پیش دانشگاهی 35 ساعته می‌شود
از سال آینده دوره پیش دانشگاهی که تا کنون ۲۴ ساعته بود، ۳۵ ساعته خواهد شد.

توضیحات معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درمورد اعمال برخی تغییرات در سیستم آموزشی در سال آینده

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به استلزام‌ها و چالش‌های استقرار پایه دوازدهم، در سال تحصیلی آتی، اظهار کرد: به سال آخر، تغییرات ساختاری ۳-۳-۶ می‌رسیم و سال آینده پایه دوازدهم در دوره دوم متوسطه مستقر خواهد شد. قبلا پایه دوازدهم همان دوره پیش دانشگاهی و مخصوص شاخه نظری بود، اما در ساختار جدید برای همه شاخه‌ها و رشته‌هاست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه تا سال قبل ۴۳۰ هزار دانش آموز در مقطع پیش دانشگاهی داشتیم، گفت: این رقم در سال ۹۷ به حدود ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد. در واقع سال آینده با افزایش بیش از ۴۵۰ هزار نفری جمعیت دانش‌آموزی در این مقطع روبرو می‌شویم که باید فضا، تجهیزات و نیروی انسانی برای آنها فراهم شود. از این میزان، حدود ۳۳۰ هزار نفر مربوط به شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش‌اند.

وی با بیان اینکه تا کنون در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش دو پایه تخصصی داشتیم که با استقرار ساختار جدید این مقطع سه پایه خواهد شد، اظهار کرد: بر این اساس به فضا، هنرآموز و تجهیزات جدید نیاز پیدا می‌کنیم و باید ساماندهی کارگاه‌های هنرستانی نیز انجام شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، همچنین اعلام کرد: از سال آینده دوره پیش دانشگاهی که تا کنون ۲۴ ساعته بود، ۳۵ ساعته خواهد شد. نیروی انسانی برای این دوره ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و در واقع تغییراتی در مولفه‌های نیروی انسانی،‌ فضا و تجهیزات خواهیم داشت.

به گفته وی، طبق جدول برنامه درسی، دوره پیش دانشگاهی ۲۴ ساعته است، اما دو سال گذشته در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد که همه پایه ها ۳۵ ساعته شوند، بر همین اساس دو سه درس جدید به این مقطع افزوده شد. 

از هم اکنون به حوزه جذب نیروی انسانی ورود کردیم و در حال بررسی ورودی‌های سال آینده هستیم، تراز نیروی انسانی را در سطح منطقه تعیین می‌کنیم و ساماندهی از طریق روش‌های جذب نیرو از محل فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان و آزمون‌های استخدامی را دنبال می‌کنیم. مسلما برای سال آینده بخشی از نیروی مورد نیاز از طریق این روش‌ها و بخشی از طریق حق‌التدریس تأمین خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا با کمبود فضای فیزیکی در هنرستان‌ها روبرو نخواهید شد، گفت: ساماندهی فضاها نیز در دستورکار قرار گرفته تا ظرفیت فعلی مدارس و هنرستان‌ها را با ظرفیت اسمی آن تطبیق دهیم و حداکثر بهره وری را داشته باشیم. احتمالا از روش‌های دیگری چون دو نوبته شدن هنرستان‌ها و افزایش خرید خدمات در شاخه کاردانش نیز استفاده خواهیم کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir