداشته باشد، باید حتما برای نحوه استفاده از آن با پزشک کاروان مشورت شود.

این مقام مسئول گفت: مصرف بی رویه این قرص‌ها به علت گرمای هوا و در شرایطی که بدن با کمبود آب روبروست، تاثیر سوء خود را بیشتر نشان می‌دهد و این امکان وجود دارد که موجب ایجاد لخطه خون در سر، پا یا نقاط دیگر بدن شود بنابراین بانوان باید با مشورت پزشک از مصرف آن تا حد امکان خودداری کنند.

حلی ساز، شمار بیماران بستری در بیمارستان بیمارستان‌های سعودی مکه مکرمه را ۹ نفر اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر بیمار بدحال در میان زائران نداریم و اغلب بیماران بستری در روز‌های آتی مرخص و به اعمال خود می‌رسند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir