واكنش وزیر بهداشت به ادعاهای حیرت آور درباره مسواک زدن
واکنش وزیر بهداشت به سخنان اخیر روازاده درمورد مسواک زدن و مثالی که از حیوانات آورده میشود

صدای اعتراض وزیر بهداشت درباره ادعاهای جدید با نام طب سنتی

درمان زردی نوزادان با حجامت پشت گوش آنها. سرطان زابودن ید در نمک و فلوراید خمیردندان. صهیونیستی بودن طب مدرن، کره گیاهی از فاضلاب تهیه می شود و چای مضر است و حتی الاغ ها هم برگ آن را نمی خورند؛ این تنها بخشی از نظراتی است که در سال های اخیر برخی از افراد مدعی «طب اسلامی» آنها را مطرح کرده و هرازگاهی برای باورپذیرکردن سخنانشان آن را به قرآن، پیامبران و امامان نسبت می دهند.

حالا کار به جایی رسیده که صدای اعتراض وزیر بهداشت را هم درآورده و او نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است. قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در سخنانی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از باورهای مردم با نام طب اسلامی گفت: «برخی افراد یاد گرفته اند به مسائلی که مطرح می کنند صبغه دینی دهند یا آن را به مقام معظم رهبری نسبت می دهند و هر خلاف و اشتباهی را تحت این عنوان مطرح می کنند؛ مثلا می گویند واکسیناسیون کار صهیونیست هاست یا سازمان بهداشت جهانی دستاویز صهیونیست هاست. طرح چنین مسائلی در قرن ۲۱ و در کشوری با تمدن چندین هزارساله موجب حیرت است. تعجب من از بزرگان جامعه پزشکی است که چرا حرفی دراین باره نمی زنند».

حسن هاشمی، وزیر بهداشت، در ادامه واکنش به این موضوع این طور گفت: «برخی افراد از عوامی عده ای سوءاستفاده می کنند، اما جهل باعث عقب ماندگی بشر شده و همیشه دستاویزی بوده برای دیگرانی که به دنبال مطامع شخصی، گروهی یا طایفه ای هستند». وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: مگر فرزندان و نوه های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید واکسن نمی زنند؟ چرا از کنار این مسائل راحت می گذریم؟ فردی هم به مردم می گوید که مسواک نزنید؛ زیرا کار صهیونیست هاست و برای حرف های خودش هم شاهد می آورد، یکی از شاهدهایش هم حیوان است که انسان خجالت می کشد».

هاشمی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم برخی افراد از کم اطلاعی و ناآگاهی مردم سوءاستفاده کنند، افزود: یکی دیگر لباس پیغمبر بر تن دارد و هرچه می خواهد علیه جامعه پزشکی می گوید و هیچ فرد و نهادی مانند نظام پزشکی، انجمن های پزشکی و دانشگاهیان، اعتراضی نمی کنند. باید دقیق تر عمل کرده و با مردم صحبت و روشنگری کنیم. وی تاکید کرد: قوه قضائیه در برخورد با سوءاستفاده از دین و آسیب به سلامت مردم باید حساسیت بیشتری نشان دهد. جامعه پزشکی که با مردم سروکار دارد، تکلیف و وظیفه دارد با آنها صحبت کند، اما وقتی عرصه را خالی می کنید، جاهلان و افرادی که به دنبال سوءاستفاده از مردم هستند، هرطور دلشان بخواهد جولان می دهند و به سلامت مردم آسیب می زنند. مایه تاسف است که برخی افراد به دنبال سوءاستفاده از دین و ائمه اطهار هستند و حوزه های علمیه، روحانیت و دستگاه قضا باید در این موارد که به سلامت مردم مربوط می شود، حساسیت بیشتری نشان دهند.

بسیاری از این چهره های شناخته شده در زمینه طب اسلامی حتی یک روز هم در رشته پزشکی تحصیل نکرده اند، اما نکته جالب اینجاست که برخی از آنها در دانشگاه های معتبر کشور در رشته پزشکی تحصیلات خود را به اتمام رسانده اند که فارغ از میزان معلومات آنان در حوزه طب مدرن، به طب سنتی مشغول هستند. دکتر «روازاده» معروف به «حکیم دکتر روازاده» از جمله چهره های نام آشنای این حوزه است. او در کانال تلگرامی خود که بیش از ١١٤ هزار نفر عضو دارد، در این سال ها نظرات عجیب وغریبی را منتشر کرده است. یکی از آخرین مطالب او که در روزهای اخیر منتشر شده و واکنش وزیر بهداشت را هم به دنبال داشته این بود که گفته است مسواک زدن برای دندان مضر است.

آیت الله تبریزیان که عده ای او را پدر طب اسلامی می نامند، یکی دیگر از این چهره های شناخته شده است که در کانال تلگرامی خود با بیش از ٢٧ هزار عضو در یکی از مطالبش این طور نوشته است: «اگر امور درمان در اختیار طب اسلامی قرار بگیرد، در مدت کوتاه هزینه های درمان به صفر خواهد رسید و این بار سنگین از دوش اقتصاد کشور برداشته خواهد شد و انشاءالله تمامی بیمارستان ها به هتل تبدیل می شود». در یکی دیگر از مطالب این کانال چنین ادعایی طرح شده: درمان بیماری سرطان پستان را از طریق طب اسلامی کشف کرده است و درباره آن نوشته است: «درمان عاجل غده های پستان و غده های زیرپوستی را با استفاده از روایات به دست آوردیم، این دارو امتحان خود را پس داده و ما در حال تهیه مواد اولیه این دارو هستیم تا انشالا معضل سرطان سینه و انواع توده های پستانی حل بشود و این نوع بیماری مانند بقیه سرطان ها به راحتی درمان بشود».

در اظهارنظری دیگر از او همچنین گفته شده نباید کودکان را واکسن زد و از همان ابتدای تولد هم دادن سویق به نوزاد بی اشکال است. این در حالی است که طبق نظر پزشکان، کودکان تا سن شش ماهگی نباید چیزی به جز شیر مادر بخورند. در یکی از وب سایت های مدعی طب اسلامی درباره سویق (تفت داده آرد برخی حبوبات) این طور نوشته اند: «سویق یک غذای بهشتی و هدیه جبرئیل برای بشر است». این اظهارات درباره طب اسلامی مبتنی بر روایات در حالی مطرح می شود که چندی پیش سیدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشگاه موسسه دارالحدیث قم، هم دراین باره گفته بود: «من با عنوان طب اسلامی مخالف هستم. یعنی بنده نمی پذیرم که هدف دین و شریعت درانداختن نظامی به عنوان نظام پزشکی باشد.

نظام سلامت و پزشکی هدف شریعت اسلام نبوده است. اگر هدف دین این باشد که نظام سلامت و پزشکی هم طراحی کند، پس باید در مورد تشخیص بیماری ها و علل امراض دستورالعمل کامل داشته باشد که بیماری را چگونه می توان شناخت و درمان کرد. ٨٥ درصد روایات در باب طب سند ندارند و از شش هزار روایتی که موجود است اگر بخواهیم روایات معتبری را که مربوط به بحث درمان امراض است جدا کنیم، کمتر از یک درصد است؛ یعنی کمتر از ۶۰ روایت در حوزه درمان داریم».

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق