محدودیت تردد خودروی تك سرنشین اعمال شود
 متاسفانه باید گفت كه کاری برای رفع آلودگی هوا انجام نداده ایم. اكنون اشکال زیادی که در هوای تهران وجود دارد به علت وجود دی اکسید کربن است.

 تردد خودروی تك سرنشین ممنوع شد

 مسئولان می گویند مونوکسید کربن را از ذرات هوایی تهران حدف کرده ایم اما در واقع مونوکسید کربن در هوای تهران به اندازه بسیار کم وجود دارد. هدف ما باید این باشد که ذرات دی اکسید کربن، ازت و متان را از ذرات معلق در هوای تهران حذف کنیم. مقدارco1 در هوای تهران آنقدر زیاد نیست که به صورت کشنده در هوا وجود داشته باشد.

آقای قالیباف سال ها قبل به کنفرانس تغییر اقلیم در کپنهاک رفت و گفت: «مبارزه ما با آلودگی هوا در شهر تهران بر دو محور استوار است، یکی گسترش مترو و دیگری گسترش فضای سبز.» این نشان می دهد ریشه آلودگی هوا از منابع موتوری متحرک مانند موتورها و موتور سیکلت ها ایجاد شده است كه نزدیک به 85 درصد منابع آلودگی هوا را تشکیل می دهد و بعد از آن كمبود فضای سبز در شهر است.

متاسفانه در سال های گذشته چنارستان های مان را از بین برده ایم ؛ به خصوص در منطقه یک شهرداری محلاتی مانند دربند و سربند باغات را تبدیل به ساختمان کردیم. این سیاست آقای قالیباف درست بود که ما بیاییم خطوط متروی مان را زیاد کنیم و در کنارش فضای سبز را هم افزایش دهیم تا مردم ماشین های شان را کمتر بیرون ببرند.

چندی پیش من آمریکا بودم و در اتوبان ها وضع به گونه‌ای بود که هر کسی نمی توانست با ماشین شخصی خود و به صورت تک سرنشین وارد آن شود. در کنار اتوبان جاده ای درست کرده بودند و بالای آن تابلویی نصب کرده بودند که نوشته شده بود اتومبیل های تک سرنشین از این مسیر تردد کنند. صفی طولانی هم در آنجا درست کرده بودند که هیچ کسی نمی توانست از آن عبور کند.

باید در تهران تلاش بر محدودیت تردد خودروهای تك سرنشین در طول روز شود. از سویی اگر مردم مطمئن باشند که مترو و اتوبوس در خدمت شان هست و هر جایی که می‌خواهند می توانند با آن رفت و آمد کنند، قطعا از خودروهای تک سرنشین استفاده نخواهند كرد.

موضوع دیگر اینگه اگر شما درلندن یا پاریس اتومبیل‌های‌‌‌‌تان را از خانه بیرون ببرید، باید مبلغی را روزانه پرداخت کنید و بابت استفاده از خودرو باید پول بدهید. در آنجا هزینه پارکینگ ها خیلی بالاست و این هزینه ها باعث می شود که شما ماشین تان را داخل پارکینگ خانه بگذارید و با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنید. ماشین‌های تک‌سرنشین برای این است که شهروندان آخر هفته از پارکینگ بیرون بیاورند و برای تفریح از آن استفاده کنند.در حال حاضر هم هزینه های بالای پارکینگ ها در تهران تا اندازه ای به سمت این مسیر پیش رفته است.

از طرف دیگر به نظر من طرح های کنترل ترافیک باید بیشتر شود. همین حالا هم هر کسی پول ندارد برای خرید طرح 4 میلیون پول بدهد.

در نتیجه هر روز باید این طرح را گران کنند تا جایی که این قدرت خرید برای هر کسی به وجود نیاید که این طرح ها را بخرد و از آن استفاده کند و به صورت تک سرنشین در شهر عبور و مرور کند. در لندن پارکینگ های بزرگی را در کنار متروها طراحی کرده اند تا شهروندان ماشین ها را آنجا پارک کنند و مجبور شوند ادامه راه را با مترو بروند. همین مساله در از بین بردن آلودگی هوا نقش بسیار مهمی دارد. زمانی بود که اگر کسی را به شیراز می فرستادند به او بدی آب و هوا می دادند اما حالا برعکس است. کسی که می خواهد برود به شهری دیگر باید خوشحال باشد که از آب و هوُای بد تهران فاصله می گیرد. تهران در آینده محبوبیتش را از دست خواهد داد که یکی از دلایل آن مشکلات زیست محیطی است.

 

گردآوری: گروه خبر سيمرغ
seemorgh.com/news
منبع: سلامت نیوز