اعلام جاده ها و محورهای مواصلاتی مسدود کشور
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور از مسدود شدن هشت محور در نیمه شمالی کشور خبر داد.

بازگشایی محورهای هراز و تهران-کرج اعلام اسامی جاده‌های مسدود /بارش برف و باران در اکثر محورها

سرهنگ نادر رحمانی درباره آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور اظهار کرد:

در حال حاضر در محورهای مواصلاتی استان‌های آذربایجان غربی‌، البرز، سمنان، قزوین، قم، زنجان، کرمانشاه، گیلان، گلستان، همدان و تهران شاهد بارش برف هستیم. علاوه بر آن در  محورهای مرنج استان آذربایجان شرقی،  محور تربت حیدریه- مشهد در خراسان رضوی،  محورهای  اراک -توره، اراک - قم در استان مرکزی، محور الشتر – کرمانشاه در لرستان، محور هراز – چالوس- فیروزکوه نیز بارش برف گزارش شده است.

در حال حاضر محورهای استان‌های مازندران و گلستان، بارش باران گزارش شده‌است. استفاده از زنجیر چرخ در محور گرمسار استان سمنان و محورهای استان‌های آذربایجان شرقی اردبیل، البرز، قزوین، زنجان، گیلان و سمنان الزامی است. محورهای هراز و تهران- کرج در محدوده وردآورد نیز بازگشایی شده‌است، اما هنوز محور کرج -چالوس، تهران -قم، تهران- ساوه، قزوین -زنجان، قزوین – رشت، قزوین –همدان، زنجان- طارم و قزوین – تاکستان فعلا مسدود است. مسافران حتما تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ همراه داشته باشند.


سردار حمیدی -رئیس پلیس راه کشور- جانشین پلیس راهور ناجا:

با توجه به بارش برف در بیشتر استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، سمنان، کرمانشاه، کردستان، گیلان، قزوین، قم، زنجان، لرستان، همدان و استان تهران و همچنین ارتفاعات محورهای کندوان، هراز و فیروزکوه، در اکثر محورهای استان خوزستان و مازندران شاهد بارش باران هستیم. علاوه بر آن در باند شمالی آزاد راه تهران - کرج از محدوده پیکان شهر تا گرمدره  و باند جنوبی آزاد راه کرج - قزوین از  محدوده پایانه شهید کلانتری تا پل پردیس شاهد ترافیک سنگینی هستیم.

وی همچنین از کولاک و یخ زدگی در بیشتر محورهای استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، قزوین، زنجان، سمنان و لرستان خبر داد و گفت: رانندگان با زنجیر چرخ در این محورها تردد کنند. شهروندان نیز از تردد در محورهای تهران - کرج، تهران - قم و تهران - ساوه تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.  سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند. آزاد راه تهران - قم نیز در غرب استان تهران به دلیل بارش شدید برف و کولاک تا اطلاع ثانوی مسدود است.

 ‌17 استان شمال غربی، غربی، مرکزی، شمالی و ارتفاعات البرز درگیر بارش‌ها و نزولات آسمانی هستند.


سردار موسی امیری درباره آخرین وضعیت محورهایی که به دنبال بارش برف و کولاک دچار مسدودیت شدند اظهار کرد:

درحال حاضر با توجه به شرایط جوی و برف و کولاک شرایط راه‌ها دشوار است و با هماهنگی راهداری تلاش می کنیم که محورهای مذکور بازگشایی شوند همانطور که محور هراز از ساعت 9:30 امروز بازگشایی شد و محور فیروزکوه از دیشب بازگشایی شد.ما و دستگاه‌های دخیل تلاش می کنیم که محورهایی که امکان بازگشایی در آنها وجود دارد برای تردد مسافران بازگشایی کنیم و پس از این اتفاق اطلاع‌رسانی کنیم.

محدوده حسن آباد در محور قم- تهران از شب گذشته دچار مشکل شده و شرایط در محور کرج- تهران نیز از بامداد مشکل پیدا کرده و مردم ساعات طولانی در این محورها معطل هستند و به دنبال این هستیم که زودتر محورها باز شوند و شرایط را برای تردد مردم آسان کنیم. در این محورها دشواری حرکت وجود دارد و نیروهای ما و سایر سازمان‌های دخیل مانند هلال احمر، اورژانس و راه‌داری همکاری می کنند تا بتوانیم این محورها را آزاد کنیم.


جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به این که باز شدن بعضی از محورها با دشواری همراه است گفت:‌

در محور تهران کرج در محدوده وردآورد خودروها در پنج – شش لاین ایستاده‌اند و خودرو به خودرو آنها را آزاد می کنیم تا شرایط بهبود پیدا کند.


وی با اشاره به این که بعضی از محورها توانایی پذیرش مسافر جدید ندارند گفت: 

شرایط در محور قم- تهران و تهران – کرج درحال بهبود است اما آمادگی پذیرش هموطنان وجود ندارد و توصیه جدی می‌کنیم که به هیچ وجه از این محورها استفاده نکنند بنابراین در محورهای تهران –کرج، آزادراه تهران- قم و قم- تهران امکان تردد نیست و ساعات طولانی زمان می برد تا شرایط بهبود پیدا کند.


سردار امیری با بیان اینکه باید امکان یخ‌زدایی فراهم شود در مورد شرایط بازگشایی محورهای مسدود شده گفت: 

ما زمانی می توانیم  این محورها را برای عبور آماده کنیم که شرایط ایمن فراهم شود و عجله ای برای بازگشایی راه در زمانی که ایمن نیست، نداریم با توجه به این که تا فردا شرایط جوی با برودت پایین و کولاک همراه است باید شرایط مناسب باشد و به محض اینکه مسیری ایمن است آن را اعلام می‌کنیم.وجود این وضعیت و در راه‌ماندن برخی از هموطنا باعث شرمندگی ما و سایر سازمان‌های دخیل است.

احتمال انسداد مجدد هراز

سرهنگ علی اصغر مهری معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور ناجا، در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور که عصر امروز به منظور بررسی اقدامات دستگاه‌های مختلف در برف اخیر به ریاست رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در طرح زمستانه پلیس راه قرار داشتیم، آمادگی نسبی برای مواجهه با این برف وجود داشت.

وی با بیان اینکه کنترل عوارضی‌ها سبب شد تا از حجم تردد خودروها کاسته شود، اظهار کرد:‌ از همان ساعات نخست انسداد معابر نیز رئیس پلیس راهور ناجا به عنوان عالی‌ترین مقام ترافیکی و همچنین فرمانده پلیس راه در محل حضور داشته و شخصا بر انجام اقدامات ترافیکی نظارت داشتند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی نیز در این زمینه وجود داشت، گفت: دیروز درخواست کردیم که امروز تهران تعطیل شود یا حداقل ساعت فعالیت ادارات به تاخیر بیفتد که این اتفاق افتاد و نتایج آن را هم دیدیم.

وی با بیان اینکه نبود زنجیر چرخ یکی از اصلی‌ترین مشکلات انسداد راه‌ها بود، گفت: عمده‌ترین مشکل، پس از زنجیر چرخ نیز اتمام سوخت خودروها بود چرا که خودروهایی که در راه مانده بودند سوخت‌شان به اتمام رسیده بود و دیگر قابل حرکت نبودند که همین موضوع نیز روند بازگشایی مسیرها را با مشکلاتی روبرو کرد.

مهری با بیان اینکه برابر گزارش‌های ما حدود 9 محور مسدود هستند، گفت: برخی محورهای فرعی همچون شمشک به دیزین، گنجنامه به تویسرکان و ... همچنان مسدودند، اما در محورهای اصلی نیز همچنان برخی از محورها مسدودند که از جمله آن می‌توان به محور قزوین ـ زنجان، قزوین ـ رشت، طارم ـ  زنجان و بوئین زهرا اشاره کرد. همچنین محور تهران ـ ساوه نیز مسدود است.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور ناجا، با بیان اینکه محور کرج ـ چالوس نیز بسته است، گفت:‌ احتمال دارد که محور هراز نیز به دلیل کولاک مسدود شود.

وی با تاکید بر اینکه ایمنی جاده و مسافران برای پلیس امر بسیار مهمی است، گفت: هر جا که احساس کنیم ایمنی مسافران و جاده به خطر می‌افتد، حتما نسبت به انسداد معابر اقدام خواهیم کرد.

مهری درباره اینکه چه تعداد تصادف منجر به واژگونی در جاده‌ها رخ داده است؟ گفت: یک مورد واژگونی اتوبوس و یک مورد واژگونی مینی بوس داشتیم. یک مورد هم واژگونی سواری تندر 90 بود که امروز رخ داد.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی توصیه پلیس این است که رانندگان حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشند، چرا که پلیس از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ در محورهای برف گیر جلوگیری می‌کند، همچنین لازم است شهروندان از سفرهای غیرضروری در این ایام پرهیز کنند.


هراز بسته شد

پلیس راه مازندران اعلام کرد: هر سه محور مواصلاتی و کوهستانی مازندران، سوادکوه، هراز و کندوان به علت بارش سنگین برف و کولاک بسته است.


این خبر دائما به روز می شود...


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir