ادعای دردناک دیگری درباره چالش نهنگ آبی
""ن" و "ع" تنها دختران کلاس نهم یک مدرسه دخترانه نیستند که در چالش حضور دارند "این گفته یکی از اقوام "ع" است که البته تأیید می‌کند از شخص دیگری شنیده است با این حال دقیقا در روز فوت "ع" به مدیر مدرسه در این خصوص هشدار داده است.

ماجرای چالش نهنگ آبی در ایران

صبح روز بیست و نهم مهر ماه، "ن" و "ع" در یکی از کتابخانه‌های اصفهان تصمیم می‌گیرند به زندگی خود پایان دهند. خانواده‌های هر دو قربانی می گویند دخترها "با شروع مدرسه با یکدیگر دوست شده بودند. هر چند مادربزرگ هر دو با هم همسایه هستند و اخیراً گاهی به کتابخانه می‌رفتند". یکی 16 ساله و دیگری 15 ساله و هر دو 29 روز پیش، سال تحصیلی را در کلاس نهم یکی از مدارس متوسطه اصفهان آغاز کرده بودند.

حادثه ساعت 11 و 38 دقیقه ظهر شنبه اتفاق افتاده و آموزش و پرورش اصفهان اعلام کرده خارج از ساعت مدرسه بوده است. اگرچه خانواده ها در خصوص حضور فرزندانشان در چالش نهنگ آبی اظهار بی اطلاعی می کنند، اما پلیس اصفهان روز گذشته اعلام کرد "هر دو دختر، کاربر ایرانی چالش نهنگ آبی بوده‌اند" و به خانواده‌ها در این زمینه هشدار داد. این نخستین بار نیست که نسبت به ورود این بازی به ایران هشدار داده می‌شود، اما پیش از این آماری از خودکشی و یا اقدام به خودکشیِ مرتبط با این بازی از سوی مقامات رسمی اعلام نشده بود.

هیچ یک از خانواده‌ها هنوز فایل صوتی که پلیس اصفهان اعلام کرده حاوی پیام خداحافظی دختران و تایید عضویت آن‌ها در چالش نهنگ آبی است را نشنیده‌اند.

تنها دو مرد جوان پشت در ای سی یوی بیمارستان‌ امین، همراهان "ن" هستند، به سختی می توان حدس زد که یکی از آنها پدرش است، تلفنی، کمربندی را سفارش می دهد که پزشکان گفته‌اند در روند درمان مهره های کمر دخترش که در سقوط آسیب دیده نیاز است.

نخستین حرف پدرش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص این حادثه، انکار شایعات فضای مجازی است، در حالی که تایید می کند، با دخترش مشکلی نداشته است. "ن" تنها فرزند خانواده است و پدرش از چالش نهنگ آبی بی اطلاع است. "ر" درباره وضعیت جسمانی دخترش می‌گوید: هوشیار است، اما هنوز از او نپرسیدم که چه شده است؟ و چرا این کار را با من و خودش و مادر پا به ماهش کرد؟

او می گوید: "مشکلی با دخترم نداشتم. تلفن همراه "ن" سیم کارت نداشته و وسائل او هنوز در اختیار پلیس است".

"ن" از سقوط جان سالم به در برده است و اگرچه زنده مانده و هوشیار است، اما هنوز هیچ یک از اعضای خانواده نتوانسته‌اند دلیل حادثه را از او بپرسند.  پدر می گوید: "همه چیز برای "ن" مهیا بود، ما شب ها همیشه با خانواده جمع می شویم و شاد هستیم، همیشه از دخترم می پرسم که در مدرسه یا خانه مشکلی ندارد و همیشه گفته نه."

خانه "ع" را به راحتی می توان پیدا کرد، جایی حوالی پل چمران، محله ای است که اکثرا با هم فامیل هستند و همه از قدیمی های محل و از یکدیگر شناخت دارند؛  خانه "ع" را می توان از حجله ای که سر کوچه است، شناخت. اولین بنرهای تسلیت نصب شده اند مثل همه خانه هایی که عزادار می شوند زن ها در خانه و مردان سیاه پوش بیرون ایستاده اند؛ خانه خیلی شلوغ نیست؛ عمه "ن" نخستین زنی است که آنجا می بینیم در حال آشپزی است، می گوید: "صبح همان روز پدرم هر دو را با ماشین رساند کتابخانه محله؛ گفتند می خواهیم درس بخوانیم و بعد خودمان بر می گردیم رفتنشان همان و برگشتشان هم همان"!

مادر "ع" پنج سالی است که در قید حیات نیست و امکان صحبت با پدرش به دلیل شوک ناشی از حادثه وجود ندارد، عمو و عمه اش برای صحبت جلو می آیند، تازه اعلامیه مراسم ختم "ع" آماده شده و در حال پخش آن هستند، عموی "ع"  در تماس با پلیس اعضای خانواده را از صحبت با رسانه منع می کند، اما پیش از پاسخ به هر سوالی این پرسش را مطرح می‌کنند که "آیا واقعا چالش نهنگ آبی وجود دارد؟"


در فیلمی که بعد از سقوط دختران منتشر شد، صدایی از یکی از شاهدان عینی شنیده می‌شود که در روایت حادثه می‌گوید: "نخست یکی از دخترها خود را از پل پایین انداخت، اما دختر دوم مردد بود، از لبه پل فاصله گرفت، اما بعد برگشت و پایین پرید".


ایجاد زخم و خراش بر روی بدن از نخستین مراحل شرکت در چالش نهنگ آبی است؛ در گزارشی از صدای و سیمای مرکز اصفهان که به نظر می‌رسد گفت و گو با یکی از نزدیکان قربانی است، او وجود آثار جراحت را تأیید می‌کند. اما یکی از اعضای خانواده "ع" وجود چنین علائمی را حداقل در خصوص "برش لب" انکار می‌کند.

نوزدهم شهریور ماه امسال، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نشست خبری سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران، با تاکید بر اینکه نهنگ آبی یک چالش است نه یک بازی، گفته بود "از آنجا که نهنگ آبی نیاز به یک ادمین برای تأیید و اعلام مراحل دارد، با دستگیری سازندگان آن عملاً دیگر این چالش وجود ندارد." اما سؤال اینجاست که آیا این چالش در ایران از سوی ادمین های ایرانی ادامه دارد؟

در چند مرحله از بازی هر یک از کاربران موظفند با یک نهنگ دیگر (یک کاربر دیگر چالش) از طریق تماس تصویری یا ملاقات حضوری تماس داشته باشند و این فرضیه را تقویت می‌کند که شاید هر دو دختر وارد این بازی شده و از این طریق با یکدیگر ارتباط داشته‌اند.

در روسیه از نوامبر سال ۲۰۱۵ تا آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳۰ مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با چالش نهنگ آبی ثبت شده است، شیوه چالش نهنگ آبی در هند موجب شد تا دادگاه عالی دهلی‌ نو هفته گذشته از فیسبوک و گوگل درخواست کند امکان دسترسی کاربران به چالش نهنگ آبی را مسدود کنند. اما در ایران تا کنون آماری از سوی مقامات در این خصوص اعلام نشده و تنها به هشدارها بسنده شده است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir