مبارک بار دیگر برای کودکان مبتلا به سرطان اجرا کرد
افتتاحیه هجدهمین جشنواره آیینی – سنتی با حضور هنرمندان و کودکان بهبودیافته و در حال درمان در محک برگزار شد.

افتتاحیه هجدهمین جشنواره آیینی در محک

به گزارش روابط عمومی محک، در مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی بار دیگر هنرمندان با کودکان مبتلا به سرطان همراه شدند  تا با حرکت بر بال زیبای هنر ارزشمند سرزمین‌مان، به دغدغه فرزندان محک پرداخته شود. در این مراسم که در سالن آمفی‌تئاتر محک برگزار شد، هنرمندانی چون فاطمه معتمد‌آریا، مرضیه برومند، مریم سعادت، فرزانه کابلی، هادی مرزبان، داوود فتحعلی بیگی، محمدحسین ناصربخت و سعیده قدس بنیانگذار محک، یاوران و جمعی از کودکان بهبودیافته و در حال درمان حضور داشتند. مبارک که یکی از مهم‌ترین مهمانان این افتتاحیه بود از همان ابتدایی‌ترین لحظات ورود خود، همراه با کودکان شد و با آوازخوانی برای آنها، لبخند را بر لبانشان نشاند.

ایران همواره بر بال هنر و فرهنگ بالیده است

برپایی این مراسم فرصتی است تا با بهره‌مندی از حضور متخصصان حوزه هنر و هنرمندان در برگزاری یکی از رویداد هنری و ملی کشورمان زیر سقف محک تلفیق ظرفیت‌های اجتماعی و هنری جامعه مدنی ایران را معرفی کنیم. سعیده قدس بنیانگذار محک ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مراسم افتتاحیه در محک گفت: «تجربه برگزاری چنین رویدادهای هنری در محک که ریشه در فرهنگ و اصالت سرزمین‌مان دارد به این سازمان در حمایت از فرزندانش انرژی می‌دهد تا دست به دست یکدیگر دهیم و  زیر آسمان آبی ایران زمین از تمام کودکان مبتلا به سرطان حمایت کنیم.»

قدس با یادآوری خاطرات روزهایی شیرین کودکی خود که با نمایش‌های سیاه‌بازی گره خورده بود، گفت: «در برابر تمام هنرمندانی که با حرفه‌شان این میراث عظیم فرهنگی را ترویج می‌‌دهند تا  اصالت‌مان را حفظ کنیم ادای احترام می‌کنم و امیدوارم با آموزش به جوانان علاقه‌مند به هنر سیاه‌بازی و با دمیده شدن روح هنر در رگ‌های آنها و لمس ظرافت رفتار هنری، این مسیر ادامه یابد.»

تئاتر حاصلی جز از انسانیت ندارد

گوهر وجودی هنر همواره با کاهش درد و آلام انسان‌ها پیوند ‌خورده است و هنرمندان با جان‌مایه هنر‌ی‌شان که ارزشمندین سرمایه‌شان است، همواره محک را در بیش از ربع قرن فعالیت خود در مسیر ارائه خدمات درمانی و حمایتی به فرزندانش یاری داده‌‌اند. داوود فتحعلی بیگی، دبیر جشنواره آیینی – سنتی که برای دومین دوره افتتاحیه جشنواره را از محک آغاز کرده‌ است گفت: «محک یکی از درهای بهشت است که فرصت انجام فعالیت‌ خیرخواهانه را برای هنرمندان فراهم می‌کند.»
وی افزود: «برای ما هنر و تئاتر حاصلی جز از انسانیت ندارد. به امید روزی که هیچ بیماری بر کره خاکی نباشد و همه بیماران در صحت و سلامت کامل به سر ببرند.»

نمایش‌های سنتی شادی بخش‌اند

برگزاری افتتاحیه جشنواره آیینی سنتی در دهمین سالگرد فعالیت بیمارستان محک، شادی را به کودکان مبتلا به سرطان هدیه می‌دهد و باعث می‌شود تا آنها در روزهای درمان خود، فارغ از بیماری، کودکی کنند. فاطمه‌ معتمدآریا، بازیگر سینما و تلویزیون نیز که ویژگی هنرهای سنتی را شادی آن می‌داند گفت: «نمایش‌های آیینی – سنتی شادی را به حیات و هستی می‌دهند. امیدوارم وجود همه کسانی که این سنت را زنده نگه می‌دارند سالم باشد و همواره تن‌شان سلامت.»
همچنین مرضیه برومند با ذکر خاطره‌ای از بازی در تئاتری همراه فتحعلی بیگی گفت: «هر کسی که در جامعه بیشتر بخندد و شادی کند، روح سالم‌تری دارد. امیدوارم این شادی همواره ادامه داشته باشد.»

در محک کودکی ادامه دارد

گروه‌های هنری در این روز به تمامی بخش‌های بستری بیمارستان و اقامتگاه محک رفتند تا با اجرای برنامه‌‌، دل‌های کودکان مبتلا به سرطان را شاد نمایند. این جشنواره که زمینه شناخت فرهنگ اصیل ایرانی را برای فرزندان محک فراهم می‌کند، کیفیت زندگی آنان را در دوران درمان ارتقا می‌بخشد و باعث می‌شود تا روزهای شادی را در طول درمان تجربه نمایند تا جایی که خاطرات مربوط به اولین دوره برگزاری افتتاحیه جشنواره در سال 1394 همچنان نقل محافل کودکان، پدران و مادران آنهاست. امیداریم روزی برسد که با همراهی همه هنرمندان ایران زمین جشن بهبودی کودکان مبتلا به سرطان را برگزار و پیام سلامتی را به جهانیان مخابره نماییم.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: محک